Opiskelija tai opettaja

Olemme keränneet tälle sivulle tietoa ja linkkejä aineistoon, jota oppilaitokset voivat käyttää opetuksessaan.

Työelämänpelisäännöt.fi

Suomessa työelämässä on paljon oikeuksia – tutustu oikeuksiisi osoitteessa Työelämänpelisäännöt.fi ja pidä niistä kiinni!

SAK:n Työelämänpelisäännöt.fi-palvelusta löytyvä Työelämän ABC auttaa sinua työelämän haasteissa. Työelämän ABC:stä löydät vastaukset muun muassa näihin kysymyksiin:

• Työn hakeminen: Mistä voit etsiä työtä? Miten työsuhteen pituus ja työaika voivat vaihdella? Jos tulet töihin Suomeen muualta, mitä sinun pitää tietää?
  • Työn aloittaminen: Mitä asioita työsopimuksessa pitää olla? Miten työehtosi määräytyvät? Kenen puoleen voit työpaikalla kääntyä?
  • Työsuhteen aikana: Miten paljon sinulle pitää maksaa palkkaa? Millaisiin vapaisiin ja taukoihin sinulla on oikeus? Mitä voit pyytää työterveyshuollosta?
  • Työsuhteen päättyminen: Milloin työnantaja saa irtisanoa sinut? Voitko irtisanoa määräaikaisen työsuhteen? Mitä teet, jos jäät työttömäksi?
  • Suomen työmarkkinajärjestelmä: Mitä eroa on työehtosopimuksella ja työsopimuksella? Miten ammattiliitot toimivat? Mikä merkitys Euroopan unionilla on Suomen työelämän lakeihin?

Työelämän pelisäännöt -peli

Työelämän pelisäännöt -pelissä nuoret tutustuvat työelämään liittyviin pelisääntöihin ja työelämää muuttaviin tekijöihin. Peli on suunniteltu 9.-luokkalaisille ja se sopii esimerkiksi yhteiskuntaopin tai opon tunneilla pelattavaksi. Pelissä liikutaan sekä ysiluokkalaisen tasoisesti työelämän konkreettisissa taidoissa, mutta myös yhteiskunnallisessa ulottuvuudessa.

Peli on maksuton ja sen voi tilata Nuorten Akatemian kautta.

Työelämän pelisäännöt -julkaisu

Työelämän pelisäännöt -opas kertoo työelämän oikeuksista ja velvollisuuksista, jotka takaavat reilun työelämän meille kaikille. Vuonna 2022 julkaistu opas sopii nuorille, maahan muuttaneille ja kaikille, jotka haluavat lisätä tietojaan suomalaisesta työelämästä. Julkaisu löytyy toistaiseksi kolmella kielellä ja sitä voi tilata maksutta alla olevan linkin kautta.

Tilaa Työelämän pelisäännöt -julkaisu

Työelämän pelisäännöt 2022
Arbetslivets spelregler 2022
Fair Play At Work 2022
Чесні умови праці (ukrainaksi)

Ilmasto muuttuu – miten muuttuu työ?

Miten ilmastonmuutos ja sen torjunta vaikuttavat työhön sahalla, rakennustyömaalla ja kaupassa? SAK:n tuottamalla videolla nuoret työntekijät kertovat ajatuksiaan ilmastonmuutoksesta ja pohtivat, miten muutoksen torjunta tulee näkymään heidän työssään.

Viisi minuuttia kestävä video on suunnattu erityisesti toisen asteen opiskelijoille ammatillisissa oppilaitoksissa ja lukioissa. SAK on laatinut videon yhteyteen lyhyen tehtävälistan, jota voi hyödyntää opetuksessa.

Katso video Youtubessa

Mitä työmarkkinakäsitteet tarkoittavat?

Työmarkkinakäsitteet eivät ole aina helppoja ymmärtää. Siksi teimme kolme opetuskäyttöön tarkoitettua videota, jotka avaavat meille tärkeitä käsitteitä nuorille läheisellä tavalla. Videot auttavat opettajia ja opinto-ohjaajia keskustelun avaamisessa oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa.

Mikä on työsopimus?

Mikä on työehtosopimus?

Mitä on järjestäytyminen?

Julkaisemme myöhemmin neljännen opetusvideon yleissitovuudesta.

Videot olemme tehneet yhteistyössä Voionmaan opiston opiskelijoiden kanssa.

Duunikoutsi valmentaa nuoria työelämään

Duunikoutsi-sovellus on nuorten työelämävalmentaja, joka auttaa tunnistamaan vahvuuksia ja taitoja sekä haastaa TET-paikan, kesätöiden tai seuraavan unelmatyön hakuun. Duunikoutsi sisältää motivoivia vinkkejä ja haasteita, joita suorittamalla kertyy tarvittava tieto työelämää varten. Sovelluksen robokoutsi suosittelee tekoälyn avulla opeteltavia aiheita ja tekee arviointikartalla etenemisen sekä oppimisen näkyväksi. Ensimmäistä kesätyötä hakeva saa myös osaamispohjaisen CV:n, joka on valmiiksi täytetty Duunikoutsin tehtävien pohjalta.

Duunikoutsissa on myös kattavasti erilaisia tehtäviä liittyen työelämän pelisääntöihin ja työntekijän oikeuksiin sekä velvollisuuksiin. Työpaikalla ilmenevässä ongelmatilanteessa sovelluksesta löytää myös tiedon siitä, keneltä voi saada neuvoa ongelman ratkaisemiseksi.

Duunikoutsi-sovelluksen on kehittänyt Talous ja nuoret TAT yhdessä Oikotie-työpaikkojen ja SAK:n kanssa. Se on ladattavissa kaikista sovelluskaupoista.

Lue lisää TAT:n sivuilta.

Mitä järkeä on kuulua ammattiliittoon?

Me kuulumme ammattiliittoon, koska haluamme korjata asioita ja tehdä työelämästä paremman. Tule mukaan työelämän puolustajiin.

Tämä ja muut SAK:n videot löytyvät Youtuben SAKtuubi-kanavalta.

Kesäduunari-info

Palkansajien keskusjärjestöjen yhteinen kesäduunari-info palvelee vuosittain toukokuun alusta elokuun loppuun. Palvelun nettisivuilta löytyy kuitenkin ympäri vuoden neuvoja ja ohjeita. Myös kesäduunibotti palvelee läpi vuoden.

Työelämätietoa Suomi.fi-palvelussa

Kuinka usein palkka pitää maksaa? Miten työsuhteesta kertyy vuosilomaa? Entä missä tilanteissa työnantaja saa käyttää kameravalvontaa?

Suomi.fi-verkkopalvelu on julkaissut opastavaa tietosisältöä työelämän säännöistä ja käytännöistä. Tietopaketti löytyy kohdasta Työelämä ja työttömyys > Työelämän säännöt. Sisältö soveltuu hyvin oppilaitosten oppimateriaaliksi.

Suomi.fi-palvelun työelämätieto on julkaistu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tiedon ovat koonneet sivuille SAK ja muut työmarkkinoiden keskusjärjestöt

Liitot.fi

Osoitteessa www.liitot.fi kävijät voivat etsiä omaa ammattiliittoaan työ- tai opiskelupaikan perusteella, täyttää liittymislomakkeen ja laittaa jäsenyyden sitä kautta vireille. Palvelusta löytyy myös SAK:n liittobotti, josta saa tietoa ammattiliiton jäsenyyden hyödyistä ja ohjeet liittoon liittymisestä.

SAK:n ja ay-liikkeen saavutuksia

Me olemme SAK -kohdasta löytyy tietoa SAK:n ja muun ay-liikkeen yhteisistä saavutuksista. Niitä ovat muun muassa kesä- ja talvilomat, perhevapaat, irtisanomissuoja ja viisipäiväinen työviikko.