Luottamushenkilö

Keräämme tälle sivulle aineistoa työpaikkojen luottamushenkilöille ja muille ammattiyhdistysliikkeen edunvalvonnassa mukana oleville.

Opas yhteistoimintalaista

Jatkuvaa vuoropuhelua – opas yhteistoimintalaista luottamushenkilöille avaa vuoden 2022 alussa voimaan tullutta lakiuudistusta sen keskeisten muutosten osalta. Tämä 37-sivuinen opas on maksuton. Voit ladata sen omalle laitteellesi täyttämällä tämän linkin takaa löytyvän lomakkeen. Tietojen täyttämisen jälkeen sinut ohjataan oppaan lataussivulle.

Perhevapaaopas luottamushenkilöille 2022

SAK:n perhevapaaopas 2022 käsittelee uuden lain mukaisia perhevapaita ja kertoo vanhemmuuteen liittyvistä oikeuksista ja etuuksista. Opas on tarkoitettu erityisesti luottamushenkilöille, mutta myös muille perhevapaista kiinnostuneille.

Tämä 50-sivuinen opas on maksuton. Voit ladata sen omalle laitteellesi täyttämällä tämän linkin takaa löytyvän lomakkeen. Tietojen täyttämisen jälkeen saat viestin, josta löydät linkin lataussivulle.

Koronavirustilannetta koskevaa aineistoa

Suositus SAK:n paikallisjärjestöille ja aluetoimikunnille tilaisuuksien ja kokouksien järjestämisestä

Perustietopaketti koronaviruksen vaikutuksista työelämään

Kultaisen merkin hakulomake

SAK:n kultainen merkki (kultamerkki tai kultainen ansiomerkki) myönnetään tunnustukseksi ay-aktiiveille ansiokkaasta toiminnasta ammattiyhdistysliikkeen hyväksi. Merkki myönnetään vähintään 10 vuoden toiminnasta luottamusmiehenä tai ammattiosaston luottamustehtävissä tai muusta ansiokkaasta toiminnasta ammattiyhdistysliikkeessä.

Tulorekisteriohje järjestötoimintaan

Kansallinen tulorekisteri on sähköinen tietokanta, jonne ammattiyhdistysten ja osastojen on ilmoitettava palkkioista, kilometrikorvauksista ja esimerkiksi kilpailujen palkinnoista. SAK on koonnut yleisimmät yhdistyksiä koskevat ohjeistukset alla olevaan tulorekisteriohjeeseen.

Ohjeet yhdistyksille tulorekisterin käytöstä

Kannustava toimintatuki

SAK:n aluetoiminnan toimintaohje

Ammattiosaston toimihenkilölomake

Ammattiosaston liittymisilmoitus

SAK:n paikallisjärjestöjen säännöt

SAK:n paikallisjärjestön toimihenkilölomake

Paikallisjärjestön purkaminen

• toimenpiteet
  • lopettamistoimet
  • 1. purkukokouksen esityslistamalli
  • 2. purkukokouksen esityslistamalli
  • yhdistysrekisterin ohjeet
  • purkautumisilmoitus yhdistysrekisteriin

Työsuojelun käsitekartta

Jos kartta ei näy kunnolla, klikkaa se esille tästä linkistä. Saat kartan esille koko sivun näkymään klikkaamalla oikean alalaidan ruutupainiketta.