Keikkatyö

Keikkatyö on Mahdollisuuksien aika -hankkeen teema syksyllä 2018.
Kulttuurituottaja Leena Vanhamäellä on 0–8 työnantajaa kuukaudessa. Kuva: Lauri Rotko

SAK selvittää syksyn 2018 ajan keikkatyön yleisyyttä sekä keikkatyöntekijöiden toimeentuloa palkan ja sosiaaliturvan avulla. Selvityksen tuloksia julkaistaan muutamaan otteeseen syksyn aikana.

Keikkatyöntekijöiden asemaa selvitetään muun muassa kyselyjen ja laadullisen haastattelututkimuksen kautta.

Keikkatyöntekijän toimeentulo muuttuvassa maailmassa

Millaista keskustelua keikkatyöntekijöistä ja heidän sosiaaliturvastaan käydään Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa? Alli Tiensuun tarkastelee selvityksessä palkansaajajärjestöjen näkemyksiä keikkatyöntekijöiden toimeentuloon liittyvistä haasteista ja ratkaisuista neljässä eri maassa.

Tutustu selvitykseen
Lue Alli Tiensuun blogikirjoitus selvityksen tuloksista

Kulttuurituottaja Leena Vanhamäki

Keikkatyötä tekevällä Leena Vanhamäellä on 0–8 työnantajaa kuukaudessa. Toimeentulo syntyy keikkatöistä, nollasopimuksista ja osa-aikatöistä, joita täydentää soviteltu päiväraha.

Katso video Youtubessa

Keikkatyön laajuus SAK:laisilla työpaikoilla

SAK:n luottamushenkilöpaneelin kyselyyn vastasi syyskuussa 950 luottamusmiestä ja työsuojeluvaltuutettua. Kysymykseen "Käytetäänkö työpaikallasi vakituisten työntekijöiden lisäksi keikkatyöntekijöitä?" vastasi heistä 615 myöntävästi. Loput kysymykset esitettiin vain heille.

Tutustu luottamushenkilöpaneelin tuloksiin
Lue uutinen kyselyn tuloksista