Bekanta dig med några exempel på hur nedskärningarna i den sociala tryggheten kan drabba folk.
Regeringen planerar att genomföra alla nedskärningar under år 2024. Som det ser ut just nu kommer nedskärningarna att träda i kraft i flera etapper. Regeringens första lagförslag blir klart före den 9 oktober 2023.
Regeringen bereder redan de åtgärder som har märkts ut med fet stil. Du kan läsa mer om dem här nedan.
Lön 2 500 €/mån.
Inkomstrelaterad dagpenning 1 515 €/mån.
+ barnförhöjning ca 150 €/mån.
12 mån. jobb före arbetslöshet
(tidigare 6 mån.)
Självriskdagar
- 141 €/2 dgr
Sänkt inkomstrelaterad dagpenning efter 2 mån.
- 303 €/mån.
Sänkt inkomstrelaterad dagpenning efter 8 mån.
- 379 €/mån.
Barnförhöjning
- 150 €/mån.
Arbetsvillkoret för det inkomstrelaterade utkomstskyddet för arbetslösa ska förlängas från sex till tolv månader. Regeln om att koppla arbetsvillkoret till intjänad lön ska införas.
För att uppfylla arbetsvillkoret och därmed få rätt till inkomstrelaterad dagpenning ska man ha varit medlem i en arbetslöshetskassa och jobbat i ungefär ett halvt år före arbetslösheten. Regeringen vill fördubbla tiden till ett år. Samtidigt ska arbetsvillkoret kopplas till den intjänade lön. Då grundar sig inte arbetsvillkoret på den arbetade tiden per vecka, utan på den lön man har fått under en månad.
FFC har föreslagit att det ska bli lättare för dem som snuttjobbar att få inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning. Regeringen gör ändå tvärtom: för allt fler blir det svårare att få inkomstrelaterad dagpenning. Samtidigt blir det till exempel svårare att få fast anställning och det blir lättare att säga upp arbetstagare på personrelaterade grunder.
Inkomsttryggheten ska graderas. Antalet självriskdagar återgår till att vara sju från de nuvarande fem. Barnförhöjningarna och det skyddade beloppet på 300 euro för jämkad dagpenning slopas. Periodiseringen av semesterersättning ska återinföras.
Utgångspunkten är att den inkomstrelaterade arbetslöshetsdagpenningen är högre än grunddagpenningen och arbetsmarknadsstödet.
Nu är den inkomstrelaterade dagpenningen lika stor under hela dagpenningsperioden. I fortsättningen ska dagpenningen minska med 20 procent efter ungefär två månaders arbetslöshet och ytterligare fem procent efter åtta månader. Samtidigt försvagar regeringen nivån på utkomstskyddet för alla arbetslösa genom att förlänga självrisktiden från fem dagar till sju. Självrisktid är den tid i början av arbetslösheten eller permitteringen då ingen dagpenning betalas ut överhuvudtaget.
När arbetslösa deltidsjobbar eller för enskilda arbetspass jämkas arbetslöshetsförmånen med lönen. Av lönen är 300 euro ett skyddat belopp, som man kan tjäna utan att det påverkar storleken på arbetslöshetsförmånen. Av alla dem som får inkomstrelaterad dagpenning jämkas förmånen för ungefär 40 procent. I många FFC-brancher är andelen ännu större. Det går också att få grunddagpenning och arbetsmarknadsstöd till jämkat belopp. Den jämkade arbetslöshetsförmånen hjälper personer som jobbar deltid att försörja sig när det inte finns heltidsjobb att få. Det skyddade beloppet, som har varit i kraft sedan 2014, har sporrat arbetslösa att ta emot deltidsjobb och kortvariga jobb.
Arbetslösa kan få barnförhöjning till den inkomstrelaterade dagpenningen, grunddagpenningen och arbetsmarknadsstödet för barn under 18 år. Barnförhöjningarna är ungefär 150–285 €/månad beroende på antalet barn.
Tidigare periodiserades semesterersättningar inom utkomstskyddet för arbetslösa, men systemet avskaffades 2013. Parterna avtalade om saken i ramavtalet. Periodisering av semesterersättning betyder att den semesterersättning som betalas för semester som arbetstagaren inte har hunnit ta ut när en anställning på heltid upphör, hindrar utbetalning av arbetslöshetsförmån för den tid då förmånen periodiseras.
De åldersbundna undantagsbestämmelserna inom utkomstskyddet för arbetslösa ska slopas. Lönesubventionerat arbete ska inte räknas in i arbetsvillkoret.
Lönesubvention betalas till arbetsgivare som anställer svårsysselsatta arbetslösa i 5–10 månader. De arbetslösa får lön enligt kollektivavtalet för lönesubventionerat arbete, men endast 75 procent av arbetet beaktas i arbetsvillkoret som måste uppfyllas för att man ska få rätt till inkomstrelaterad dagpenning.
Med åldersbundna undantag avses att arbetslösa som har fyllt 58 år har rätt till arbete eller sysselsättningsfrämjande service som ordnas av kommunerna, samt att nivån på den inkomstrelaterade dagpenningen hålls på samma nivå som tidigare.
Systemet med alterneringsledighet slopas.
Alterneringsledighet innebär att man är ledig från sitt jobb i högst ett halvår. Under ledigheten betalas en alterneringsersättning, som är 70 procent av den inkomstrelaterade dagpenningen. Som vikarie anställs en arbetslös arbetssökande.
Villkoren för alterneringsledighet har skärpts och ersättningen har skurits ner i flera repriser. Försämringarna har lett till att antalet personer som tar ut alterneringsledighet har minskat från ungefär 20 000 till 5 000 personer.
FFC har flera gånger föreslagit att systemet med alterneringsledighet ska utvecklas, speciellt för att äldre ska orka längre i arbetslivet. Dessutom har FFC presenterat ett eget initiativ som skulle göra det möjligt för arbetstagare som har fyllt 60 år att övergå från heltidsarbete till deltidsarbete på 80 procent för en viss tid med hjälp av en ny deltidspenning.
I regeringsprogrammets text nämns inte att vuxenutbildningsstödet ska avskaffas, men det framgår av en tabell som är en bilaga till programmet. Stödet slopas från den 1 augusti 2024.
Vuxenutbildningsstödet är ett ekonomiskt stöd som beviljas arbetstagare eller företagare för studier som stöder yrkesutvecklingen. Arbetstagare och företagare kan under sin tid i arbetslivet utnyttja vuxenutbildningsstödet för en eller flera utbildningar under sammanlagt 15 stödmånader, i en eller flera perioder. Med hjälp av vuxenutbildningsstödet kan man studera hela examina eller gå kortare utbildningar vid sidan av jobbet eller som studerande. Stödbeloppet beror på inkomsterna.