Videot

Voit katsoa tällä sivulla valikoiman SAK:n videoista.

Kaikki videomme löydät SAK:n Youtube-kanavalta.

Seminaarit ja tilaisuudet 2020

Edustajiston syyskokous (19.11.2020)
Palkansaajajärjestöjen yhteinen Helsinki Pride -viikon tapahtuma (8.9.2020)
SAK:n edustajiston järjestäytymiskokous (25.8.2020)
SAK:n #virtuaalivappu (1.5.2020)

Elämän palaset

Mistä on nykyajan työelämä tehty?

Mikä on #parempinormaali?

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kertoo, mistä on kyse puheenvuorossamme koronakriisin opetuksista kohti paremman normaalin aikaa.

Mikä on työehtosopimus?

Tämä video on yksi kolmesta opetuskäyttöön kuvatusta videosta, jossa selvennämme työmarkkinakäsitteitä – tässä videossa työehtosopimusta. Opettajien ja opinto-ohjaajien tueksi tarkoitetut videot sopivat oppitunneille keskustelun avaamiseen.

Katso muut työmarkkinakäsitteitä avaavat videot

Mikä on työsopimus?
Mitä on järjestäytyminen?

Ilmasto muuttuu – miten muuttuu työ?

Miten ilmastonmuutos ja sen torjunta vaikuttavat työhön sahalla, rakennustyömaalla ja kaupassa? SAK:n tuottamalla videolla nuoret työntekijät kertovat ajatuksiaan ilmastonmuutoksesta ja pohtivat, miten muutoksen torjunta tulee näkymään heidän työssään. Viisi minuuttia kestävä video on suunnattu erityisesti toisen asteen opiskelijoille ammatillisissa oppilaitoksissa ja lukioissa. SAK on laatinut videon yhteyteen lyhyen tehtävälistan, jota voi hyödyntää opetuksessa.

Miltä näyttää työmarkkinatilanne, SAK:n Jarkko Eloranta?

Mikä on solmussa ja miksi? Miten työtä Suomeen? SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kertoo näkemyksiä meneillään olevasta neuvottelukierroksesta ja hallituksen työllisyystavoitteista.

Nuori luottamusmies Johanna

Luottamusmiehen tehtävä on tehnyt  Johannasta ihmisenä rohkeamman. Uskallan kertoa oman mielipiteeni ja ottaa kantaa asioihin, kertoo Johanna.

Katso muut nuorista luottamusmiehistä kertovat videot

Nuori luottamusmies Samu
Nuori luottamusmies Jarmo
Nuori luottamusmies Maiju

Kolme isää, kolme tarinaa

Kolme isää erilaisessa elämänvaiheessa – ja kolme erilaista tarinaa. Isillä on kuitenkin yhteinen viesti: työn ja perheen yhdistäminen on oltava tulevaisuudessa nykyistä helpompaa. Katso kolme tarinaamme SAK:ssa työskentelevistä isistä.

Tulevaisuus tänään 2019

SAK:n Tulevaisuus tänään -tapahtuma lauantaina 5. lokakuuta tarjosi laajan näkymän työelämän ja yhteiskunnan haasteisiin ja uusiin ratkaisuihin. Kaikki tapahtuman kahdeksan keskustelua voi katsoa tallenteina uutisestamme löytyvien linkkien kautta.

Miten työuupumuksesta voi selviytyä?

”Työuupumus tuntui siltä, että elämästä lähti kaikki värit.” Miten Sari Päivömaan työuupumus ilmeni ja miten hän siitä selvisi?

Mistä työtaistelut syntyvät?

Missä vaiheessa ihmisten tyytymättömyys muuttuu toiminnaksi ja mitä se vaatii ammattiliitoilta? Entä mitä työtaistelun järjestäminen vaati ja mihin se lopulta johtaa? Tästä kertovat pääluottamusmies Petri Sorvali, luottamusmies Lea Ikonen ja sopimussihteeri Juha Anttila, jotka kaikki ovat olleet mukana järjestämässä työtaistelua.

Omavalmentaja ja työllistymissuunnitelma – Nikon tarina

SAK:n kannustavan työllistymisturvan mallissa jokainen työtön on tavattava henkilökohtaisesti työttömyyden alussa ja hänellä on TE-toimistossa omavalmentaja, joka kannustaa ja tukee työn hakemista. Katso videosta, miten myyjänä työskentelevä Niko löytää SAK:n mallissa uuden työpaikan ja lue lisää mallista.

Osaamisen kartoitus työttömyyden alussa – Raunin tarina

SAK:n kannustavan työllistymisturvan mallissa jokainen työtön tavataan henkilökohtaisesti työttömyyden alussa. Tapaamisessa kartoitetaan avoimet työpaikat, koulutustarpeet ja mahdollisuudet omaehtoiseen koulutukseen ja palveluihin. Katso videosta, miten kenkätehtaassa työskennellyt Rauni pääsee SAK:n mallissa opiskelemaan itselleen uuden ammatin ja lue lisää mallista.

ILOn ihmisoikeussopimus häirinnän ja väkivallan poistamiseksi työelämästä

Suomen tulee ratifioida ensimmäisten maiden joukossa YK:n kansainvälisen työjärjestön (ILO) juhannusaattona 2019 hyväksytty ihmisoikeussopimus häirinnän ja väkivallan poistamiseksi työelämästä, toteaa SAK:n lakimies Paula Ilveskivi.

Työn verotusta ei ole juuri nyt syytä nostaa tai laskea

Hyvinvointivaltion rahoituksen turvaa SAK:n ehdottama varallisuusvero.

"Ilman sosiaalista Eurooppaa koko projekti on vaarassa."

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kertoo, miksi on tärkeää tehdä yhteistyötä eurooppalaisten ammattiyhdistysliikkeen kanssa.

Kulttuuritausta merkitsee, mutta jokainen työntekijä on yksilö

Sosiaalipsykologi Ella Lautaniemi haastatteli SAK:n tutkimusta varten maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä, luottamusmiehiä ja työnantajan edustajia. Kaikissa haastatteluissa kielitaidon puute nousi kulttuurieroja olennaisemmaksi työperäisen maahanmuuton haasteeksi. Video on osa SAK:n Mahdollisuuksien aika -hankkeen maahanmuuttoteemaa.

Koulutus on parasta lääkettä syrjäytymiseen

Kaikkien Suomessa asuvien osaamisen vahvistaminen on SAK:n yksi tärkeimmistä tavoitteista vaalikaudelle 2019–2023.

Uudistetaan perhevapaat

Perhevapaiden pitää joustaa perheiden ja tarvittaessa myös työpaikan tilanteiden mukaan. Siksi seuraavan hallituksen on uudistettava perhevapaat.

Näin SAK uudistaisi sosiaaliturvaa

Sosiaaliturva kaipaa uudistamista. Koko nykyjärjestelmää ei kuitenkaan tarvitse romuttaa. Uudistuksen tärkeimpiä kysymyksiä on palveluiden ja toimeentuloturvan nykyistä parempi yhteispeli.

SAK:n ehdotukset Suomen EU-linjauksiksi

SAK ehdotuksessa halutaan muun muassa estää alustatyön ja nollatuntisopimusten kaltaisten turvattomien työnteon muotojen käyttämistä Euroopan unionissa.

Suomi tarvitsee kunnianhimoisempaa kaupunkipolitiikkaa

Miksi SAK:n vaalitavoitteissa puhutaan rakentamisesta, liikenteestä ja asuntosuunnittelusta? Vastaukset löydät tästä videosta.

Kolmikanta minuutissa

Jo kansainväliset sopimukset edellyttävät, että työelämään ja sosiaaliturvaan liittyviä lakeja valmistellaan kolmikantaisesti. Mutta mitä kolmikanta tarkoittaa?

Työelämän kehittäminen on koko yhteiskunnan kehittämistä

Katso videolta, miten SAK parantaisi työelämää vaalikaudella 2019–2023.

Operaatio hyvinvointivaltion pelastus

SAK haluaa pelastaa hyvinvointivaltion. Se on mahdollista jo vaalikaudella 2019–2023. SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta kertoo videolla, miten se onnistuu.

Paperisota työllistää keikkatyöntekijää

Viekö paperisota sinunkin aikaasi enemmän kuin itse työnteko? Tutkimuksemme mukaan byrokratialoukku on suurempi ongelma lyhyen työn vastaanottamisessa kuin taloudelliset kannustimet.  SAK:n kannustava työllistymisturva esittelee keinoja työttömyysturvaan liittyvän paperisodan vähentämiseksi.

Mitä järkeä on kuulua ammattiliittoon?

Keiden asialla ammattiliitot edes ovat? Hyppää laudalle ja ota selvää!

Kulttuurituottaja Leena Vanhamäki

Keikkatyötä tekevän Leena Vanhamäen toimeentulo syntyy keikkatöistä, nollasopimuksista ja osa-aikatöistä, joita täydentää soviteltu päiväraha. Video on osa SAK:n Mahdollisuuksien aika -hankkeen keikkatyöntekijöiden toimeentulo -teemaa.

Harvesterinkuljettaja Esa Sorila

Esa Sorila kuljettaa monitoimimetsäkonetta ja on sen myötä muuttunut oikeastaan toimistotyöntekijäksi. Video on osa SAK:n Mahdollisuuksien aika -hankkeen tekoäly ja uusi teknologia -teemaa.

Kotihoidon lähihoitaja Niina Pahtela

Kotihoidon lähihoitajana työskentelevä Niina Pahtela käyttää työssään paljon tekniikkaa. Video on osa SAK:n Mahdollisuuksien aika -hankkeen tekoäly ja uusi teknologia -teemaa.

SAK - Työtä toistemme puolesta

SAK kutsuu sinut vuoropuheluun siitä, mikä työelämässä on inhimillistä ja oikeudenmukaista.