Arbetslivets spelregler finns nu på lättläst svenska

FFC har publicerat en lättläst version av broschyren Arbetslivets spelregler på svenska.
15.08.2018 12:10
FFC
En länk till broschyren hittar du längre ner på sidan.

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC har i år förnyat sin populära broschyr Arbetslivets spelregler, som i första hand riktar sig till unga som inleder sin arbetskarriär. Broschyren finns nu i en version där vi har fokuserat på att innehållet, språket och formatet ska vara lättläst.

Broschyren har beviljats den finlandssvenska symbolen för lättläst. Symbolen beviljas av LL-center vid FDUV, som är intresseorganisationen för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning i Finland.

Tanken är att den lättlästa broschyren också ska hjälpa invandrare som integreras på svenska att lära sig mer om det finländska arbetslivet.

– Den finländska arbetslagstiftningen är inte speciellt lätt att förstå, varken för invandrare eller för infödda finländare som inleder sin arbetskarriär. Därför är det bra att de här komplicerade frågorna nu finns i ett litet och förenklat paket, säger Sari-Anne Salminen som är jurist på FFC:s rådgivning för invandrare.

FFC har tidigare i år publicerat Arbetslivets spelregler på lättläst finska. Dessutom har FFC nu också gett ut broschyren på engelska och arabiska. Inom kort kommer FFC också att publicera broschyren på estniska och ryska.

Här hittar du de olika versionerna av broschyren Arbetslivets spelregler:

Här hittar du ett grundläggande paket om det finländska arbetslivet på ytterligare åtta språk (ryska, estniska, somaliska, kinesiska, thai, tyska, franska och spanska).

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig