Mitä mieltä puolueet ovat työntekijöille tärkeistä kysymyksistä?

Kotimaan politiikka on osoittanut, että eurovaaleissa on painava syy lähteä äänestysuurnille. SAK kartoitti puolueiden suhtautumisen työntekijöille tärkeisiin EU-tason kysymyksiin.
07.05. 14:54

Kaikkien vastanneiden puolueiden mielestä ulkomaalaisten työntekijöiden on saatava heti työntekomaan lakien ja työehtosopimusten mukaiset palkat, mutta monessa muussa kysymyksessä puolueiden välillä on eroja. Kaikki puolueet eivät esimerkiksi ole samaa mieltä siitä, että EU:n olisi turvattava lakko-oikeus työntekijöille.

Kysymyksiin vastasivat kokoomus, sosialidemokraatit, keskusta, vihreät, vasemmistoliitto, ruotsalainen kansanpuolue ja kristillisdemokraatit. Perussuomalaiset ja LiikeNyt eivät pyynnöstä huolimatta vastanneet kyselyyn.

Europarlamenttivaalien äänestyspäivä on Suomessa sunnuntai 9.6.2024. Ennakkoon voi kotimaassa äänestää 29.5.–4.6.2024.

Löydät kaikki kahdeksan kysymystä ja puolueiden niihin antamat vastaukset perusteluineen tämän linkin kautta.