Talouden ja työelämän Eurooppa -paneeli

Helsingin keskustakirjaston Oodin Eurooppa-päivässä tiistaina 7.5.2024 kuullaan työmarkkinakeskusjärjestöjen johdon näkemyksiä EU:sta ja tulevasta viisivuotiskaudesta. Johdon paneeli järjestetään kello 9 Oodin 3. kerroksessa.
Aika: 7.5.2024 Paikka:
Helsingin keskustakirjaston Oodi
3. krs
Saarikosken matto
Osoite:
Töölönlahdenkatu 4, Helsinki
Järjestäjä:
SAK, Akava, EK, STTK ja Eurooppalainen Suomi

Työmarkkinakeskusjärjestöjen paneeliin osallistuvat

• Maria Löfgren, puheenjohtaja, Akava
  • Jyri Häkämies, toimitusjohtaja, EK
  • Jarkko Eloranta, puheenjohtaja, SAK
  • Antti Palola, puheenjohtaja, STTK
  • Anna Karismo, Eurooppa-kirjeenvaihtaja, Yle (moderaattori)

Paneelissa visioidaan sitä, millainen rooli EU:lla pitäisi olla tulevaisuuden työelämää ja taloutta kohtaavien haasteiden ratkomisessa.

Pian päättyvällä viisivuotiskaudella Euroopassa on keskitytty mm. yritysvastuudirektiiviin sekä vastuullisuusraportointiin. Työelämäsäätelyn puolella vähimmäispalkka- ja palkka-avoimuusdirektiivi etenevät Suomessa pian toimeenpanoon. Samaan aikaan työelämän rakennemuutokset, kuten ilmastonmuutoksen, väestön ikääntymisen sekä digitalisaation kohtaaminen vaativat Euroopalta yhä enemmän huomiota.

Tulevaisuuden työelämä ja talous ovat monen tekijän summa, sillä tulevaisuuteen vaikuttavat myös globaalit haasteet ja niihin vastaaminen, mm. taloudellisen nationalismin kasvaminen Yhdysvalloissa, Kiinassa ja muissa kauppakumppaneissa sekä sisämarkkinoiden vapaaseen toimintaan puuttuminen.

Mitkä ovat keskeisiä painopisteitä seuraavalla viisivuotiskaudella työelämän ja talouden haasteisiin vastaamisessa? Mihin suuntaan haluamme Suomessa Eurooppaa viedä seuraavan viisivuotiskauden aikana? Millä eväillä Euroopasta saadaan rakennettua kilpailukyinen toimija?

Tule seuraamaan paneelia paikan päälle tai katso suorana osoitteesta www.eurooppapaiva.fi.

Tutustu Eurooppa-päivän muuhun ohjelmaan osoitteesta www.eurooppapaiva.fi ja tilaa muistutukset Facebook-tapahtumasta tämän linkin kautta.