Liity liittoon

Fiksu huolehtii työstään, palkastaan ja tulevaisuudestaan. Liity ammattiliiton jäseneksi netissä tai työpaikkasi luottamushenkilön kautta.
Kuva: Ramon Espelt / Kuvatoimisto Gorilla

Selvitä ensin oman ammattiliittosi nimi

Työpaikkasi luottamushenkilö auttaa liittymisessä. Voit myös täyttää liittymislomakkeen ammattiliiton verkkosivuilla tai osoitteessa www.liitot.fi. Tai kokeile SAK:n liittobottia, josta saat tietoa ammattiliiton jäsenyyden hyödyistä ja ohjeet liittoon liittymisestä.

Opiskelijajäsenyys on yleensä maksuton

Useimpiin SAK:n jäsenliittoihin voi liittyä jäseneksi jo opiskeluaikana. Opiskelijoille jäsenyys on yleensä maksutonta. Vaikka opiskelijajäsenyys on yleensä maksuton, saat sen kautta lähes samat edut kuin liiton varsinaiset jäsenet.

Jäsenmaksun voi periä suoraan palkasta

Ammattiliiton jäsenmaksu koostuu liiton ja työttömyyskassan jäsenmaksusta. Sen suuruus on SAK:laisilla ammattiliitoilla yleensä 1–2 prosenttia työnantajan maksamasta veronalaisesta palkkatulosta (bruttopalkasta), etuuksista ja palkkioista. Jäsenmaksun voi vähentää verotuksessa.

Työnantaja perii

Vaivattomin tapa maksaa jäsenmaksu on sopia perimisestä työnantajan kanssa. Työnantaja voi aloittaa jäsenmaksujen perinnän palkasta heti, kun työntekijän kanssa on tehty kirjallinen sopimus asiasta. Perintäsopimus on usein mukana liiton liittymislomakkeessa, mutta saat sen myös työpaikkasi luottamusmieheltä tai ammattiosastoltasi. Usein se löytyy myös työpaikan palkanlaskijalta.

Maksat itse

Jäsenmaksun voi maksaa myös itse, jos työnantaja ei peri jäsenmaksuja palkasta. Jäsenmaksun maksamiseen saat ammattiliitostasi tarkemmat ohjeet.