Information och publikationer på olika språk

På Arbetslivetsspelregler.fi finns arbetslivsinformation på 26 språk.

Arbetslivsinformation på 26 språk

Informationspaketet Arbetslivets ABC på Arbetslivetsspelregler.fi innehåller en omfattande guide om arbetslivet på svenska, finska, engelska, ukrainska och ryska. Dessutom finns grundläggande info om det finländska arbetslivet på ytterligare 21 språk: estniska, somaliska, arabiska, kinesiska, thailändska, spanska, tyska, polska, franska, dari, farsi, nepali, lettiska, kurdiska (sorani), turkiska, vietnamesiska, burmesiska, tagalog, nordsamiska, enaresamiska och skoltsamiska.

FFC:s rådgivning om spelreglerna i arbetslivet ger råd till unga arbetstagare och arbetstagare med utländsk bakgrund om de har frågor eller problem som gäller deras anställning. Den avgiftsfria tjänsten är öppen för alla och den som vill ha råd behöver inte höra till ett fackförbund. Du får råd på finska och engelska.

Broschyren Arbetslivets spelregler

FFC har tagit fram broschyren Arbetslivets spelregler på tio språk. Du kan beställa broschyren kostnadsfritt från FFC.

Svenska

Arbetslivets spelregler

Finska

Työelämän pelisäännöt

Fair Play At Work

Правила честной работы

Ukrainska

Чесні умови праці

Estniska

Tööelu mängureegli

Arabiska

الضوابط والنُظُم لحياة العمل

Nordsamiska, enaresamiska och skoltsamiska

Bargoeallima njuolggadusat – Pargoeellim njuolgâdusah – Reâuggjieʹllem õhttsa vuâkkõõzz

Övriga publikationer

Dessutom finns ett blad med grundläggande information om arbetslivet på sex språk. Du kan själv printa ut bladet.

Engelska

You can avoid problems at work by remembering some simple principles

Ryska

Вы можете заранее предотвращать проблемы на работе

Estniska

Võid vältida probleemide tekkimist töökohal juba ette

Somaliska

Waad joojin kartaa oo ka hortagi kartaa dhibaatada goobta shaqada ka jirta

Kinesiska

在开始接受工作前,应先做好和了解下列事宜,以免后患

Polska

Problemom w pracy mozesz zapobiec pamiętając o podstawowych zasadach

Information om hur coronavirusepidemin påverkar arbetslivet

Svenska

Information om hur coronavirusepidemin påverkar arbetslivet

Finska

Tietoa koronavirusepidemian vaikutuksista työhön

Engelska

How does the coronavirus affect working life?

Ryska

Временные изменения в процедуре отправления работника в вынужденный отпуск без сохранения заработной платы и социальной защите в период безработицы в связи с эпидемией коронавируса в Финляндии

Somaliska

Nidaamka ka fadhiisinta shaqada ee muddada cayiman ee Finland isbaddalo ayaa ku yimidday ay sabab u tahay ebidemiyada korona feyruska ee socda

Arabiska

تعديلات مؤقتة على إجراءات التسريح المؤقت بإجازة إجبارية والضمان ضد البطالة عن العمل في فنلندا بسبب وباء فيروس كورونا

Finsk-svensk arbetsmarknadsordlista

FFC deltar också i arbetet med att ta fram en finsk-svensk arbetsmarknadsordlista. Läs mer om Fackterms ordlista.