SAK:n tietosuoja- ja evästekäytäntö

Näin SAK.fi-, Työelämänpelisäännöt.fi-, Liitot.fi-, Vaalitavoitteet.fi-, Vaalistaja.fi-, Testaatyoolosi.fi-, Eduskuntavaaligalleria.fi- ja Tulevaisuustanaan.fi-vierailujen kautta välitettyjä tietojasi käsitellään.

Denna sida på svenska
This page in English

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry on sitoutunut suojaamaan verkkosivustojensa käyttäjien sekä asiakkaidensa yksityisyyttä. Nämä käytännöt koskevat SAK.fi-, Työelämänpelisäännöt.fi-, Liitot.fi-, Vaalitavoitteet.fi-, Vaalistaja.fi-, Testaatyoolosi.fi-, Eduskuntavaaligalleria.fi- ja Tulevaisuustanaan.fi- verkkosivustoja (jatkossa SAK:n sivustot).

Rekisterinpitäjä

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Pitkänsillanranta 3, PL 157, 00531 Helsinki
Puh.020 774 000
webmaster@sak.fi

Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa

Pauli Vento
webmaster@sak.fi

Millainen on evästekäytäntömme?

SAK:n sivustoilla kerättyä käyttäytymistietoa ei yhdistetä muihin käyttäjän henkilökohtaisesti tunnistaviin tietoihin, joita SAK mahdollisesti muussa yhteydessä käsittelee.

Mitä evästeet ovat ja mitä tietoja niillä kerätään?

Sivustoilla evästeiden avulla kerätään tietoa esimerkiksi siitä,

• kuinka paljon sivustolla on käyttäjiä
  • millä päätelaitteilla sivustoa on käytetty
  • mistä verkko-osoitteesta verkkosivuston käyttäjät ovat saapuneet sivustolle
  • millä yksittäisellä sivulla käyttäjät ovat vierailleet.

Evästeet ja sivustojen palvelimet tallentavat automaattisesti sivustolla käyneiden käyttäjien tekemät sivupyynnöt. Tiedot sisältävät yleensä käyttäjän tekemän verkkopyynnön, pyynnön päivämäärän ja ajan, käyttäjän päätelaitteen IP-osoitteen sekä selaimen tyypin ja kielen.

Tiedot ovat sellaisessa muodossa, että niitä ei voida yhdistää yksittäiseen käyttäjään ilman lisätietoja. Evästeiden avulla ei tallenneta esimerkiksi käyttäjän nimeä, sähköpostiosoitetta, puhelinnumeroa tai kotiosoitetta. SAK ei voi yhdistää evästeillä kerättyjä tietoja tiettyyn henkilöön ja pyrkii vähentämään tietojen tunnistettavuutta edelleen. Esimerkiksi osana verkkoanalytiikkatyökalujen käyttöä käyttäjän IP-osoitteesta poistetaan numeroita, jotta käyttäjän henkilökohtainen tunnistaminen ei olisi mahdollista kenellekään.

Kävijämittaus- ja analytiikkaevästeet:
Analysointi- ja palautetyökalu Hotjar auttaa analysoimaan, kuinka sivustoja käytetään. Tietojen avulla voidaan sivustoa kehittää entistä käyttäjäystävällisemmäksi.

Markkinointiviestinnän kohdentamisevästeet:

Kolmansien osapuolien evästetietojen käsittelyä koskee kolmansien osapuolien ehdot, joihin käyttäjä voi tutustua alla:

Google Analytics

Evästeen käyttötarkoitus: Sivustoa koskevan tilastotiedon kerääminen ja analysointi sivuston kehittämiseksi.

Google Tag Manager

Evästeen käyttötarkoitus: seurantatagien, kuten Facebook-pikseleiden, hallinnointi.

Google Double Click ja Google Ads

Evästeiden käyttötarkoitus: Markkinointiviestinnän kohdentaminen, toteuttaminen ja analysointi kävijöitä todennäköisesti kiinnostavan markkinointiviestinnän näyttämiseksi. Jos kävijällä on Google-tili, Google saattaa yhdistää evästeiden sisältämän tunnisteen kävijän Google-tiliin.

Google Ads

Evästeen käyttötarkoitus: markkinointiviestinnän kohdentaminen, toteuttaminen ja analysointi kävijöitä todennäköisesti kiinnostavan markkinointiviestinnän näyttämiseksi. Facebook voi yhdistää sivustolla käyntiin liittyvän evästetunnisteen Facebook-käyttäjään, jos hänellä on Facebook-tili.

Evästeen käyttötarkoitus: markkinointiviestinnän kohdentaminen, toteuttaminen ja analysointi käyttäjiä todennäköisesti kiinnostavan markkinointiviestinnän näyttämiseksi.

Hotjar

Analysointi- ja palautetyökalu Hotjar tallentaa joidenkin kävijöiden osalta anonyymisti sivulla liikkumisen tietoja, kuten tietoja sivun vierittämisestä, hiiren liikuttamisesta ja klikkauksista. Palvelun kautta ei kerätä tunnistettavissa olevia henkilötietoja.
Tästä saat lisätietoja Hotjarin tietosuojakäytännöstä.

Liana Automation

Liana Automation -palvelun avulla kerätään nettisivujen kävijätietoja. Tietojen avulla SAK voi analysoida sivustojen käyttöä, kehittää sivustoa ja kohdentaa sivuston kävijöille relevanttia viestintää.

Mikä on tietojen säilytysaika?

Tietojen tyypilliset säilytysajat ovat seuraavat:

Kävijämittaus- ja analytiikkaevästeet:
Kerätyt evästetiedot tähän tarkoitukseen liittyen poistetaan Google Analyticsistä tyypillisesti 26 kuukauden kuluessa.

Viestinnän kohdentamisevästeet:
Markkinointiviestinnän kohdentamiseen kerättyä tietoa käsitellään tyypillisesti joitakin kuukausia.

Miten evästeisiin voi vaikuttaa?

Käyttäjä voi estää evästeiden käytön tai poistaa evästeet sivuston evästeasetuksista tai verkkoselaimen asetuksista. Evästeiden estäminen saattaa vaikuttaa palveluiden toiminnallisuuteen. Mikäli käyttäjä päättää estää evästeet, käyttäjä ei välttämättä voi täysin hyödyntää SAK:n sivustoja.

Evästeiden käytön estäminen tai evästeiden poistaminen voi vaikuttaa sivustoilla aiemmin tehtyihin valintoihin, esimerkiksi poistaa kumppanin sivustolla asetetun markkinointiviestinnän kohdentamisen kieltoevästeen. Valinnat ovat selainkohtaisia, eli käyttäjän tulee tehdä haluamansa valinnat jokaisella selaimella erikseen.

Evästeet voi ottaa uudelleen käyttöön koska tahansa.

Jos käyttäjä haluaa tehdä valintoja kumppanikohtaisesti, käyttäjä voi estää ja vaikuttaa evästeisiin vierailemalla kumppaniemme sivustoilla:

Google Analytics:
Käyttäjä voi estää sivuston tietojen käyttämisen Google Analyticsissa asentamalla Google Analyticsin käytön estävän selaimen lisäosan täällä. Tämä lisäosa estää verkkosivustoilla käynnissä olevaa Google Analyticsin JavaScriptia (ga.js, analytics.js ja dc.js) jakamasta sivuston käyntitietoja Google Analyticsille.

Google DoubleClick:
Käyttäjä voi vaikuttaa Google mainosasetuksiin täällä.

Facebook ja Instagram:
Käyttäjä voi vaikuttaa Facebookin ja Instagramin mainosasetuksiin täällä.

Käyttäjä voi vaikuttaa Twitterin mainosasetuksiin täällä.

Mitä muita vaikutusmahdollisuuksia käyttäjällä on?

Sen lisäksi, että käyttäjällä on oikeus saada tietoa henkilötietojen käsittelystä, käyttäjällä on tietosuojalainsäädännön mukaisesti oikeus:

• tarkastaa hänestä tallennetut henkilötiedot
  • oikaista tietoja
  • poistaa tiedot ja tulla unohdetuksi
  • peruuttaa antamansa suostumus
  • rajoittaa tietojen käsittelyä
  • pyytää antamiensa tietojen, joita käsitellään automaattisesti suostumuksen tai sopimuksen perusteella, siirtämistä järjestelmästä toiseen

Ensisijaisesti käyttäjä voi vaikuttaa käsittelyyn yllä mainituin tavoin muuttamalla evästeasetuksiaan. Halutessaan käyttäjä voi olla SAK:hon yhteydessä sähköpostitse, puhelimitse tai SAK:n palautelomakkeen kautta. Yhteystiedot ovat tämän sivun alussa. Lisäksi käyttäjä voi tehdä valituksen Tietosuojavaltuutetun toimistoon.

Mihin tietoja luovutetaan tai siirretään?

SAK:n käyttämillä palveluntarjoajilla (kuten mediatoimistolla) voi olla pääsy sivustojen käytön yhteydessä kertyviin tietoihin. Palveluntarjoajat saavat käyttää näitä tietoja vain SAK:n tarpeisiin. SAK voi tässä yhteydessä siirtää käsittelemiään henkilötietoja EU- tai ETA-alueen ulkopuolelle voimassa olevaa lainsäädäntöä noudattaen.

SAK huolehtii sopimuksellisesti, että kumppanit ja palveluntarjoajat käsittelevät tietoja kulloinkin voimassaolevan lainsäädännön mukaisesti.

Miten tiedot suojataan?

SAK:ssa tietoturva ja henkilötietojen suojaus huomioidaan suunnitelmallisesti kaikessa tiedon käytössä ja käsittelyssä. Henkilötietojen tietoturvallisuus ja käytettävyys varmistetaan tarkoituksenmukaisin teknisin ja hallinnollisin toimenpitein. SAK käsittelee kaikkia henkilötietoja tietoturvallisesti ja lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Henkilötietoja käyttävät vain kyseisiä tietoja työtehtävissään tarvitsevat henkilöt käyttöoikeuksiensa mukaisesti.

Evästeiden keräämiä tietoja käsittelevät myös SAK:n ulkopuoliset kumppanit erillisten sopimusten mukaisesti. SAK huolehtii sopimuksellisesti, että tietoturvasta huolehditaan tietosuojalainsäädännön edellyttämin tavoin.

SAK:n tietosuoja- ja evästekäytäntö on viimeksi päivitetty 26.1.2023. Päivitämme tätä dokumenttia palveluidemme ja yhteistyökumppaniemme muuttuessa. Evästetietojen käyttöön saattaa liittyä uutta lainsäädäntöä tai viranomaisohjeita. Muutamme käytänteitä uusien lakien ja viranomaisohjeiden mukaisesti.

Lue myös

Näin SAK:n palautelomakkeiden kautta välittämiäsi tietoja käsitellään.