Medlemsförmåner

Medlemskap i ett fackförbund ger dig möjligheter att driva dina egna intressen och öka din anställningstrygghet. Fackförbundet förhandlar på dina vägnar med arbetsgivarparten. Desutom erbjuder facket rättsskydd, rådgivning och utbildning. Du får förmånliga försäkringar, semesterförmåner och andra förmåner.
Foto: Sigrid Gombert / Gorilla

Fem skäl till att bli medlem i facket

1. Kollektivavtalet är den viktigaste förmånen som följer med medlemskapet. I och med kollektivavtalet kommer fackförbundet överens om vad ditt arbete är värt. De kommer överens om arbetstider, lön under sjukledighet, övertidsersättningar, skifttillägg och semester.
  2. Lönen. Fackförbundet förhandlar för din del om löner och andra arbetsvillkor. Visste du att arbetstagare som berörs av de allmänt bindande kollektivavtalen har i snitt fem procent högre lön än dem som står utanför kollektivavtalen.
  3. Arbetslöshetsskydd. Då du hör till ett fackförbund kan du samtidigt höra till en arbetslöshetskassa. Om du blir arbetslös betalar kassan ut en dagpenning som är relaterad till din inkomst.
  4. Rådgivning, utbildning och andra aktiviteter. Fackförbundet erbjuder många slags svar på utmaningarna i arbetslivet, allt från juridisk hjälp till språk- och datakurser. Du kan kolla utbudet bl.a. via förbundets webbplats och medlemstidning.
  5. Förmåner. Fackförbunden ger också sina medlemmar en hel del andra förmåner. Som medlem har du tillgång till förmånliga semesterställen och semesterstöd. Du får medlemsrabatt på hotell och kryssningar liksom på bränsle, reseförsäkringar och andra försäkringar och bankförmåner.