Koulutus loikkasi digiaikaan

Blogi 04.06.2020 16:01 Rantila Tuula
Tuula Rantila

Korona tuli, iski ja pysäytti. Osa työpaikoista, koulut, oppilaitokset ja opistot sulkivat äkillisesti ovensa. Mielestäni on ollut hienoa nähdä, miten nopeasti otimme uusia toimintatapoja ja etätyökaluja käyttöön. Jos työpaikalla oli ollut mahdollisuus tehdä työtä etänä jo aiemmin, niin nyt kerätyt kokemukset antoivat entistäkin paremmat valmiudet tilanteeseen. 

Lähes joka kodissa on joku älylaite, jolla pystyy osallistumaan koulutukseen. Etäopetus on kuitenkin raskaampaa sekä opettajille että oppilaille kuin perinteinen opetus. Myös opettajat ovat olleet aika ajoin kovilla. Taukojen pitämisen merkitys korostuu etäopiskelussa.

Etäopiskelu ei ole kaikille yhtä helppoa 

Soraääniäkin on kuulunut. Etäopetus ja -oppiminen ei ole kaikille yhtä helppoa. Viimeistään nyt on tullut selväksi, että sekä aikuisten että nuorten digitaitoja tulee kartuttaa. Ne kun kuuluvat tämän päivän työelämän perustaitoihin yhä useammalla alalla. 

Vaikka nuorilla onkin paremmat edellytykset etäopetukseen, on heissäkin sellaisia, jotka tarvitsevat enemmän tukea ja ohjaamista.

Osallistuminen kursseille on tosi helppoa ja nopeaa ja se onnistuu vaikka omasta lempinojatuolista käsin. Ihmiset tavoittaa huomattavasti helpommin etänä ja kursseille on paremmin aikaa osallistua, kun matkoihin ei mene aikaa. Vuorovaikutuksen saaminen koulutukseen on ehkä vaikeampaa digitaalisesti, mutta ei sekään mahdotonta. Tarjolla on oivallisia työkaluja osallistamiseen.

Uskon, että etäopetus on tullut jäädäkseen

Mielestäni lukioissa voisi olla jatkossa enemmän etänä tapahtuvaa opetusta, jopa kokonaisia kursseja tai jaksoja. Etäopiskelussa oppii ottamaan eri tavoin vastuuta omista opinnoistaan jatko-opintoja varten. Myös hiljaiset oppilaat pääsevät samalle viivalle vilkkaampien kanssa ja heille voi olla helpompi sanoa mielipiteensä ruudun kautta tai viestillä. Etäopiskelu opettaa nuorta myös etätyöhön.

Tietoihin pohjautuvaa opetusta on helppo järjestää etäkoulutuksena, mutta esimerkiksi erilaisten taitoaineiden opettamiseen tarvitaan jatkossakin kanssakäymistä ja kädestä pitäen tapahtuvaa opastusta. 

Otetaan siis digitaitojen kehittäminen tavoitteeksi jatkossakin ja muistetaan, että se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi kaikille. Kohtaaminen niin aidosti kuin verkon yli on työntekemisen avain, joten otetaan siitä kaikki hyvä irti.