Tietoa koronavirusepidemian vaikutuksista työhön

Olemme koonneet kysymyksiä ja vastauksia koronaviruksen vaikutuksista työntekijöiden oikeuksiin, työsuhteen ehtoihin ja työpaikkojen arkeen. Löydät näiden sivujen kautta myös linkkejä viranomaistietoon ja ammattiliittojen ohjeistuksiin. Sivuja päivitetään sitä mukaa, kun uusia tietoja saadaan.
Kuva: Patrik Lindström / SAK

Tietopaketti ruotsiksi
Tietopaketti englanniksi

Koronavirustartunnan ehkäiseminen ja sairastuminen

Miten voin ehkäistä riskiä saada koronavirustartunta? Kuinka toimin, jos epäilen saaneeni tartunnan?
Alla olevan linkin kautta löydät tietoa siitä, miten voit ehkäistä omaa tartuntariskiäsi. Sivulla kerrotaan myös, miten sinun on toimittava, jos epäilet saaneesi koronavirustartunnan ja mistä saat rahaa sairauden tai karanteenin ajalta. Sivulla on lisäksi linkkejä viranomaistietoon.

Kysymyksiä ja vastauksia koronavirustartunnan ehkäisemisestä ja sairastumisesta

Työntekijöiden oikeudet ja velvollisuudet

Onko minun mentävä töihin, jos pelkään saavani koronavirustartunnan? Miten toimin, jos lapseni tai puolisoni sairastuu koronaviruksen vuoksi?
Alla olevan linkin kautta löydät tietoa siitä, miten koronavirusepidemia vaikuttaa muun muassa oikeuteen tehdä töitä, vuosiloman pitämiseen ja työmatkoihin. Sivulla on myös linkkejä ammattiliittojen ja viranomaisten ohjeistuksiin.

Kysymyksiä ja vastauksia työntekijöiden oikeuksista ja velvollisuuksista koronavirusepidemian aikana

Lomautusta ja muita työehtoja koskevat määräaikaiset muutokset

Miten lomautusta koskevat säännöt muuttuvat ja kauanko ne ovat voimassa? Keitä muutokset koskevat?
Alla olevan linkin kautta löydät tietoa lomautusmenettelyä, koeaikaa ja irtisanotun työntekijän takaisinottovelvollisuutta koskevista määräaikaisista poikkeuksista. Koska poikkeuksista sovitaan lain lisäksi työehtosopimuksissa, sivulta löytyy myös linkkejä näihin alakohtaisiin määräaikaisiin muutoksiin. Poikkeukset ovat valtaosin voimassa kesäkuun loppuun 2020 saakka.

Kysymyksiä ja vastauksia lomautusta ja muita työehtoja koskevista määräaikaisista poikkeuksista

Työttömyysturvan määräaikaiset muutokset

Vähentääkö lomautusaika työttömyysturvan enimmäiskestoa? Saanko työttömyysturvaa heti ensimmäisiltä lomautuspäiviltä?
Alla olevan linkin kautta löydät tietoa työttömyysturvan omavastuupäiviä, enimmäiskestoa ja työssäoloehtoa koskevista määräaikaisista poikkeuksista. Sivulla on myös tietoa, miten työttömyysturvalla turvataan väliaikaisesti yrittäjien ja freelancereiden toimeentuloa.

Kysymyksiä ja vastauksia työttömyysturvan määräaikaisista poikkeuksista