Opiskelija tai opettaja

Olemme keränneet tälle sivulle tietoa ja linkkejä aineistoon, jota oppilaitokset voivat käyttää opetuksessaan.
Myyjä Nea Ikonen on yksi Ilmasto muuttuu -videolla esiintyvistä nuorista työntekijöistä. Kuva: Jaakko Lukumaa

Ilmasto muuttuu – miten muuttuu työ?

Miten ilmastonmuutos ja sen torjunta vaikuttavat työhön sahalla, rakennustyömaalla ja kaupassa? SAK:n tuottamalla videolla nuoret työntekijät kertovat ajatuksiaan ilmastonmuutoksesta ja pohtivat, miten muutoksen torjunta tulee näkymään heidän työssään.

Viisi minuuttia kestävä video on suunnattu erityisesti toisen asteen opiskelijoille ammatillisissa oppilaitoksissa ja lukioissa. SAK on laatinut videon yhteyteen lyhyen tehtävälistan, jota voi hyödyntää opetuksessa.

Katso video Youtubessa

Mitä työmarkkinakäsitteet tarkoittavat?

Työmarkkinakäsitteet eivät ole aina helppoja ymmärtää. Siksi teimme kolme opetuskäyttöön tarkoitettua videota, jotka avaavat meille tärkeitä käsitteitä nuorille läheisellä tavalla. Videot auttavat opettajia ja opinto-ohjaajia keskustelun avaamisessa oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa.

Mikä on työsopimus?

Mikä on työehtosopimus?

Mitä on järjestäytyminen?

Julkaisemme myöhemmin neljännen opetusvideon yleissitovuudesta.

Videot olemme tehneet yhteistyössä Voionmaan opiston opiskelijoiden kanssa.

Duunikoutsi valmentaa nuoria työelämään

Duunikoutsi-sovellus on nuorten työelämävalmentaja, joka auttaa tunnistamaan vahvuuksia ja taitoja sekä haastaa TET-paikan, kesätöiden tai seuraavan unelmatyön hakuun. Duunikoutsi sisältää motivoivia vinkkejä ja haasteita, joita suorittamalla kertyy tarvittava tieto työelämää varten. Sovelluksen robokoutsi suosittelee tekoälyn avulla opeteltavia aiheita ja tekee arviointikartalla etenemisen sekä oppimisen näkyväksi. Ensimmäistä kesätyötä hakeva saa myös osaamispohjaisen CV:n, joka on valmiiksi täytetty Duunikoutsin tehtävien pohjalta.

Duunikoutsissa on myös kattavasti erilaisia tehtäviä liittyen työelämän pelisääntöihin ja työntekijän oikeuksiin sekä velvollisuuksiin. Työpaikalla ilmenevässä ongelmatilanteessa sovelluksesta löytää myös tiedon siitä, keneltä voi saada neuvoa ongelman ratkaisemiseksi.

Duunikoutsi-sovelluksen on kehittänyt Talous ja nuoret TAT yhdessä Oikotie-työpaikkojen ja SAK:n kanssa. Se on ladattavissa kaikista sovelluskaupoista.

Lue lisää TAT:n sivuilta.

Mitä järkeä on kuulua ammattiliittoon?

Me kuulumme ammattiliittoon, koska haluamme korjata asioita ja tehdä työelämästä paremman. Tule mukaan työelämän puolustajiin.

Tämä ja muut SAK:n videot löytyvät Youtuben SAKtuubi-kanavalta.

Työelämän pelisäännöt -opas

Työelämän pelisäännöt -oppaassa kerrotaan, mitä nuoren työntekijän pitää tietää työsuhteen perusasioista: työsopimuksesta, sairausajan palkasta, lomista ja lomarahoista, ylitöistä, irtisanomisajoista jne. Opas löytyy myös ruotsiksienglanniksi, viroksivenäjäksi ja arabiaksi.

Tutustu myös SAK:n Työelämä-sivuihin! Löydät SAK:n sivuilta työelämätietoa suomen lisäksi 12 muulla kielellä.

Työelämäpeli

Mobiililaitteilla ja tietokoneilla pelattava Työelämäpeli löytyy osoitteesta tyoelamapeli.fi. Peli on tarkoitettu peruskoulun yläluokkien, ammatillisten oppilaitosten ja lukioiden oppilaille.

Työelämäpelin kysymykset käsittelevät muun muassa työaikaa ja palkkaa, työsopimusta ja työsuojelua.

Työelämätietoa Suomi.fi-palvelussa

Kuinka usein palkka pitää maksaa? Miten työsuhteesta kertyy vuosilomaa? Entä missä tilanteissa työnantaja saa käyttää kameravalvontaa?

Suomi.fi-verkkopalvelu on julkaissut opastavaa tietosisältöä työelämän säännöistä ja käytännöistä. Tietopaketti löytyy kohdasta Työelämä ja työttömyys > Työelämän säännöt. Sisältö soveltuu hyvin oppilaitosten oppimateriaaliksi.

Suomi.fi-palvelun työelämätieto on julkaistu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tiedon ovat koonneet sivuille SAK ja muut työmarkkinoiden keskusjärjestöt

Liitot.fi

Osoitteessa www.liitot.fi kävijät voivat etsiä omaa ammattiliittoaan työ- tai opiskelupaikan perusteella, täyttää liittymislomakkeen ja laittaa jäsenyyden sitä kautta vireille.

SAK:n ja ay-liikkeen saavutuksia

Me olemme SAK -kohdasta löytyy tietoa SAK:n ja muun ay-liikkeen yhteisistä saavutuksista. Niitä ovat muun muassa kesä- ja talvilomat, perhevapaat, irtisanomissuoja ja viisipäiväinen työviikko.

SAK:n pdf-esitys oppilaitoskäyttöön

SAK:n pdf-esitys Viidakon lait eivät päde työelämässä on suunnattu muun muassa toisen asteen ammatillisten oppilaitosten ja lukioiden nuorille. Sitä voi käyttää itsenäisenä SAK:n ja työelämän esittelyn pohjana tai osia siitä ammattiliittoesittelyn rinnalla.

Miksi liittyä liittoon ja työttömyyskassaan?

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja JHL:n työttömyyskassa ovat valmistaneet retrohenkisen piirrosanimaation, joka kuvaa nuoren ensi askeleita työelämässä.