Työttömyysturvan ja työttömien palvelujen määräaikaiset poikkeukset

Päivitetty 6.5. kello 15.00.

Miten työttömyysturvaa koskevat säännökset ovat muuttuneet?

Työttömyysturvaa koskevat muutokset ovat tulleet takautuvasti voimaan 16.3.2020 lähtien ja ne ovat voimassa 6.7.2020 saakka.

• Työttömyysturvan alun 5 omavastuupäivää ovat poistuneet.
  • Työttömyyspäivärahan enimmäisaika (300/400/500 päivää) ei kulu lomautusten aikana. Muilla työttömillä enimmäisaika kuluu.
  • Työttömyyspäivärahan työssäoloehto on lyhentynyt 26 viikosta 13 viikkoon eli 3 kuukauteen.
  • Ansiopäivärahan saaminen edellyttää lisäksi, että työntekijä on ollut saman ajan työttömyyskassan jäsen.
  • Yrittäjän perheenjäsenen työssäoloehto on lyhentynyt vuodesta puoleen vuoteen.

Mitä muutoksia on tullut työttömäksi ilmoittautumiseen?

• Työnhaun käynnistyminen ei epäonnistu eikä sen voimassaolo pääty, vaikka työnhakija ei olisi vastannut TE-toimiston sähköisessä OmaAsiointi-palvelussa palvelutarpeen arviointiin tai laatinut työllistymissuunnitelmaluonnosta.
  • Työnhakijan ensimmäinen haastattelu järjestetään vain siinä tapauksessa, että TE-toimisto pitää haastattelun järjestämistä tarkoituksenmukaisena. Myöhemmät määräaikaishaastattelut tulee kuitenkin pyrkiä järjestämään 3 kuukauden välein.

Nämä muutokset ovat voimassa kesäkuun loppuun 2020 saakka.

Katso myös kohta ”Miten toimin, jos minut lomautetaan tai jään työttömäksi?” alempana.

Miten työttömyysturvan maksamista työttömälle on helpotettu mahdollisten hakemusruuhkien vuoksi?

• Työttömyyskassa tai Kela voi maksaa hakijalle osan työttömyysetuudesta enintään kuuden kuukauden ajan ennakkona, ennen kuin se tekee päätöksen, jotta hakijan ei tarvitse odottaa rahaa kohtuuttoman kauan. Aiemmin ennakkona on voitu maksaa tukea kahdelta kuukaudelta. Työttömyysetuutta pitää kuitenkin edelleen hakea jokaiselle jaksolle.
  • Sovitellun työttömyysetuuden määrän laskennassa ei käytetä erityistä sovittelujaksoa ja siihen liittyvää laskennallista tuloa. Sovittelujakso ja etuuden hakujakso on siten aina neljä peräkkäistä kalenteriviikkoa tai kuukausi, vaikka tähän jaksoon sisältyisikin päiviä, joilta etuusoikeutta ei ole.
  • Jos sovitellun työttömyysetuuden määrän laskennassa ei yritystoiminnan ansiotulon määrän muutoksen vuoksi voi käyttää verotuksessa vahvistettua tuloa, sovittelu tehdään yrittäjän itse ilmoittaman tulon perusteella.

Nämä lakimuutokset ovat voimassa lokakuun loppuun 2020 saakka.

Voiko työllistymistä edistävän palvelun keskeyttää koronavirusepidemian vuoksi?

Kyllä voi. Työnhakijalla on oikeus keskeyttää työllistymistä edistävä palvelu työttömyysetuutta menettämättä koronaviruspandemiasta johtuvasta perustellusta syystä.

Lisäksi työllistymissuunnitelmien toteuttamisen automaattinen seuranta verkkopalvelussa on keskeytetty. Työnhakijat eivät menetä oikeuttaan työttömyysetuuteen työllistymissuunnitelman toteuttamatta jättämisen takia.

Lakimuutokset ovat tulleet takautuvasti voimaan 16.3.2020 ja niiden voimassaolo päättyy heinäkuun lopussa 2020.

Jos lyhytkestoiset opinnot pitkittyvät koronavirusepidemian vuoksi, voiko niitä jatkaa työttömyysturvalla?

Kyllä voi. Jos työnhakijan opinnot ovat viivästyneet koronavirusepidemian vuoksi, hän voi jatkaa niitä ja saada työttömyysetuutta, vaikka opintojen kestoa koskeva kuuden kuukauden enimmäisaika ylittyisi. Viivästyksestä tulee ilmoittaa TE-toimistoon. Lakimuutos on voimassa vuoden 2020 loppuun saakka.

Voivatko yrittäjät ja freelancerit saada työttömyysturvaa?

Laki yrittäjien oikeudesta työttömyysturvaan tuli voimaan 8.4. Lailla parannetaan yrittäjien ja freelancereiden mahdollisuuksia saada työttömyysturvaa 30.6. saakka. Jos heidän päätoiminen työskentelynsä päättyy tai toimeentulonsa heikentyy koronavirusepidemian vuoksi, he voivat hakea Kelalta työmarkkinatukea ilman vaatimusta yritystoiminnan lopettamisesta.

Jos yrittäjä rekisteröityy työnhakijaksi viimeistään 15.4., hänellä on oikeus työmarkkinatukeen työnhakua edeltävältä ajalta 16.3. alkaen, vaikka työnhaku ei olisi voimassa. Tukea voi kuitenkin saada vasta siitä alkaen, kun edellytykset täyttyvät.

Miten pitkään hakija voi saada starttirahaa, jos hän siirtyy päätoimisesti yrittäjäksi?

Normaalisti kokoaikaiseksi yrittäjäksi ryhtyvä työtön tai muu ehdot täyttävä hakija voi saada TE-toimiston myöntämää starttirahaa enintään 12 kuukauden ajan. Starttirahan enimmäiskestoa on kuitenkin väliaikaisesti pidennetty 18 kuukauteen. Muutoksella pyritään turvaamaan starttirahaa saavien yrittäjien mahdollisuus yritystoiminnan käynnistämiseen ja vakiinnuttamiseen koronaviruspandemian aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta. Muutos on voimassa 30.6.2021 asti.

Miten toimin, jos minut lomautetaan tai jään työttömäksi?

• Ilmoittaudu työnhakijaksi TE-toimistoon sähköisessä Oma asiointi -palvelussa viimeistään ensimmäisenä lomautus- tai työttömyyspäivänäsi. Täytä ilmoittautumislomake huolellisesti.
  • Jos saat tehtäväksi palvelutarvearvion, tee se 2 arkipäivän kuluessa, ettei työnhakusi pääty.
  • Jos sait tehtäväksi työllistymissuunnitelman, tee se 7 arkipäivän kuluessa, ettei työnhakusi pääty.
  • Hae työttömyyskorvausta sähköisesti omasta työttömyyskassastasi tai Kelasta.
  • Jos et voi käyttää sähköistä palvelua, voit soittaa esimerkiksi TE-toimiston puhelinpalveluun (puh. 0295 025 500, ma–pe klo 9–16.15). TE-toimistojen asiointipaikkojen aukiolossa ja toimintatavoissa on muutoksia koronavirustilanteen vuoksi.