Työmarkkinajärjestöt: Työperäinen maahanmuutto täydentämään suomalaista työvoimaa

16.03.2006 12:30
SAK
Työmarkkinoiden keskusjärjestöt

Suomi tarvitsee lisää ulkomaisia osaajia ja työntekijöitä eli työperäistä maahanmuuttoa. Ulkomaista työvoimaa tarvitaan täydentämään suomalaista työvoimaa - ei korvaamaan sitä. Tätä mieltä ovat työmarkkinajärjestöt yhteisessä kannanotossaan suomalaisten työyhteisöjen monikulttuurisuuden kehittämiseksi.

Vuoteen 2030 mennessä työikäisten määrä Suomessa vähenee arviolta 300 000 hengellä. Hyvinvoinnin kannalta ratkaiseva talouskasvu uhkaa hiipua, ellei Suomi ajoissa vastaa ikääntymisen haasteeseen. Vaikka työttömänä olevien suomalaisten ja täällä jo asuvien ulkomaalaisten nopeampi ja tehokkaampi työllistyminen sekä työurien pidentäminen ovat avainasemassa, tarvitaan myös lisää ulkomaisia työntekijöitä.

Toistaiseksi työperäinen maahanmuutto Suomeen on ollut vähäistä. Sen sijaan tilapäinen tai määräaikainen työskentely lähialueilta on lisääntynyt. Vuosittain Suomessa käy töissä noin 30 000 ulkomaalaista lyhyemmällä tai pidemmällä komennuksella.

Monikulttuurisuus on rikkaus

Työmarkkinajärjestöt haluavat vaikuttaa yhteistuumin siihen, että suomalainen yhteiskunta ja työyhteisöt asennoituisivat myönteisemmin maahanmuuttajiin. Työelämän kansainvälistyminen on välttämätöntä ja tärkeä keino menestyä globaalissa kilpailussa.

Syntyperästään riippumatta työyhteisön kaikkia jäseniä tulisi arvostaa ja suvaita tasavertaisena henkilönä, jolla on samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muillakin työyhteisön jäsenillä. Työnantajien on puolestaan noudatettava Suomen lainsäädäntöä, jonka peruslähtökohtana on, että Suomessa tehtävään työhön sovelletaan suomalaisia työehtoja ja työehtosopimuksia.

Työmarkkinajärjestöt edesauttavat suotuisan asenneilmaston muodostumista työpaikoilla ja sitoutuvat torjumaan ennakkoluuloja, tietämättömyyttä ja suoranaista rasismia. Järjestöt toteuttavat syksystä 2006 alkaen esimiehille ja luottamushenkilöille suunnatun yhteisen tiedotus- ja koulutushankkeen, jolla edistetään hyviä etnisiä suhteita työpaikoilla.

Yhtenä askeleena suvaitsevaan ja monikulttuuriseen Suomeen ja Eurooppaan työmarkkinajärjestöt esittävät, että Suomi EU-puheenjohtajuuskaudellaan toteuttaisi aktiivisesti Euroopan työvoiman liikkuvuuden teemavuotta.

Työmarkkinajärjestöjen mukaan monikansallisemman ja -kulttuurisemman työelämän ja yhteiskunnan rakentaminen on haaste niin poliittisille päättäjille kuin työnantaja- ja palkansaajajärjestöille.

Työmarkkinajärjestöjen yhteinen kannanotto: Ulkomaiset työntekijät tervetulleita

AKAVA ry
Elinkeinoelämän keskusliitto ry