Videot

Voit katsoa tällä sivulla SAK:n uusimmat videot.

Kaikki videomme löydät SAK:n Youtube-kanavalta.

Tulevaisuus tänään 2019

SAK:n Tulevaisuus tänään -tapahtuma lauantaina 5. lokakuuta tarjosi laajan näkymän työelämän ja yhteiskunnan haasteisiin ja uusiin ratkaisuihin. Kaikki tapahtuman kahdeksan keskustelua voi katsoa tallenteina uutisestamme löytyvien linkkien kautta.

Miten työuupumuksesta voi selviytyä?

”Työuupumus tuntui siltä, että elämästä lähti kaikki värit.” Miten Sari Päivömaan työuupumus ilmeni ja miten hän siitä selvisi?

Mistä työtaistelut syntyvät?

Missä vaiheessa ihmisten tyytymättömyys muuttuu toiminnaksi ja mitä se vaatii ammattiliitoilta? Entä mitä työtaistelun järjestäminen vaati ja mihin se lopulta johtaa? Tästä kertovat pääluottamusmies Petri Sorvali, luottamusmies Lea Ikonen ja sopimussihteeri Juha Anttila, jotka kaikki ovat olleet mukana järjestämässä työtaistelua.

Lisäsikö kiky kilpailukykyä?

Kikyä on perusteltu kilpailukyvyn parantamisella. Suurin osa työntekijöistä ei ole nähnyt työpaikallaan positiivisia vaikutuksia. Suomen talous ei voi perustua ilmaiseen työhön.

Miten kiky pidensi työaikaa työpaikallasi?

Suomen talous ei voi perustua ilmaiseen työhön. Kilpailykykysopimuksen työajan pidennyksen tunteja on käytetty työpaikoilla suorana palkanalennuksena, selviää SAK:n luottamushenkilökyselystä.

Onko kiky-tunneilla ollut vaikutusta työllisyyteen?

SAK:n luottamushenkilöpaneelin mukaan kilpailukykysopimuksen työajan pidennys ei ole lisännyt työllisyyttä työpaikoilla. 84 prosenttia kyselyyn vastanneista luottamushenkilöistä kertoo, että työajan pidennys ei ole vaikuttanut mitenkään työntekijöiden palkkaamiseen.

Omavalmentaja ja työllistymissuunnitelma – Nikon tarina

SAK:n kannustavan työllistymisturvan mallissa jokainen työtön on tavattava henkilökohtaisesti työttömyyden alussa ja hänellä on TE-toimistossa omavalmentaja, joka kannustaa ja tukee työn hakemista. Katso videosta, miten myyjänä työskentelevä Niko löytää SAK:n mallissa uuden työpaikan ja lue lisää mallista.

Osaamisen kartoitus työttömyyden alussa – Raunin tarina

SAK:n kannustavan työllistymisturvan mallissa jokainen työtön tavataan henkilökohtaisesti työttömyyden alussa. Tapaamisessa kartoitetaan avoimet työpaikat, koulutustarpeet ja mahdollisuudet omaehtoiseen koulutukseen ja palveluihin. Katso videosta, miten kenkätehtaassa työskennellyt Rauni pääsee SAK:n mallissa opiskelemaan itselleen uuden ammatin ja lue lisää mallista.

ILOn ihmisoikeussopimus häirinnän ja väkivallan poistamiseksi työelämästä

Suomen tulee ratifioida ensimmäisten maiden joukossa YK:n kansainvälisen työjärjestön (ILO) juhannusaattona 2019 hyväksytty ihmisoikeussopimus häirinnän ja väkivallan poistamiseksi työelämästä, toteaa SAK:n lakimies Paula Ilveskivi.

Työn verotusta ei ole juuri nyt syytä nostaa tai laskea

Hyvinvointivaltion rahoituksen turvaa SAK:n ehdottama varallisuusvero.

"Ilman sosiaalista Eurooppaa koko projekti on vaarassa."

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kertoo, miksi on tärkeää tehdä yhteistyötä eurooppalaisten ammattiyhdistysliikkeen kanssa.

SAK:n suuri EU-vaalitentti

SAK järjesti edustajiston kokouksen yhteydessä 17. toukokuuta eurovaalipaneelin kahdeksan suurimman puolueen ehdokkaille.

Kulttuuritausta merkitsee, mutta jokainen työntekijä on yksilö

Sosiaalipsykologi Ella Lautaniemi haastatteli SAK:n tutkimusta varten maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä, luottamusmiehiä ja työnantajan edustajia. Kaikissa haastatteluissa kielitaidon puute nousi kulttuurieroja olennaisemmaksi työperäisen maahanmuuton haasteeksi. Video on osa SAK:n Mahdollisuuksien aika -hankkeen maahanmuuttoteemaa.

Koulutus on parasta lääkettä syrjäytymiseen

Kaikkien Suomessa asuvien osaamisen vahvistaminen on SAK:n yksi tärkeimmistä tavoitteista vaalikaudelle 2019–2023.

Uudistetaan perhevapaat

Perhevapaiden pitää joustaa perheiden ja tarvittaessa myös työpaikan tilanteiden mukaan. Siksi seuraavan hallituksen on uudistettava perhevapaat.

Näin SAK uudistaisi sosiaaliturvaa

Sosiaaliturva kaipaa uudistamista. Koko nykyjärjestelmää ei kuitenkaan tarvitse romuttaa. Uudistuksen tärkeimpiä kysymyksiä on palveluiden ja toimeentuloturvan nykyistä parempi yhteispeli.

SAK:n ehdotukset Suomen EU-linjauksiksi

SAK ehdotuksessa halutaan muun muassa estää alustatyön ja nollatuntisopimusten kaltaisten turvattomien työnteon muotojen käyttämistä Euroopan unionissa.

Suomi tarvitsee kunnianhimoisempaa kaupunkipolitiikkaa

Miksi SAK:n vaalitavoitteissa puhutaan rakentamisesta, liikenteestä ja asuntosuunnittelusta? Vastaukset löydät tästä videosta.

Tarinoita aktiivimallista

Lähes 2 800 työttömyyskassan jäsentä kertoi SAK:n kyselyssä kokemuksiaan aktiivimallista. Tässä eräs tarina Väli-Suomesta. Kaikki viisi tarinaa löydät SAK:n Youtube-kanavalta.

Kolmikanta minuutissa

Jo kansainväliset sopimukset edellyttävät, että työelämään ja sosiaaliturvaan liittyviä lakeja valmistellaan kolmikantaisesti. Mutta mitä kolmikanta tarkoittaa?

Työelämän kehittäminen on koko yhteiskunnan kehittämistä

Katso videolta, miten SAK parantaisi työelämää seuraavalla vaalikaudella.

Operaatio hyvinvointivaltion pelastus

SAK haluaa pelastaa hyvinvointivaltion. Se on mahdollista jo ensi vaalikaudella. SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta kertoo videolla, miten se onnistuu.

Paperisota työllistää keikkatyöntekijää

Viekö paperisota sinunkin aikaasi enemmän kuin itse työnteko? Tutkimuksemme mukaan byrokratialoukku on suurempi ongelma lyhyen työn vastaanottamisessa kuin taloudelliset kannustimet.  SAK:n kannustava työllistymisturva esittelee keinoja työttömyysturvaan liittyvän paperisodan vähentämiseksi.

Mitä järkeä on kuulua ammattiliittoon?

Keiden asialla ammattiliitot edes ovat? Hyppää laudalle ja ota selvää!

Suuri työelämäkeskustelu 23.11.2018

Mitä puoluejohtajat ajattelevat työelämästä? Katso tallenne SAK:n järjestämästä vaalikeskustelusta perjantaina 23. marraskuuta.

Nuori yrittäjä varjosti SAK:n puheenjohtajaa

Nuori yrittäjä Joona hämmästyi, miten monissa asioissa SAK vaikuttaa ja miten paljon vastuuta työhön liittyy. Hän seurasi päivän ajan SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan työtä osana Nuori yrittäjyys ry:n NY Job Shadow -tapahtumaa tiistaina 30. lokakuuta 2018.

Kulttuurituottaja Leena Vanhamäki

Keikkatyötä tekevän Leena Vanhamäen toimeentulo syntyy keikkatöistä, nollasopimuksista ja osa-aikatöistä, joita täydentää soviteltu päiväraha. Video on osa SAK:n Mahdollisuuksien aika -hankkeen keikkatyöntekijöiden toimeentulo -teemaa.

Tulevaisuus tänään 2018

SAK:n roinen Tulevaisuus tänään -työelämätapahtuma pidettiin 6. lokakuuta 2018 Helsingin Paasitornissa. Kaikki tapahtuman kahdeksan keskustelua ja väliaikahaastattelut voi katsoa tallenteina uutisestamme löytyvien linkkien kautta.

SAK:laisten liittopäättäjien kokous 5.10.2018

Noin 500 SAK:laista liittopäättäjää linjasi Helsingin Paasitornissa ammattiliittojen jatkotoimia hallituksen valmisteleman irtisanomislain johdosta.

Harvesterinkuljettaja Esa Sorila

Esa Sorila kuljettaa monitoimimetsäkonetta ja on sen myötä muuttunut oikeastaan toimistotyöntekijäksi. Video on osa SAK:n Mahdollisuuksien aika -hankkeen tekoäly ja uusi teknologia -teemaa.

Kotihoidon lähihoitaja Niina Pahtela

Kotihoidon lähihoitajana työskentelevä Niina Pahtela käyttää työssään paljon tekniikkaa. Video on osa SAK:n Mahdollisuuksien aika -hankkeen tekoäly ja uusi teknologia -teemaa.

SAK - Työtä toistemme puolesta

SAK kutsuu sinut vuoropuheluun siitä, mikä työelämässä on inhimillistä ja oikeudenmukaista.