Suositus SAK:n paikallisjärjestöille ja aluetoimikunnille tilaisuuksien ja kokouksien järjestämisestä

Covid-19-viruksen (koronavirus) aiheuttamien tartuntojen ehkäisemiseksi valtioneuvosto on 16. ja 12.3.2020 päättänyt varautumistoimenpiteistä sekä tehnyt useita suosituksia. Koronatilanne elää koko ajan ja hallitus on valmis ajantasaisesti tekemään lisäpäätöksiä. Siksi uusia ohjeita on odotettavissa nopealla aikataululla. Ensisijaisen tärkeää on seurata viranomaisten tiedotusta ja noudattaa annettuja määräyksiä.
16.03. 13:45 Päivitetty 17.03. 11:47
SAK

Hallitus totesi maanantaina 16.3.2020 maan olevan poikkeusoloissa koronavirustilanteen vuoksi. Tästä syystä hallitus päätti rajoittaa julkiset kokoontumiset kymmeneen henkilöön.

Lisäksi hallitus päätti sulkea mm kerhotilat ja järjestöjen kokoontumistilat. Hallitus myös varautuu tarvittaessa rajoittamaan ihmisten liikkumista vakavan vaaran vuoksi.

Päätökset ovat tässä vaiheessa voimassa 13.4.2020 asti. Käytännössä päätös tarkoittaa myös kaiken ay-liikkeen kokous- ja järjestötoiminnan pysähtymistä toistaiseksi tai tapahtuvaksi etäyhteyksien välityksellä.

Valtioneuvoston suosituksen (12.3.2020) mukaisesti kaikki yli 500 hengen yleisötilaisuudet perutaan toukokuun loppuun saakka. Sosiaali- ja terveysministeriö on ohjeistanut aluehallintoviranomaisia ryhtymään suosituksen mukaisiin rajoitetoimenpiteisiin välittömästi.

Käytännössä tämä tarkoittaa automaattisesti useimpien vappumarssien ja toritapahtumien kieltämistä. Myös pienempien vapputapahtumien peruminen on ehdottoman toivottavaa muun muassa riskiryhmien suojaamiseksi.

Paikallisjärjestöjen edustajiston kevätkokoukset on mallisäännöissä määrätty pidettävän helmi- ja maaliskuun aikana. Paikallisjärjestöjä suositetaan pitämään sääntömääräiset kokoukset joko etäyhteyksien välityksellä tai siirtämään niitä vähintään kuukaudella eteenpäin.

Ei-sääntömääräiset kokoukset ja muut kokoontumiset suositetaan peruttavan ja niiden osalta tilannearvio tehdään kesän jälkeen.

SAK:n keskustoimiston ja alueellisten toimipisteiden työntekijät ovat siirtyneet toistaiseksi etätyöhön 16.3.2020 alkaen. Kokoukset ja tilaisuudet tapahtuvat Teamsin välityksellä ja kaikkea matkustamista (myös maan sisällä) on vältettävä.

SAK seuraa ja noudattaa maan hallituksen sekä terveysviranomaisten suosituksia ja ohjeita.

SAK:n nettisivuille on koottu perustietopaketti koronaviruksen vaikutuksista työelämään. Artikkelin lopusta löytyvät linkit viranomaistietoon ja ammattiliittojen ohjeistuksiin.

Päivitetty suositusta 17.3. klo 11.47 valtioneuvoston uusien päätösten perusteella.