Työpaikkatilastot uusiksi

Blogi 06.09.2016 11:54 Hämäläinen Jukka
AKT:n jäsen Jukka Hämäläinen

Työttömät on asetettu oikeistolaisittain yhteiskunnassa kaikki samaan koriin. Heidät leimataan työtä vieroksuviksi, laiskoiksi ja yhteiskunnan eläteiksi. Avoimia työpaikkoja oli Tilastokeskuksen avoimet työpaikat -tilaston mukaan vuoden 2016 toisella neljänneksellä 30 600. Osa-aikaisten työpaikkojen osuus avoimista työpaikoista oli 27 prosenttia, kun vuotta aiemmin vastaava osuus oli 21 prosenttia. Työ- ja elinkeinotoimistoissa oli heinäkuun 2016 lopussa kaikkiaan 378 000 työnvälityksen säädösten mukaisesti työttömäksi työnhakijaksi tilastoitua. Työttömiä on siis noin kymmenkertainen määrä suhteutettuna avoimiin työpaikkoihin.

Kuka sitten on työssä käyvä ja kuka työtön? Mikä on avoin työpaikka?

Lasketaanko työssä käyväksi henkilö, joka työskentelee 4 tuntia viikossa 0-tuntisopimuksella saaden 200 euron kuukausituloa ja haluaisi lisää tunteja, muttei niitä ole tarjolla?

Lasketaanko edellä mainitun kaltainen ja työvoimatoimistoon ilmoitettu avoin työpaikka aina yhdeksi samanlaiseksi työpaikaksi kuin täysiaikainen ja esim. 2 500 euron kuukausiansiotulot takaava työpaikka?

Pitäisikö avoimet työpaikat tilastoida tarjottavina työtunteina ja niistä maksettavina tuntipalkkoina? Pitäisikö vastaavasti työssäkäyvät tilastoida myös samalla tavalla?

Ehkä näin saisimme todellisemman kuvan Suomen työllisyyden ja työttömyyden kehittymisestä. Samalla saisimme myös tietoa työtulojen ansiokehityksestä eli työtulojen ostovoiman.