Bli medlem i facket

Att vara medlem i ett fackförbund är ett smart val – det handlar om ditt arbete, din lön och din framtid. Gå med i ett fackförbund på webben eller genom att kontakta förtroendemannen på din arbetsplats.
Foto: Ramon Espelt / Gorilla

Det är lätt att bli medlem facket. Ta först reda på vad ditt fackförbund heter:

Förtroendemannen på din arbetsplats hjälper dig att bli medlem. Du kan också fylla i en anslutningsblankett på ditt fackförbunds webbplats eller på Facket.fi.

Studerandemedlemskap är oftast gratis

I de flesta av FFC:s medlemsförbund kan du bli medlem redan under studietiden. Medlemskapet är i oftast gratis för studerande.

Även om det oftast inte kostar något att vara studerandemedlem, så får du nästan samma förmåner som förbundets ordinarie medlemmar.

Medlemsavgiften kan tas ut direkt från lönen

Fackförbundets medlemsavgift består av en förbundsavgift och en avgift till arbetslöshetskassan. I de FFC-anslutna förbunden är medlemsavgiften ungefär 1–2 procent av dina sammanlagda beskattningsbara löneinkomster (bruttolön), förmåner och arvoden. Du kan dra av fackförbundets medlemsavgift i beskattningen.

Arbetsgivaren inkasserar avgiften

Det lättaste sättet att betala medlemsavgiften är att komma överens om det med arbetsgivaren. Arbetsgivaren kan börja inkassera medlemsavgifterna från lönen så fort du har skrivit under ett skriftligt avtal om saken. Oftast kan du hitta ett inkasseringsavtal i samband med anslutningsblanketten, men du kan också be om att få ett inkasseringsavtal av förtroendemannen eller hos din fackavdelning. Ofta finns avtalet också på arbetsplatsen hos löneräknaren.

Du betalar själv

Du kan också själv betala medlemsavgiften, om arbetsgivaren inte inkasserar avgiften från lönen. Kontakta ditt fackförbund så får du instruktioner om betalningen.