Videot

Voit katsoa tällä sivulla SAK:n uusimmat videot.

Kaikki videomme löydät SAK:n Youtube-kanavalta.

SAK:n suuri EU-vaalitentti

SAK järjesti edustajiston kokouksen yhteydessä 17. toukokuuta eurovaalipaneelin kahdeksan suurimman puolueen ehdokkaille.

Kulttuuritausta merkitsee, mutta jokainen työntekijä on yksilö

Sosiaalipsykologi Ella Lautaniemi haastatteli SAK:n tutkimusta varten maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä, luottamusmiehiä ja työnantajan edustajia. Kaikissa haastatteluissa kielitaidon puute nousi kulttuurieroja olennaisemmaksi työperäisen maahanmuuton haasteeksi. Video on osa SAK:n Mahdollisuuksien aika -hankkeen maahanmuuttoteemaa.

Koulutus on parasta lääkettä syrjäytymiseen

Kaikkien Suomessa asuvien osaamisen vahvistaminen on SAK:n yksi tärkeimmistä tavoitteista vaalikaudelle 2019–2023.

Uudistetaan perhevapaat

Perhevapaiden pitää joustaa perheiden ja tarvittaessa myös työpaikan tilanteiden mukaan. Siksi seuraavan hallituksen on uudistettava perhevapaat.

Näin SAK uudistaisi sosiaaliturvaa

Sosiaaliturva kaipaa uudistamista. Koko nykyjärjestelmää ei kuitenkaan tarvitse romuttaa. Uudistuksen tärkeimpiä kysymyksiä on palveluiden ja toimeentuloturvan nykyistä parempi yhteispeli.

SAK:n ehdotukset Suomen EU-linjauksiksi

SAK ehdotuksessa halutaan muun muassa estää alustatyön ja nollatuntisopimusten kaltaisten turvattomien työnteon muotojen käyttämistä Euroopan unionissa.

Suomi tarvitsee kunnianhimoisempaa kaupunkipolitiikkaa

Miksi SAK:n vaalitavoitteissa puhutaan rakentamisesta, liikenteestä ja asuntosuunnittelusta? Vastaukset löydät tästä videosta.

Tarinoita aktiivimallista

Lähes 2 800 työttömyyskassan jäsentä kertoi SAK:n kyselyssä kokemuksiaan aktiivimallista. Tässä eräs tarina Väli-Suomesta. Kaikki viisi tarinaa löydät SAK:n Youtube-kanavalta.

Kolmikanta minuutissa

Jo kansainväliset sopimukset edellyttävät, että työelämään ja sosiaaliturvaan liittyviä lakeja valmistellaan kolmikantaisesti. Mutta mitä kolmikanta tarkoittaa?

Työelämän kehittäminen on koko yhteiskunnan kehittämistä

Katso videolta, miten SAK parantaisi työelämää seuraavalla vaalikaudella.

Operaatio hyvinvointivaltion pelastus

SAK haluaa pelastaa hyvinvointivaltion. Se on mahdollista jo ensi vaalikaudella. SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta kertoo videolla, miten se onnistuu.

Paperisota työllistää keikkatyöntekijää

Viekö paperisota sinunkin aikaasi enemmän kuin itse työnteko? Tutkimuksemme mukaan byrokratialoukku on suurempi ongelma lyhyen työn vastaanottamisessa kuin taloudelliset kannustimet.  SAK:n kannustava työllistymisturva esittelee keinoja työttömyysturvaan liittyvän paperisodan vähentämiseksi.

Mitä järkeä on kuulua ammattiliittoon?

Keiden asialla ammattiliitot edes ovat? Hyppää laudalle ja ota selvää!

Suuri työelämäkeskustelu 23.11.2018

Mitä puoluejohtajat ajattelevat työelämästä? Katso tallenne SAK:n järjestämästä vaalikeskustelusta perjantaina 23. marraskuuta.

Nuori yrittäjä varjosti SAK:n puheenjohtajaa

Nuori yrittäjä Joona hämmästyi, miten monissa asioissa SAK vaikuttaa ja miten paljon vastuuta työhön liittyy. Hän seurasi päivän ajan SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan työtä osana Nuori yrittäjyys ry:n NY Job Shadow -tapahtumaa tiistaina 30. lokakuuta 2018.

Kulttuurituottaja Leena Vanhamäki

Keikkatyötä tekevän Leena Vanhamäen toimeentulo syntyy keikkatöistä, nollasopimuksista ja osa-aikatöistä, joita täydentää soviteltu päiväraha. Video on osa SAK:n Mahdollisuuksien aika -hankkeen keikkatyöntekijöiden toimeentulo -teemaa.

Tulevaisuus tänään 2018

SAK:n roinen Tulevaisuus tänään -työelämätapahtuma pidettiin 6. lokakuuta 2018 Helsingin Paasitornissa. Katso tapahtuman keskustelut videoilta.

Jarkko Elorannan avauspuheenvuoro

Hyvinvointi vaarassa: Onko Britannian tie Suomen tie?

Keskustelijat: Owen Jones, brittiläinen kolumnisti, tietokirjailija ja vasemmistoaktivisti, Anu Partanen, toimittaja ja tietokirjailija sekä Ann Selin, PAMin puheenjohtaja. Englanninkielisen keskustelun vetää Jan Erola.

Parempaa ilmastopolitiikkaa, parempia työpaikkoja?

Keskustelijat: Sirpa Pietikäinen, europarlamentaarikko, Petri Vanhala, Paperiliiton puheenjohtaja, Otto Bruun, Suomen Luonnonsuojeluliiton suojeluasiantuntija sekä Pia Björkbacka, SAK:n kansainvälisten asioiden asiantuntija. Keskustelun vetää Maria Pettersson.

Uskottavaa vai ei? Missä menee tiedon popularisoinnin raja?

Keskustelijat: Roni Back, tubettaja, Niina Lahtinen, käsikirjoittaja-näyttelijä sekä Pirjo Nuotio, puheterapeutti, uutistoimittaja ja juontaja. Keskustelun vetää Maria Pettersson.

Into piukeana 24/7 – Paraneeko työteho tunteja lisäämällä?

Keskustelijat: Markus Hirvonen, Juuan kunnanjohtaja, Katri Saarikivi, aivotutkija, Juho Romakkaniemi, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja sekä Juha Antila, SAK:n kehittämispäällikkö. Keskustelun vetää Matti Virtanen.

Pääsevätkö työn sankarit hengissä vanhuuseläkkeelle?

Keskustelijat: Salla Toppinen-Tanner, Työterveyslaitoksen ohjelmapäällikkö, Matti Harjuniemi, Rakennusliiton puheenjohtaja ja Lasse Parvinen, Suomen Terveystalon johtaja. Keskustelun vetää Matti Virtanen.

Keikkatyö ja toimeentulo: Miten yhdistää työ ja sosiaaliturva?

Keskustelijat: Minna Vanhala-Harmanen, Baronan toimitusjohtaja, Aleksi Rautavuori, Uusi työ ry:n puheenjohtaja ja Saana Siekkinen, SAK:n hankepäällikkö. Keskustelun vetää Sami Turunen.

Verkostot haastavat rakenteet

Keskustelijat: Suvi Auvinen, toimittaja, aktivisti ja yrittäjä, Sini Liu, Startup Saunan yhteisövastaava, Armi Murto, Ompeluseuran ylläpitäjä ja kehittäjä sekä Hannu Jouhki, SAK:n johtaja. Keskustelun vetää Sami Turunen.

Työn tulevaisuus

Keskustelijat: Esko Valtaoja, avaruustähtitieteen emeritusprofessori ja Jarkko Eloranta, SAK:n puheenjohtaja. Keskustelun vetää Jan Erola.

Maria Petterssonin haastattelu

Keskustelunvetäjä Maria Petterssonin haastattelu. Haastattelijana Lauri Hyppölä.

Anu Partasen ja Jarkko Elorannan haastattelu

Toimittaja ja tietokirjailija Anu Partasen sekä SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan haastattelu. Haastattelijana Lauri Hyppölä.

Minna Vanhala-Harmasen ja Saana Siekkisen haastattelu

Baronan toimitusjohtajan Minna Vanhala-Harmasen ja SAK:n hankepäällikön Saana Siekkisen haastattelu. Haastattelijana Lauri Hyppölä.

Katri Saarikiven ja Juha Antilan haastattelu

Aivotutkija Katri Saarikiven ja SAK:n kehittämispäällikön Juha Antilan haastattelu. Haastattelijana Lauri Hyppölä.

Sini Liun ja Hannu Jouhkin haastattelu

Startup Saunan yhteisövastaavan Sini Liun ja SAK:n johtajan Hannu Jouhkin haastattelu. Haastattelijana Lauri Hyppölä.

Leena Simosen ja Jiri Sirosen haastattelu

Kuluttajaliiton kunniapuheenjohtaja Leena Simosen ja EMIN-verkoston koordinaattorin Jiri Sirosen haastattelu. Haastattelijana Lauri Hyppölä.

SAK:laisten liittopäättäjien kokous 5.10.2018

Noin 500 SAK:laista liittopäättäjää linjasi Helsingin Paasitornissa ammattiliittojen jatkotoimia hallituksen valmisteleman irtisanomislain johdosta.

Harvesterinkuljettaja Esa Sorila

Esa Sorila kuljettaa monitoimimetsäkonetta ja on sen myötä muuttunut oikeastaan toimistotyöntekijäksi. Video on osa SAK:n Mahdollisuuksien aika -hankkeen tekoäly ja uusi teknologia -teemaa.

Kotihoidon lähihoitaja Niina Pahtela

Kotihoidon lähihoitajana työskentelevä Niina Pahtela käyttää työssään paljon tekniikkaa. Video on osa SAK:n Mahdollisuuksien aika -hankkeen tekoäly ja uusi teknologia -teemaa.

SAK - Työtä toistemme puolesta

SAK kutsuu sinut vuoropuheluun siitä, mikä työelämässä on inhimillistä ja oikeudenmukaista.