“On väärin, että tässä maassa pitäisi joku puoli valita”

Pohjois-Karjalan Lehmossa asuva Matti Varis on tottunut vääntämään. Hän on työpaikkansa pääluottamusmies, Kontiolahden kunnanvaltuutettu ja kaksinkertainen raskaansarjan kädenväännön Suomen mestari. Viime aikoina vääntöä on totisesti riittänyt.
02.04. 11:33
SAK
Pääluottamusmies Matti Varis on aina tehnyt edunvalvontaa yli puoluerajojen. Hän on surullinen siitä, että vastakkainasettelu Suomessa vain kasvaa.

Käynnissä on historialliset lakot, joilla vastustetaan hallituksen ajamia työelämän heikennyksiä ja sosiaaliturvan leikkauksia. Matti Varis ja hänen liittonsa ovat lakossa. Toisaalta vastapuolella hallituksessa istuu Variksen edustama puolue, perussuomalaiset. Tavallaan hän vääntää nyt kättä itsensä kanssa.

– Tästä on tiettyjä ristiriitoja tullut matkan varrella. Osallistuin Helsingissä mielenosoitukseen. Siitä oli eräs puolueen kansanedustaja Helsingin Sanomien haastattelussa pahoittanut mielensä.

Varis ei kuitenkaan suostu valitsemaan puolta, vaikka sitä on häneltä usein vaadittu.

– Minusta on väärin, että tässä maassa pitäisi joku puoli valita. Eikös me kaikki olla samalla puolella. Suomalaisia, miksi meidän pitäisi joku puoli valita?

Hänelle itselleen asia on hyvin selkeä.

– Olen aina tehnyt edunvalvontaa yli puoluerajojen. Olen työpaikkani työntekijöiden edunvalvontaan valitsema pääluottamusmies, ja näen, että näin minä teen sitä työtä. Se on edunvalvontaa parhaimmillaan, kun vastustetaan hallituksen suunnittelemia heikennyksiä.

Samaa hän peräänkuuluttaa muiltakin.

– Presidentti ja pääministeri ovat koko Suomen presidentti ja pääministeri. Heidän pitäisi olla kaikkien puolella ja unohtaa ideologiset näkemykset. Vähän tästä tulee surulliseksikin. Että tähänkö on tultu – nyt on vuosi 2024 ja luulisi, että maailma olisi yhtenäisempi. Mutta ei, vastakkainasettelu vain kasvaa.

Eikö suomalaista työntekijää enää arvosteta?

Vaalipuheissaan puolueet lupasivat tuoda Suomeen työtä ja puolustaa työtä tekeviä ja heikompiosaisia. Siksi hallituksen leikkauslista, joka muuttaisi työelämän pelisääntöjä ja heikentäisi sosiaaliturvaa, tuli monille puskista.

– Orpo on tietysti jo ihan vaalilupauksessaan sanonut, että leikkauksia tulee, mutta muilta puolueilta en kyllä muista, että olisi näin rajuista toimenpiteistä ollut mitään puhetta. Kokoomus ei tässä yllättänyt, mutta ehkä joku muu puolue saattoi yllättää.

Lakkoja on kritisoitu siitä, mitä ne maksavat yhteiskunnalle ja miten ne vaikeuttavat yritysten toimintaa. Tällä halutaan kasata syytä lakkoilijoiden niskaan.

– Jos me ei lakkoilla, niin ketkä sitten lakkoilee? Hyväksytäänkö me vain nöyränä kaikki? Mennään hattu kourassa töihin, maksettiin meille mitä maksettiin. Ei se nyt ihan suoraan mene niinkään. Minusta tämä on ainoa konsti, millä työntekijät voivat vaikuttaa siihen, mitä tulevaisuus tuo.

Varis pelkää työelämän pelisääntöjen romuttamisen johtavan siihen, että Suomeen aletaan tuoda muista maista työnantajalle edullisemmilla työehtosopimuksilla ihmisiä töihin.

– Eikö suomalaista työtä enää arvosteta, eikö suomalaista työntekijää enää arvosteta, eikö haluta, että Suomessa on meille suomalaisille työtä enää tulevaisuudessa?

Kiitos Suomen hallitukselle liiton uusista jäsenistä

Työntekijänä Varis sanoo olevansa vanhan liiton mies.

– Lähdin itse vähän kovemmista olosuhteista. Ei ollut itsestäänselvyys, että ikinä töitä tekisin. Mutta sinne vaan työelämään ajauduin, ja opin vanhemmilta kavereilta, että tässä on varma työpaikka ja töitä riittää niin pitkään kuin vain kiinnostaa tehdä.

– Enkä ole sen jälkeen työttömänä ollut, vaikka olisikin ollut mahdollisuus olla ansiosidonnaisilla päivärahoilla tai lähteä opiskelemaan. Mutta teen mieluummin töitä.

Kaikilla tätä mahdollisuutta ei ole. Suomessa on monia aloja ja alueita, joissa työpaikat vain vähenevät.

– Mitä oikeasti voi tehdä, jos näyttää, että oma työpaikka hiipuu? Ei voi lähteä opiskelemaan, kun sitä ei enää tueta millään tavalla. Pitäisi roikkua nykyisessä työpaikassa, mutta samalla työt ovat lähtemässä alta. Eikä oikein voi jäädä työttömäksikään, kun ansiosidonnaista päivärahaa aletaan jo kahdeksan viikon jälkeen leikkaamaan.

Nyt päätetyt leikkaukset tarkoittavat monille satojen eurojen menetystä joka kuukausi.

– Hallituksesta joku vähätteli, että 300 euron leikkaus sosiaalituesta ei edes ole kovin paljon. Vähän oudolta kuulostaa, jos sosiaalietuuksia saavasta ihmisestä 300 euroa ei ole paljon, kun meille työtä tekeville ihmisillekin se on paljon. Onko siinä vähän erilaiset todellisuudet näillä ihmisillä, jotka näin sanoo?

Käynnissä oleva vääntö saada hallitus keskustelemaan työntekijäjärjestöjen kanssa on tuonut Varikselle jo yhden voiton.

– Pelkäsin vähän sitä, että joku meidän työntekijöistä saa tarpeekseen ja hyppää YTK:hon ja tulee lakon aikana töihin. Mutta niin ei käynyt. Näköjään porukka luottaa minuun ja minä heihin. Päinvastoin, meille on tullut viitisenkymmentä uutta jäsentä. Että kiitos Suomen hallitukselle liiton uusista jäsenistä.

Lue lisää hallituksen toteuttamista ja suunnittelemista leikkauksista ja heikennyksistä:
www.sak.fi/painavasyy