Alma Talent palkitsi SAK:n Anu-Tuija Lehdon

SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto on voittanut Alma Talent Työoikeus -kirjoituskilpailun. Kilpailun aiheena oli "Työ ja työelämä muuttuvat, muuttuuko oikeus?".
20.04.2018 14:09
SAK
Anu-Tuija Lehto. Kuva: Patrik Lindström

Tuomaristo piti Lehdon kilpailukirjoitusta "Työneuvostoa uudistettava – lausunnonantajan roolista valvontaelimeksi" selkeänä ja napakkana puheenvuorona ajankohtaisesta aiheesta. Kirjoituksen pääsisältönä on lainuudistusehdotus, joka parantaisi työneuvoston roolia ja kehittäisi siitä helposti käytettävän työoikeudellisten tulkintojen käsittelyelimen.

Kilpailun tuomariston mukaan Anu-Tuija Lehdon ehdottama uudistus on linjassa paitsi työelämän kehittämistarpeiden, myös oikeuslaitoksen yleisten kehittämistavoitteiden kanssa.

– Parhaimmillaan työntekijöiden ja työnantajien suora yhteys työneuvostoon voisi keventää tuomioistuinten juttutaakkaa ja samalla osapuolten kustannusrasitusta. Rinnastus kuluttajariita-asioiden käsittelyyn on kirjoittajalta tässä suhteessa hyvä havainto, tuomaristo toteaa perusteluissaan.

Kilpailun tuomaristo puheenjohtajana toimi Työtuomioistuimen presidentti Jorma Saloheimo.

Anu-Tuija Lehdon kirjoitus "Työneuvostoa uudistettava – lausunnonantajan roolista valvontaelimeksi"
Anu-Tuija Lehdon haastattelu Juristikirjeessä