Katja Syvärinen: Duunarillakin on oikeus sivistykseen

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen muistutti vappupuheessaan, että tällä hetkellä Säätytalolla hallitusohjelmaa ovat tekemässä puolueet, jotka ovat kertoneet haluavansa leikata työttömyysturvaa, rajata lakko-oikeutta ja lisätä työnantajan saneluvaltaa työehdoista.
01.05.2023 13:15
SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen. Kuva: Jaakko Lukumaa.

– Sanotaan se nyt suoraan: palkansaajat eivät aio katsella nojatuoleissa, jos yhdessä rakennettua luottamusta aletaan yksipuolisesti romuttaa. SAK edellyttää, että keskeisistä työelämän uudistuksista neuvotellaan jatkossakin kolmikantaisesti työnantajien, työntekijöiden ja hallituksen kesken.

Syvärinen halusi nostaa puheessaan erityisesti koulutuksen merkitystä. Hän muistutti, että työväenliike on sivistysliike, missä oppimista on arvostettu. Ei pelkästään tutkintoja, vaan lukemalla ja kokemalla kartutettua tietoa.

– Joillakin laitaoikeistossa ja jopa ministeriöiden korkeilla virkamiehillä tuntuu olevat kova halu jakaa kansa kahtia: korkeasti koulutettuihin osaajiin, jotka pärjäävät työmarkkinoilla, ja pelkkiin perushommansa osaaviin bulkkiduunareihin, jotka voi huutaa töihin tarvittaessa ja irtisanoa helposti, kun suhdanne keikkaa.

Vaikka Marinin hallitus vei läpi oppivelvollisuusuudistuksen ja mahdollisti näin kaikille maksuttomat toisen asteen opinnot, niin se ei korvaa kaikkia sitä edeltäneen hallituksen leikkauksia.

– Opettajaresursseja vähennettiin ja itsenäistä opiskelua lisättiin. Sitten ihmeteltiin, miksi valmistuneet eivät osaa kunnolla eivätkä pärjää työpaikalla itsenäisesti. Ratkaisuksi on esitetty opintojen tiivistämistä, yhteiskunnallisten aineiden poistamista ja resurssien pienentämistä entisestään tai niiden siirtämistä korkeakouluopetukseen.

Syvärinen näkeekin tässä enemmän hölmöläissadun aineksia kuin tulevan menestyksen eväitä.

– Koulutusten ajallista tehostamista voi toki selvittää, mutta ei ole viisasta poistaa yhteiskunnallisia aineita. Myös duunari tarvitsee sivistystä ja kunnolliset elämisen eväät.

Katja Syvärisen koko puhe

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen puhui 1.5.2023 Helsingin työväen vappujuhlassa Kansalaistorilla.

Kaikki SAK:laiset vappujuhlat