Raportti: Palkansaajien ostovoima kasvaa ja työmarkkinat normalisoituvat

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan (tukuseto) tänään torstaina julkaisema raportti kertoo Suomen työmarkkinoiden normalisoituvan.
31.01.2019 09:26
Ostovoimaa tukee Suomessa inflaatiota nopeamman palkkakehityksen ohella työllisyyden vahvistuminen. Kuva: Patrik Lindström / SAK

Tukuseton raportin perusteella Suomen kilpailukyky on parantunut ja palkansaajien ostovoiman kasvu perustuu nyt veronkevennysten sijaan palkankorotuksiin.

Suomen kilpailukyky on vahvistunut maltillisten palkkaratkaisujen ja kilpailijamaita vahvemman tuottavuuskehityksen myötä. Yksikkötyökustannuksilla mitattuna Suomen kilpailukyky suhteessa euroalueeseen vahvistuu vuosina 2015–2020 yhteensä kuudella prosenttiyksiköllä.

Ilkka Kaukoranta

– Hintakilpailukyvyn sijaan seuraavalla hallituskaudella katse on käännettävä erityisesti kasvun edellytysten vahvistamiseen. Lyhytnäköisen leikkauspolitiikan sijaan Suomessa on satsattava työvoimapolitiikkaan, koulutukseen ja tutkimukseen, SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta painottaa.

Palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima kasvoi viime vuonna 2,8 prosenttia. Tänä vuonna kasvun arvioidaan olevan 2,1 prosenttia. Ostovoimaa tukee inflaatiota nopeamman palkkakehityksen ohella työllisyyden vahvistuminen.

Tukuseton raportti sisältää myös selvityksen työ- ja virkaehtosopimusten palkkaratkaisujen palkankorotusten luokittelusta. Selvityksen mukaan edellisen neuvottelukierroksen yleisin korotusmuoto oli yleiskorotuksen ja paikallisen erän yhdistelmä.

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunta eli tukuseto laatii taloudellisia selvityksiä ja laskelmia työ- ja virkaehtosopimusneuvotteluja sekä päätöksentekoa varten. Valtioneuvoston kanslian asettamassa toimikunnassa on edustajia muun muassa SAK:sta ja muista työmarkkinajärjestöistä sekä valtiovarainministeriöstä.