Ammattiliitot ympäri maailmaa tukevat SAK:ta ja kritisoivat Suomen hallituksen toimintaa

SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Pekka Ristelä sanoo, että eniten ammattiliittoja järkyttää Suomen hallituksen suunnittelemien muutosten jyrkkyys.
29.04. 11:00
SAK ja STTK järjestävät yhteisen #StopNyt -mielenilmauksen helmikuussa 2024. Mielenilmauksella vastustettiin hallituksen heikennysesityksiä. uussa

SAK on saanut yli 50 tuen osoitusta ammattiliitoilta ja -järjestöiltä sekä eri alojen ammattisihteeristöiltä ympäri maailmaa. Tukea on tullut Euroopan maiden lisäksi niin Afrikasta, Aasiasta kuin Etelä- ja Pohjois-Amerikasta.

Kyseessä ovat ns. solidaarisuuskirjeet, joita kansainvälisessä yhteistyössä käytetään tapana osoittaa tukea konfliktitilanteissa.

SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Pekka Ristelä sanoo, että tuen saaminen ei tilanteen vakavuus huomioiden yllätä, mutta viestien määrä ja lähettäjien kirjo on ylittänyt odotukset.

Pekka Ristelä. Kuva Jaakko Lukumaa.

Yhteydenotot ovat olleet pääosin kirjeitä, mutta lisäksi monet ammattiliittojen ja kansainvälisten ay-järjestöjen johtajat ovat ottaneet kantaa työntekijöiden oikeuksien loukkaamiseen viestipalvelu X:ssä.

– Eniten kritisoidaan sitä, että hallitus tekee muutoksia neuvottelematta aidosti ay-liikkeen kanssa. Se on jyrkässä ristiriidassa siihen, minkälaisena maana Suomi on totuttu tuntemaan.

Kritiikkiä ovat esittäneet monet sellaiset ammattiliitot, joiden toimintamahdollisuudet omassa maassaan ovat heikot ja työntekijöiden asema huonolla tolalla. Muun muassa julkisten alojen ammattiliito PIPSEA Filippiineiltä ja Malawilainen elintarvikealan työntekijöitä edustava ammattiliitto ovat lähettäneet tukikirjeen ja protestoivat muutoksia. Kansainvälinen kuljetusalan työntekijöitä edustava  ITF osoittaa myös tukeaan.

Turkkilainen merenkulkijoita edustava liitto TDS osoitti kirjeensä Suomen Turkin suurlähettiläälle.

– Muutoksen jyrkkyys järkyttää. Monet ay-aktiivit miettivät, että jos Suomessa voi tapahtua tällaista, työntekijöiden saavutukset voivat olla uhattuna missä tahansa, Pekka Ristelä sanoo.

Työjärjestö ILO:n yhteydenotto poikkeuksellinen

Eurooppalaisten ammattijärjestöjen kattojärjestö ETUC ja maailman vapaita ammattijärjestöjä edustava ITUC ovat molemmat kritisoineet Suomen hallituksen toimintaa työntekijöiden oikeuksien rajoittamisessa. SAK on molempien järjestöjen jäsen.

ITUC pitää vakavana työntekijöiden oikeuksien loukkauksena lakko-oikeuden rajoituksia hallituksen esittämässä muodossa. ITUC pyysi myös YK:n alaista kansainvälistä työjärjestöä ILO:a ottamaan kantaa Suomen hallituksen toimintaan. ILO toimii kolmikantaperiaatteella eli järjestössä ovat edustettuina valtioiden lisäksi työnantajat ja työntekijät.

Pekka Ristelä pitää ILO:n yhteydenottoa Suomen kaltaisen maan kohdalla hyvin poikkeuksellisena

– Yleisemmin ILO:n puuttumista tarvitaan maissa, joissa työmarkkinajärjestelmiä vasta rakennetaan.

Protestit ovat tähän asti kaikuneet kuuroille korville eikä Orpon-Purran hallitusta näytä hetkauttavan myöskään mahdollinen mainehaitta.

SAK:n lakimies Paula Ilveskivi toteaa tuoreessa blogikirjoituksessaan, että Orpon-Purran hallitus osoittaa täydellistä piittaamattomuutta Suomea koskevista kansainvälisistä sitoumuksista.

Hallituksen välinpitämättömyys kohdistuu nyt jopa ILO:oon, Ilveskivi ihmettelee ja viittaa siihen, että työjärjestön puuttumisesta huolimatta hallituspuolueiden enemmistö runnoi eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa työntekijöiden perus- ja ihmisoikeutena turvattua lakko-oikeutta koskevan lakipaketin valmiiksi.