Matkustamohenkilökunnan neuvottelutilanne haasteellinen – ”Tällä alalla kaikki tietävät, missä tilassa lentoliikenne on ollut”

Norra Oy:n matkustamohenkilökunnan eli reilun 300 työntekijän etuja puolustaa pääluottamusmies, stuertti Juha Tuokko. Hän on seurannut huolestuneena työnantajien pyrkimystä irti liittokohtaisista työehtosopimuksista.
25.01.2022 08:30 Updated 25.01.2022 08:30
Norra Oy:n matkustamohenkilökunnan pääluottamusmies, stuertti Juha Tuokko. Kuvaaja Patrik Lindström

– Me lennetään kotimaassa, Skandinaviassa ja Euroopan liikennettä, kertoo Tuokko työnantajastaan Norrasta.

Norra eli Nordic Regional Airlines Oy on tanskalais-suomalainen yhtiö, josta Danish Air Transport omistaa 60 prosenttia ja Finnair 40 prosenttia.

Stuerttien ja lentoemäntien ammattiliitto on Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT. Alan työnantajaliitto on Palta ja työehtoja säätelee matkustamohenkilökunnan yleissitova työehtosopimus, jonka piirissä on noin 2000 työntekijää.

– Norralla ja Finnairilla on käytössä omat tes-pöytäkirjat, joissa otetaan huomioon kummankin yhtiön erilaiset liiketoimintatarpeet, eli että Finnair lentää pitkäkestoisia kaukolentoja ympäri maailman, Juha Tuokko selvittää.

Pienistä lentokoneista etua koronakurimuksessa

Lentoliikenne on yksi koronapandemian rajuimmin kurittamista liiketoiminnan aloista. Syöksy keväällä 2020 oli nopea ja jyrkkä.

– Pahimpana aikana lentoja oli 10–20 prosenttia normaalimäärästä. Tällä alalla kaikki kyllä tietävät, missä tilassa lentoliikenne on ollut. Toisaalta ala laskee ja nousee aina ensimmäisten joukossa. Loppusyksystä oltiin jo hyvässä vauhdissa, mutta sitten iski omikron, Juha Tuokko sanoo.

Norran onni oli, että yhtiö lentää tällä hetkellä pelkästään pienillä, 70–100 matkustajapaikan koneilla.

– Ne ovat tässä maailmantilanteessa olleet ainoita, joilla ylipäätään on kannattanut lentää.

Irtisanomisilta vältyttiin, toisin kuin monessa lentoyhtiössä maailmalla. Lentojen määrän romahduksesta kuitenkin seurasi, että Norran lomautukset olivat hyvin laajoja. Ne kestivät aina vuoden 2021 loppuun.

– Lomautukset pyörivät ihan näihin päiviin asti, vasta nyt tammikuussa on koko poppoo ollut töissä.

Työvuoroihin toivotaan muutoksia

Neuvottelukierrosta ja työnantajien pyrkyä irti työehtosopimuksista Tuokko on seurannut huolestuneena.

– Suomessa on ollut pitkä perinne liittojen välisestä sopimisesta. Aika erikoinen työmarkkinasyksy on ollut.

Myös meneillään olevat neuvottelut matkustamohenkilökunnan työehtosopimuksesta ovat Juha Tuokon arvion mukaan haastavat.

– Tahtotila on ilman muuta, että sopimus saadaan. Mutta ei se helppoa ole.

Alan työntekijät eivät odota suuria, mutta eivät suostu muita palkansaajaryhmiä huonompaan kohteluun.

– Jäsenet ovat realisteja. Vähimmäisvaatimuksena kuitenkin ovat yleisen linjan mukaiset palkankorotukset, jotka turvaisivat ostovoiman.

Norralaisten toiveissa ovat työehtosopimukseen tehtävät tekstimuutokset, joilla taattaisiin entistä sujuvampi työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen, sillä pitkät työputket ja kaikkina kellonaikoina työskentely ovat alalla normi. Työvuorolistoja suunnittelevat tietokoneet, joilla lähtökohtaisesti ei ole ymmärrystä ihmisten tarpeista.

– Parametrit ohjelmissa ovat sellaiset, että pyritään työntekijöiden mahdollisimman hyvään käytettävyyteen. Mutta olisi hyvä, että 3–4 päivän työputkessa työpäivä ei loppuisi kello 23.50 vaan esimerkiksi kello 22. Ja alkavan vuoron ei tarvitsisi alkaa neljältä aamulla, sanoo Tuokko.

AKT:n Johanna Tuomaala: ”He tulivat käymään säästöneuvotteluja, me tes-neuvotteluja”

Lentoliikenteen matkustamohenkilökunnan nykyinen työehtosopimus umpeutuu kuun lopussa. Saadaanko koronaturbulenssissa olleen alan neuvottelut siihen mennessä maaliin? Palkkasihteeri Johanna Tuomaala, entinen lentoemäntä, ei tietenkään vastaa kyllä tai ei. Sen sijaan hän naurahtaa kysymykselle.

– Tuohon en sano yhtään mitään. Mutta niin kauan, kun istutaan samassa pöydässä, asiat ovat kunnossa.

AKT:n palkkasihteeri Johanna Tuomaala.

Matkustamohenkilökunnalla oli vuoteen 2018 oma ammattiliittonsa SLSY. Nyt he ovat ammattiosastona AKT:ssä. Asiaa eivät kaikki vielä ole täysin sisäistäneet.

– Työnantajille ei aina ole ollut selvää, että nyt neuvotellaan AKT:n kanssa, ei osaston kanssa.

Työehtosopimusta noudattaa Suomessa kaksi lentoyhtiötä, Finnair ja Norra, joilla molemmilla on tessistä omat pöytäkirjansa. Etenkään Finnairin kanssa yhteisen näkemyksen löytäminen ei ole ongelmatonta.

– He tulivat käymään säästöneuvotteluja, me tulimme neuvottelemaan työehtosopimuksesta, Tuomaala kuvailee osapuolten erilaisia lähtökohtia.

– Meillä on 90 prosenttia jäsenistä ollut lomautettuna. Emme lähde rankaisemaan niitä kymmentä prosenttia, jotka ovat olleet töissä. Ja SLSY:n aikana Finnairilla vietiin läpi isot säästöt.

Syksyllä, ennen neuvottelujen alkua AKT teki jäsenilleen alaa koskevan tes-kyselyn, jonka pohjalta liitto linjasi tavoitteitaan. Norran työntekijöiden vastauksissa korostuivat työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen liittyvät asiat, kun taas Finnairin väellä nousivat esille palkkaus ja työn lipuminen vapaa-ajan puolelle.

– Työaika alkaa Finnairilla nyt lähtöportilta. Lentoon liittyvien asiakirjojen läpikäymistä ja äppien latauksia joutuu tekemään etukäteen, omalla ajalla. Tähän haluamme muutosta, kertoo Tuomaala.

AKT:llä on yhteensä 15 työehtosopimusta

Suurimmat työehtosopimukset ovat

• Kuorma-autoala: sopimuksen piirissä on noin 15 000 työntekijää, työnantaja Autoliikenteen Työnantajaliitto.
  • Linja-autoala: sopimuksen piirissä 7 000 työntekijää, työnantaja Autoliikenteen Työnantajaliitto.
  • Ahtausala: sopimuksen piirissä 3 400 työntekijää, työnantaja Satamaoperaattorit ry.

Seuraa liittojen neuvottelujen etenemistä SAK:n kokoamasta listasta

Mikko Nikula