FFC ordnade kaffeprotest utanför Riikka Purras och Petteri Orpos fönster – "Regeringen är inne på en farlig väg"

Regeringen måste dra tillbaka försämringarna som bara drabbar arbetstagarna och de mest utsatta i samhället. Det var beskedet när FFC:s representantskap marscherade till Senatstorget i Helsingfors för att dricka morgonkaffe utanför finansminister Riikka Purras och statsminister Petteri Orpos fönster. Bland deltagarna fanns Peter Sjökvist från Närpes och Henkka Lindeman från Esbo.
24.11.2023 11:23
LÖNTAGAREN
Henkka Lindeman och Peter Sjökvist deltog när FFC:s representantskapet drack kaffe utanför Statsrådsborgen i Helsingfors.

– Regeringen är inne på en farlig väg, säger Peter Sjökvist från Närpes som sitter i FFC:s representantskap för Industrifacket.

Tillsammans med de övriga medlemmarna i representantskapet marscherade han på fredagsmorgonen från Hagnäs till Senatstorget i Helsingfors. Syftet med marschen var att dricka morgonkaffe utanför Statsrådsborgen där finansminister Riikka Purra och statsminister Petteri Orpo har sina arbetsrum. På det här sättet ville representantskapet, som är FFC:s högsta beslutande organ, protestera mot regeringens omfattande försämringar av villkoren i arbetslivet och nedskärningar i den sociala tryggheten.

En fråga som Peter Sjökvist speciellt lyfter fram är regeringens prat om att den driver en nordisk arbetsmarknadsmodell, när den i själva verket gör helt tvärtom.

– Regeringen plockar bara russinen ur kakan, konstaterar Sjökvist.

Representantskapet marscherade över Långa bron från Hagnäs.

Han hänvisar till att regeringen bara vill driva sådana ändringar som försämrar arbetstagarnas ställning, men inte sådana som gynnar arbetstagarna. Grunden i den nordiska modellen är dessutom att parterna förhandlar sinsemellan, inte att regeringen dikterar villkoren genom lagstiftning.

– Till exempel har Danmark en modell där man faktiskt satsar på sysselsättningstjänster för dem som är arbetslösa, och det är den vägen Finland också borde gå. Speciellt nu när det är ekonomiskt svåra tider är det helt fel att man skär i arbetslöshetsersättningen. Speciellt barnfamiljer drabbas hårt. I en familj med flera barn går man miste om hundratals euro i månaden, säger Sjökvist.

Bakvänt att det blir svårare att utveckla kunnandet

I representantskapets kaffemarsch deltog också svenskspråkiga Esbobon Henkka Lindeman, som representerar Teme, alltså Fackförbundet för teater och media i Finland.

– Inom Teme protesterar vi bland annat mot nedskärningarna som regeringen planerar inom vuxenutbildningen. Regeringen gör tydligen allt för att göra det så svårt som möjligt att utveckla sin karriär. Speciellt inom vår bransch är det jätteproblematiskt, säger Lindeman.

Peter Sjökvist håller med och tillägger att det samma gäller inom industrin.

– Den gröna omställningen gör att det är viktigare än någonsin att vi utvecklar nya industrier och att arbetstagarna kan utbilda sig och utveckla sin kompetens. Att regeringen gör försämringar i vuxenutbildningen leder bara till att vi tappar i konkurrensen med Sverige, Norge och Danmark.

Peter Sjökvist har suttit i FFC:s representantskap i två perioder, alltså nästan åtta år. Henkka Lindeman har den här perioden varit suppleant i representantskapet och deltog nu för första gången i representantskapets möte.

– Jag tycker att det är fantastiskt att jag fick komma med på mötet. Inom Temes branscher utförs hälften av arbetet av personer som jobbar som frilansare eller egenanställda och vi hoppas att FFC också starkare ska ta ställning till de här frågorna, säger Henkka Lindeman.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig