SAK:laiset vappujuhlat

SAK:laista vappua vietetään kymmenillä paikkakunnilla ympäri Suomea. Keräämme alla olevaan listaan tietoa juhlista ja puhujista sitä mukaa, kun saamme niistä alueilta tietoja.
Aika: 1.5.2019 Paikka:
Eri puolilla Suomea
Järjestäjä:
SAK

Päivitetty 30.4.2019.

Uusimaa

Klo 11 Rautatientorilla pomppulinna, esittely- ja myyntipöydät avoinna.
Klo 11 Vappukulkue järjestäytyy Hakaniemen torilla Hyvinkäänkylän puhallinorkesterin tahdissa.
Klo 12 Kulkue kaupungin halki Rautatientorille.
Klo 12.30 Vappukulkue saapuu Rautatientorille. Hyvinkäänkylän puhallinorkesteri esiintyy.
Klo 12.30 Vappujuhlan avaus Rautatientorilla, juontajana Ida Akkila. Kengurumeininki esiintyy. Puhujina puheenjohtaja Antti Rinne ja SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola.
Klo 14 Litku Klemetti esiintyy.

Klo 16 Työväenlauluja yhdessä Paasitornissa. Vetäjinä Sauli Malinen ja Liiton laulajat.

Lue lisää Helsingin työväen vapusta.

Hyvinkää

30.4. klo 18.00 Perinteinen vappukonsertti Kaupungintalolla: Hyvinkään Työväen Mieskuoro ja Hyvinkäänkylän puhallinorkesteri. Liput 10 euroa.

1.5. klo 9 Kunnianosoitus vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkillä Puolimatkan hautausmaalla. Puhe: Pauli Nousiainen.
Klo 9.45 Kunnianosoitus vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkillä Surujen puistossa. Puhe: Riika Raunisalo.

Klo 11–12 Vappujuhla Hyvinkään kauppatorilla.
Klo 11 Hyvinkään Työväen Mieskuoro esiintyy yhdessä Hyvinkään mieslaulajien täydennyksen kanssa.
Klo 11.15 Tervehdyssanat: SAK:n Hyvinkään paikallisjärjestön puheenjohtaja Pauli Nousiainen.
Klo 11.20 Juhlapuheet: Euroopan demarinuorten pääsihteeri ja europarlamenttivaalien ehdokas Tuulia Pitkänen, asiakaskokemusjohtaja ja europarlamenttivaalien ehdokas Niko Eskelinen sekä Hyvinkään Vasemmiston puheenjohtaja ja Etelä-Suomen Vasemmistonuorten varapuheenjohtaja Waltteri Nummelin.
Klo 11.55 Muusikko Joni Rasimus.

Lohja

Klo 11.15 Kokoontuminen haudoilla käyntiä varten Kirkkokentällä. Puhujana Punaisten haudalla Leena Saari ja Sankarihaudalla Nuutti Ruotsalainen. Musiikista haudoilla vastaa Virkkalan torvisoittokunta.
Klo 11.55 Kokoontuminen vappumarssia varten Kirkkokentällä.
Klo 12.15 Vappujuhla Lohjan torilla. Puhujana kansanedustaja Eveliina Heinäluoma. Torilla on myös torikahvila ja pomppulinna. Musiikista pääjuhlassa vastaavat Virkkalan torvisoittokunta ja Antti Kajander.

Lue lisää Lohjan vapusta.

Porvoo

Klo 10 Vappumarssi järjestäytyy kaupungintalon takana.
Klo 10.30 Vappujuhla kaupunginpuistossa. Avauspuheen pitää kansanedustaja Jussi Saramo ja juhlapuheen kansanedustaja Maria Guzenina. Tilaisuuden juontaa kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jaakko Jalonen. Pomppulinna ja taikuri, arpajaiset sekä pientä purtavaa ja kahvia.
Klo 13 Kunniakäynti punaisten haudoilla. Kulkue järjestäytyy hautausmaan pääportilla. Puheen pitää vapputoimikunnan edustajana Mirja Suhonen.

Lue lisää Porvoon vapusta.

Varsinais-Suomi

Salo

Klo 13.30 Vappujuhla Salon torilla. Puhujina SAK:n Salon paikallisjärjestön puheenjohtaja Sanna Pihakivi, Vasemmistoliiton puheenjohtaja ja kansanedustaja Li Andersson sekä Sosialidemokraattisten Nuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi.

Somero

Klo 12 Tervehdyskäynti vuonna 1918 surmattujen muistomerkillä Someron hautausmaalla.
Klo 15 Vappujuhla muistomerkillä. Puhujana Kaisa Lepola.

Satakunta

Huittinen

Klo 10 Kunniakäynti vakaumuksensa puolesta henkensä antaneiden muistomerkillä. Puhujana Huittisten seudun työväenperinneyhdistyksen puheenjohtaja Aarno Korpela. Vappukahvit seurakuntakeskuksessa.

Kankaanpää

Klo 10 Seppeleenlasku Sankarihaudalla.
Klo 10.15 Seppeleenlasku vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkillä.
Klo 12–16 Vappujuhla Kankaanpään torilla. Puhujana europarlamenttivaalien ehdokas Eero Heinäluoma.

Rauma

Klo 11 Vappujuhla Ankkuripuistossa. Puhujina Teollisuusliiton 3. varapuheenjohtaja Jari Nilosaari, kansanedustaja Timo Harakka sekä SAK:n alue- ja järjestötoimitsija Anna Mäkipää.

Pirkanmaa

Sastamala

Klo 15 Vappujuhla Raivion työväentalolla (Vammalan teatteritalo). Tervehdyssanat lausuu sairaanhoitaja Leena Saarela ja juhlapuhujana on kansanedustaja Marko Asell. Torvisoittoa, teatteria sekä sima- ja munkkitarjoilua.

Klo 11 Vappukulkue järjestäytyy Sorinaukiolla ja lähtee liikkeelle klo 11.30
Klo 12 Vappujuhla Jugend-torilla. Puhujina europarlamenttiehdokas Sinikka Torkkola sekä Antti Salonen ja Kaisa Penny.

Häme

Forssa

Klo 8 Lammin haudalla seppeleenlasku.
Klo 9 Korko-ojan haudalla Arja Mäkelän puhe ja Ida-Maria Saarisen runo (Sirkka-Liisa Iivonen).
Klo 12.30 Vappukulkue lähtee kaupungintalolta.
Klo 13 Vappujuhla. Avaus: Janne Nieminen. Juhlapuhe: europarlamenttivaalien ehdokas Alettin Basboga. Esiintymässä RRR.

Hämeenlinna

Klo 12.45 Vappumarssi lähtee liikkeelle Maaherranpuistosta.
Klo 13 Vappujuhla Hämeenlinnan torilla. Avauspuhe: Hämeenlinnan kaupunginvaltuutettu ja valtuustoryhmän puheenjohtaja Irma Taavela. Juhlapuhe: SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari. Tervehdyspuhe: SAK:n Hämeenlinnan paikallisjärjestön puheenjohtaja Matti Eroaho.

Jokioinen

30.4. klo 17.30 Kokoontuminen kirkon pysäköintialueella. Muistokäynnit ja seppeleenlaskut vakaumuksensa puolesta henkensä menettäneiden muistomerkeillä. Koivusojalla muistopuheen pitää SAK:n Jokioisten paikallisjärjestön sihteeri Jukka Heinämäki, jonka jälkeen seppeleenlasku Lamminkankaalla.

1.5. klo 10.30 Vappujuhla Virastotalon aukiolla. Avaus: SAK:n Jokioisten paikallisjärjestön hallituksen jäsen Tarja Kirkkola-Helenius. Puhe: Forssan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kaisa Lepola. Tarjolla musiikkia, ilmapalloja ja hernekeittoa.

Lahti

Klo 10.20 Kokoontuminen Kansantalon edustalla, Aleksanterinkatu 26, Lahti. Kulkue lähtee Punavankimuistomerkille.
Klo 11.05 Seppeleenlasku ja muistosanat Punavankimuistomerkillä.

Klo 12–13.40 Vappujuhla Lahden torilla. Avauspuhe: SAK Päijät-Hämeen Paikallisjärjestön puheenjohtaja Kari Soppi. Puheet: JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, SDP:n kunnallisjärjestön puheenjohtaja Heikki Moilanen, europarlamenttivaalien ehdokas Alettin Basboga, kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen, Mauri Perä sekä maahanmuuttaja-aktivisti Hayni Safin. Musiikki: Populus-kuoro Kimmo Puunenän johdolla. Juontaja: Anja Sagulin.

Riihimäki

Klo 10.45 Vappumarssi
Klo 11–12 Vappujuhla Rity-talolla. Puhujana PAMin puheenjohtaja Ann Selin.
Klo 11–13 Lasten vappu: poniratsatusta, ilmapalloja ja kasvomaalausta.
Tapahtuma on täysin ilmainen.

Etelä-Savo

Mikkeli

Klo 10 Kirkkopuiston vappujuhlassa puhujina SAK:n johtaja Hannu Jouhki ja europarlamenttivaalien ehdokas Satu Taavitsainen.

Pieksämäki

Klo 11 Pieksämäen torin vappujuhlassa puhujana SEL:n liittosihteeri Henri Lindholm.

Savonlinna

Klo 13 Savonlinnan torin vappujuhlassa puhujina SAK:n johtaja Hannu Jouhki ja europarlamenttivaalien ehdokas Satu Taavitsainen.

Kymenlaakso

Hamina

Klo 12 Vappujuhla Haminan torilla. Puhujana kansanedustaja Sirpa Paatero.

Kotka

Klo 11 Vappujuhla Sibeliuksenpuistossa. Puhujana kansanedustaja Sirpa Paatero.

Kouvola

Vapputapahtumat Myllykoskella:
Klo 10 Kunniakäynti Hirvelän hautausmaalla.
Klo 10.30 Kunniakäynti Anjalan hautausmaalla.
Klo 11 Vappukulkueen järjestäytyminen.
Klo 11.30 Kulkue lähtee Myllykosken torilta.
Klo 12 Vappujuhla Myllykosken torilla. Avauspuhe: Myllykosken Tyoväenyhdistyksen puheenjohtaja Verna Sydänmaanlakka.

Etelä-Karjala

Imatra

Klo 11 Vappujuhla. Puhujina europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri, PAMin edunvalvontajohtaja ja europarlamenttivaalien ehdokas Jaana Ylitalo sekä Imatran kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Nina Malm.

Joutseno

Klo 11.30 Vappujuhla Joutsenon torilla. Puhujina europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri, PAMin edunvalvontajohtaja ja europarlamenttivaalien ehdokas Jaana Ylitalo sekä kansanedustaja Anneli Kiljunen.

Lappeenranta

Klo 13.30 Vappujuhla Marianaukiolla. Puhujina europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri, PAMin edunvalvontajohtaja ja europarlamenttivaalien ehdokas  Jaana Ylitalo sekä kansanedustaja Anneli Kiljunen.

Keski-Suomi

Joutsa

Klo 10.30 Vappukulkue lähtee liikkeelle paloasemalta.
Klo 11 Vappujuhla Joutsan työväentalolla. Puhujana Sanna Laakso.

Jyväskylä

Klo 10 Käynti vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkillä Vanhalla hautausmaalla.
Klo 11 Kulkueen järjestäytyminen Ilmarisenkadulla Järjestöjen talon luona. Pikkusuolaista tarjolla 200 ensimmäiselle kulkueeseen osallistujalle.
Klo 11.30 Kulkue lähtee kohti Lounaispuistoa reittiä Vapaudenkatu–Kilpisenkatu–Kauppakatu–Seminaarinkatu. Soittokunta Kajahdus tahdittaa marssia.
Klo 12 Kaiken kansan vappujuhla Lounaispuistossa alkaa yhteislaululla Kajastuksen tahdissa. Avaussanat: SAK:n Jyväskylän alueen paikallisjärjestön JAP:n varapuheenjohtaja Ari Harlamow. Juhlapuhe: SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta. Juhlan päätteeksi esiintyy La Maquina.

Saarijärvi

Klo 12.50 Vappujuhla Saarijärven torilla. Puhujina SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta (noin klo 14) ja Marjut Pollari. La Maquina esiintyy.

Äänekoski

Klo 13 Kulkue lähtee liikkeelle S-marketin pihalta.
Klo 13.30 Vappujuhla Äänekosken torilla. Avauspuhe: Riikka Happo. Juhlapuhe: europarlamenttivaalien ehdokas Yannick Lahti.

Pohjois-Savo

Kuopio

Klo 10–12 Vappujuhla Kuopion torilla. Puhujana kunnallispoliitikko ja europarlamenttivaalien ehdokas Irja Sokka. SAK:lla oma teltta torilla, arvonta ja ilmapalloja jaossa.

Varkaus

Klo 10 Kulkue lähtee laivanrakentajapatsaalta.
Klo 10.15 Soittokunta.
Klo 10.45 Vappujuhla Taulumäen torilla. Puhujana kunnallispoliitikko ja europarlamenttivaalien ehdokas Irja Sokka.
Klo 11.15 Petri Hervanto esiintyy.
Klo 12 Tapahtumaa Wanuan teltassa.
Klo 12.30 Seppeleenlasku Ylä-Kankun hautausmaalla.
Klo 14 Toritilaisuus päättyy.

Pohjois-Karjala

Joensuu

Klo 8.45 Kunniakäynti punaisten hautamuistomerkillä (Siilainen).

Klo 9.30 Vappukulkue järjestäytyy Urheilutalon parkkipaikalla.
Klo 10.10 Vappukulkue lähtee liikkeelle ja kulkee reittiä Urheilutalo–Siltakatu–Torikatu–Sininen Virta.
Klo 10.30 Vappujuhla Joensuun torilla. Puhujina kansanedustaja Seppo Eskelinen ja SEL:n puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen. Musiikista vastaa Joensuun puhallinorkesteri ja juonnoista vastaavat Joakim Kärkäs ja Juha-Pekka Reijonen.

Lue lisää Joensuun vapusta.

Kitee

Klo 12 Vappujuhla Kiteen torilla. Puhujana Teollisuusliiton 2. varapuheenjohtaja Heli Puura.

Lieksa

Klo 11 Käynti vakaumuksensa puolesta surmattujen haudalla Oravatiellä. Puhujana Mervi Liiten.
Klo 11.45 Kulkue järjestäytyy Kulman alaparkkipaikalla.
Klo 12 Vappujuhla Lieksan torilla. Puhujina SAK:n alue- ja järjestöasiantuntija Timo Haverinen ja Veikko Reittu.

Outokumpu

Klo 10 Lähtö vakaumuksensa puolesta kaatuneiden haudalle Outokummun torilta. Puhujana kaupunginhallituksen jäsen Erkki Mononen.
Klo.12–14 Vappujuhla Vanhalla kaivoksella Avauspuhujana europarlamenttivaalien ehdokas Janne Parkkila. Juhlapuhujana toiminnanjohtaja Tuomas Timonen. Tilaisuuden juontaa Ilja Teppo.

Pohjanmaa

Kokkola

30.4. klo 16 Kunniakäynti Kruunupyyssä Åsenin muistomerkillä. Yhteislähtö Kokkolan linja-autoasemalta.

1.5. klo 11 Kunniakäynti Marian hautausmaalla vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkillä. Paikalla soittokunta.
Klo 12 SAK:n hyväntekeväisyysvappumarssi lähtee Kokkolan kaupunginteatterilta. Jokainen marssiin osallistuva kasvattaa hyväntekeväisyyshaasteen vastaanottaneiden tahojen maksamaa pottia, jonka tuotto menee Kokkolan seudun omaishoitajille.
Klo 12.15 Vappujuhla Kokkolan torilla. Soittokunta ja puhe, jonka pitää kaupunginvaltuutettu Petri Partanen.

Pietarsaari

Klo 13 Kokoontuminen ammattiosastojen lippujen kanssa Pietarsaaren torilla, josta yleinen vappukulkue lähtee kohti Koulupuistoa.
Klo 13.15 Vappujuhla Koulupuiston muistokivellä. Reino, Åke ja Antti esiintyvät. Aloituspuhujana europarlamenttivaalien ehdokas Silvia Modig. Juhlapuheen pitää europarlamenttivaalien ehdokas Camilla Gunell. Tarjolla makkaraa, munkkeja, simaa ja ilmapalloja. Musiikista vastaa Eija Uusivirta ja Työläiset.

Vaasa

Klo 10.30 Vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkillä puheen pitää Jorma Katajamäki. Oraskuoro esiintyy.
Klo 11.25 Kokoontuminen vappukulkueeseen Ay-keskuksen sisäpihalla (Pitkäkatu 43, Halpa-Hallin parkkipaikka)
Klo 11.45 Vappukulkue lähtee kauppatorille.
Klo 12 Vappujuhla Vaasan kauppatorilla. Avauspuhe: Heikki Mustonen, SAK:n Vaasan seudun paikallisjärjestö. Vaasan kaupungin tervehdys: kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Joakim Strand. Juhlapuhe: kansanedustaja Kim Berg.
Vappukonsertti: The Iltavuoro, Popvatkain, Ikis ja Roihu-Freestyle Rap sekä Unelmasikiö.
Ohjelman juontaa Jukka Nieminen,

Ähtäri

Klo 11.45 Järjestäytyminen lippukulkueeseen.
Klo 12 SAK:n Kuusioalueen paikallisjärjestö järjestää seppeleenlaskutilaisuuden vakaumuksensa puolesta henkensä menettäneiden muistomerkillä Ähtärin kirkkomaalla (Kirkkotie 3, Ähtäri), Muistopuheen pitää Ähtärin Kaupunginvaltuutettu Niina Kivinummi. Puheen jälkeen vapaan sanan vuoro.
Tämän jälkeen miniseppeleen lasku Juurikkakankaalle pystytetylle punaisten muistomerkille (Hauinlahdentie 165, Ähtäri ).
Muistotilaisuuksien jälkeen kahvitilaisuus Ähtärin urheilutalolla (Sepäntie 19, Ähtäri).

Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu

Kajaani

Klo 12 Vappujuhla Raatihuoneen torilla. Puhujana AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.

Kuhmo

Klo 10 Vappujuhla Kuhmon torilla. Puhujana AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.

Raahe

Klo 11.30 Vappujuhla Härkätorilla. Puhujina europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari ja kansanedustaja Katja Hänninen.

Oulu

Klo 9.45 Kokoontuminen kunniakäyntiä varten Vanhan kappelin edessä.
Klo 10 Kunniakäynti Punaisten haudalla. Puhujana Suvi Röntynen.

Klo 10.30 Järjestäytyminen vappumarssille Otto Karhin puistossa. Puhujana Olli Kohonen.
Klo 11.30 Vappumarssi lähtee liikkeelle Otto Karhin puistosta Isokadun puolelta. Reitti: Hallituskatu–Kirkkokatu–Pakkahuoneenkatu–Uusikatu–Saaristonkatu–Kirkkokatu–Rotuaari.
Klo 12 Vappujuhla Rotuaarilla. Puhujina SAK:n johtaja Annika Rönni-Sällinen ja kansanedustaja Hanna Sarkkinen. Tilaisuuden juontaa Oulun Joni Meriläinen.

Lue lisää Oulun vapusta.

Lappi

Kemijärvi

Työväenlaulujen yhteislaulutapahtuma.

Rovaniemi

Kukkien lasku vakaumuksen puolesta kuolleiden haudalle Kolmannella hautausmaalla.
Klo 11 Vappukulkueen järjestäytyminen Kansalaistorilla (kirjaston edessä).
Klo 11.30 Kulkue lähtee Rovakatua pitkin kohti Lordin aukiota.
Klo 12 Vappujuhla Lordin aukiolla.
Klo 16–18 Työväenlaulutapahtuma Kauppayhtiöllä. Säestäjänä Rovaniemen teatterin kapellimestari Minna Siitonen.

Tarkemmat tiedot tulossa tapahtuman Facebook-sivulle.

Tornio

Kävelykadun vappujuhlassa puhujana Teollisuusliiton aluetoimitsija Jari Mehtälä.