Oskari Tokoi ammattiyhdistysjohtajana

Tervetuloa seminaariin Paasitorniin perjantaina 4. toukokuuta!
Aika: 4.5.2018 Paikka:
Paasitornin Tarja Halonen -sali
Osoite:
Paasivuorenkatu 5 A, Helsinki
Järjestäjä:
SAK ja TSL-Helsinki

Oskari Tokoi ammattiyhdistysjohtajana -seminaari
Paasitornin Tarja Halonen -salissa
perjantaina 4.5. klo 9.30–13
Paasivuorenkatu 5 A, 00530 Helsinki

Kannuslainen talonpoika ja kauppias Oskari Tokoi valittiin ensimmäisille yhtäläisellä äänioikeudella valituille valtiopäiville vuonna 1907. Tokoi toimi valtiopäivillä puhemiehenä, ja 1917 valitun senaatin talousosaston puheenjohtajana, joka vastaa nykyistä pääministerin asemaa. Tokoita kutsutaankin maailman ensimmäiseksi sosialidemokraattiseksi pääministeriksi.

Yhdysvalloissa vietettyjen vuosien (1891–1900) aikana hankittu kielitaito sekä aktiivisuus työväen edunvalvontatehtävissä edesauttoivat Tokoita luottamustehtäviin kotimaisessa ay-toiminnassa. Hänet valittiin vuonna 1912 Suomen Ammattijärjestön (SAJ) puheenjohtajaksi, jota tehtävää hän hoiti edustajatoimensa ohessa aina vuoteen 1918 saakka.

Mitä tuumaavat historiantutkijat Tokoin toimintakaudesta ammattiyhdistysjohtajana? Tätä aikaa on tarkoitus arvioida useamman alustajan voimin Paasitornissa perjantaina 4.5. pidettävässä seminaarissa. Asiaa arvioivat FT, VTT, dosentti Tapio Bergholm, FT Marja-Liisa Hentilä, YM, historioitsija Pirjo Ala-Kapee sekä FT Rainer Smedman.

Seminaarin avaa SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ja päättää Oskari Tokoi -seuran puheenjohtaja Manu Kumpulainen. Musiikista vastaa Tuutin Työläiset -duo.

Tervetuloa – vapaa pääsy.

Ohjelma ja ennakkoilmoittautumiset 2.5. mennessä:
edge.flomembers.com/tsl-helsinki/events/register/70efdf2ec9b086079795c442636b55fb

Seminaari Facebookissa:
www.facebook.com/events/2208404149175590