Työttömyysturvan omavastuuaika poistuu väliaikaisesti

Työttömyysturvaan on koronatilanteen vuoksi tehty määräaikaisia muutoksia. Työttömyysturvan omavastuuta ja yrittäjien työmarkkinatukea koskevat muutokset tulevat takautuvasti voimaan tammikuun alusta alkaen ja niiden voimassaolo päättyy helmikuun lopussa.
31.01.2022 10:28
Kuva: Patrik Lindström

Työttömyysturvan alussa olevat 5 omavastuupäivää poistuvat. Työttömyysturvaa maksetaan siis heti ensimmäisestä työttömyys- tai lomautuspäivästä alkaen, jos omavastuuajan ensimmäinen päivä on ajalla 1.1.2022–28.2.2022. Muutos koskee kaikkia työttömyysturvan saajia: ansiopäivärahan, peruspäivärahan ja työmarkkinatuen saajia.

Työttömyysturvaa voidaan maksaa palkansaajalle siitä päivästä lähtien, kun hän on ilmoittautunut työttömäksi tai lomautetuksi TE-toimistoon. Takautuvasti työttömyysturvaa ei palkansaajille voi maksaa.

SAK on vedonnut päättäjiin, että työttömyysturvan omavastuuajan poistoa jatketaan kesäkuun loppuun saakka.

– Koronan aiheuttama epävarmuus ja lomautukset ovat jatkuneet monilla toimialoilla ja heikentäneet tuhansien työntekijöiden toimeentuloa kohta kahden vuoden ajan, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta toteaa.

Yrittäjät voivat saada väliaikaista työmarkkinatukea tavallista kevyemmin ehdoin tämän vuoden tammi- ja helmikuulta. Yritystulot sovitellaan yrittäjän oman ilmoituksen mukaan, jos tuloissa on tapahtunut merkittävä muutos koronaepidemian vuoksi. Työmarkkinatukea hakevien yrittäjien tulee ilmoittautua työnhakijaksi TE-toimistoon viimeistään 15.2.2022, jotta työmarkkinatukea voitaisiin maksaa koko tammi- ja helmikuun ajalta.

Tutustu SAK:n tietopakettiin, jonne olemme koonneet kysymyksiä ja vastauksia koronaviruksen vaikutuksista työntekijöiden oikeuksiin, työsuhteen ehtoihin ja työpaikkojen arkeen.