Näin ei malttia ja luottamusta rakenneta

Blogi 27.04.2017 09:30 Bergholm Tapio
SAK:n erikoistutkija Tapio Bergholm

Pariskunnalla on ollut useita vuosia taloudellisesti ja muutenkin vaikeaa. Toinen osapuoli rikkoo yhteisen astiaston ja samalla osan keittiökalustoa. Tämän ponnistuksen jälkeen hän istuu alas, katsoo puolisoa syvälle silmiin ja sanoo: "Nyt tarvitaan malttia ja luottamusta, että selviämme yhteisistä vaikeuksistamme."

En ole kuullut, että kukaan perheterapeutti, parisuhdeasiantuntija tai rakkauskonsultti suosittelee tällaista toimintatapaa pariskuntien vaikeuksien voittamiseen. Luottamus rakentuu aivan toisin. Onko työelämässä sitten kaikki toisin?

Suomen talous-, tuotanto- ja työllisyyskehitys on kokenut menetetyn vuosikymmenen. Talouskasvun elpymisestä on merkkejä, mutta vielä on kohtuuttoman paljon matkaa siihen, että vientitulot ja kansantuote nousisivat reaalisesti vuoden 2007 tasolle.

Tässä tilanteessa Elinkeinoelämän keskusliitto irtisanoi nipussa kymmeniä keskusjärjestösopimuksia, joita työmarkkinajärjestöt ovat yhdessä neuvotelleet tammikuun kihlauksesta 1940 alkaen. SAK, Akava ja STTK saivat tylyn ilmoituksen, että työmarkkinoiden yhteisen sopimisen, yhteistyön ja luottamuksen välineet ovat tarpeettomia.

EK:n yksipuolinen päätös yhteisten sopimusten romuttamisesta tuotti poikkeuksellisen rajun katkoksen Suomen työmarkkinasuhteisiin. Tämän päälle EK:n puheenjohtaja Veli-Matti Mattila ilmoitti, että suomalaisten palkkataso on yhä 10–15 prosenttia liian korkea. Vanhoihin laskelmiin jämähtänyt tulkinta nosti ammattiyhdistysliikkeen riveissä hämmästystä ja paheksuntaa.

Vastuulliset ammattiliittojen puheenjohtajat, kuten PAMin Ann Selin ja Metalliliiton Riku Aalto pohtivat, oliko työnantajapuolen tavoitteena tehdä maltillisista työehtosopimusneuvotteluista mahdottomia. Oliko työnantajien perimmäisenä pyrkimyksenä vahvistaa radikaaleja voimia ammattiyhdistysliikkeessä ja peräti lietsoa laajoja työtaisteluita?

Näyttää kuitenkin siltä, että työnantajapuolen parhaat voimat uskovat, että kakun voi syödä ja säästää. Yhteisten luottamusrakenteiden purkamisen jälkeen elämä voikin jatkua entisellään. EK:n puheenjohtaja Jyri Häkämies ja Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen ovat vedonneet ammattiyhdistysliikkeeseen: "Nyt tarvitaan malttia ja luottamusta, että selviämme yhteisistä vaikeuksistamme."

Tapio Bergholm
SAK:n erikoistutkija