Många svenskspråkiga fackliga kurser gratis via webben under våren – Nu kan du anmäla dig till FFC:s webbinarier!

På grund av coronaviruset hålls en stor del av de svenskspråkiga fackliga kurserna via webben den här våren. Kurser hålls såväl för personer med förtroendeuppdrag på arbetsplatserna, som för vanliga medlemmar. Om du aldrig tidigare har deltagit i en facklig kurs har du nu en ypperlig chans att göra det!
12.01.2021 11:07 Uppdaterad 20.01.2021 10:57
LÖNTAGAREN
FFC och fackförunden ordnar svenskspråkiga kurser för många olika målgrupper. Foto: Maskot/Gorilla

FFC:s tvärfackliga kurser, som brukar hållas i Österbotten och södra Finland i mars, ersätts i år av en serie kortare webbinarier på vardagskvällar klockan 18–19.

Webbinarierna är öppna för alla medlemmar inom de FFC-anslutna fackförbunden. Det är gratis att delta i webbinarierna. Du hittar tidpunkterna och programmet här nedan, och via länkarna kan du anmäla dig till de olika webbinarierna.

FFC:s tvärfackliga webbinarier

1. Tisdag 16.2 kl. 18–19.
    Coronavirusets inverkan på Finlands ekonomi. EU:s återhämtningsfond.
    Specialforskare Timo Eklund, Industrifacket.
    Läs webbnyheten om Timo Eklunds föreläsning!
  2. Onsdag 10.3 kl. 18–19.
    Servicefackets erfarenheter av pandemitiden.
    Ordförande Annika Rönni-Sällinen, Servicefacket PAM.
    Läs webbnyheten om Annika Rönni-Sällinens föreläsning!
  3. Onsdag 24.3 kl. 18–19.
    Välmående i arbetet under krisen.
    Företagshälsovårdare Gunilla Oljemark.
    Läs webbnyheten om Gunilla Oljemarks föreläsning!
  4. Torsdag 1.4 kl. 18–19. Inhiberat!
    Hur har fackets arbetslöshetskassor klarat sig under krisen?
    Expert Mia Pakalén, Industrin arbetslöshetskassa.

De fyra tvärfackliga webbinarierna ordnas via Teams. Du behöver inte ladda ner programmet om du inte vill. Det räcker att du har en dator, telefon eller läsplatta med fungerande internetförbindelse. De som har anmält sig till webbinariet får en möteslänk till sin e-post, och genom att klicka på länken kan de delta i webbinariet.

Utöver FFC:s tvärfackliga webbinarier ordnar fackförbunden JHL och Industrifacket också ett stort antal andra kurser för olika målgrupper. En del av de här kurserna ordnas via webben. Mer information om de här kurserna hittar du i FFC:s evenemangskalender.

Utbildning för förtroendevalda

Förtroendemän och personer med arbetarskyddsuppdrag på arbetsplatserna inom FFC:s branscher kan också i år gå utbildning på svenska. Kurserna ordnas av JHL och Industrifacket, men är också öppna för personer från andra förbund.

Medlemmar i Byggnadsförbundet, Pappersförbundet och Finlands Livsmedelsarbetarförbund SEL kan delta i de förtroendemanna- och arbetarskyddskurser som ordnas av Industrifacket, medan medlemmar i övriga FFC-förbund kan delta i de förtroendemanna- och arbetarskyddskurser som ordnas av JHL. Man ska ändå alltid anmäla sig till den utbildningsansvariga på det egna fackförbundet.

Den 8–10 februari ordnar JHL en grundkurs för förtroendemän, som hålls via webben. Industrifacket ordnar motsvarande grundkurs för förtroendemän den 22–26 mars. Därtill ordnar Industrifacket en fortsättningskurs för förtroendemän i två delar under hösten.

Industrifacket ordnar en grundkurs i arbetarskydd den 15–19 februari, och en tvådelad fortsättningskurs i arbetarskydd i maj och oktober. JHL ordnar en tvådelad fortsättningskurs i arbetarskydd under hösten.

Industrifacket ordnar också en startkursför nyvalda förtroendemän, som hålls den 30 januari via webben. Dessutom ordnar både JHL och Industrifacket olika kompletteringskurser och kurser om aktuella frågor för förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktige. De här kurserna är inte öppna för medlemmar från andra förbund.

Här hittar du hela det svenskspråkiga kursutbudet inom FFC och dess medlemsförbund.

Uppdaterad 15.1 kl.15.15: Nyheten har kompletterats med information om tre av FFC:s tvärfackliga webbinarier, eftersom datumen och föredragshållarna har klarnat.

Uppdaterad 19.1 kl.14.50: Nyheten har kompletterats efter att alla datum och föredragshållare för FFC:s tvärfackliga webbinarier har klarnat.

Uppdaterad 20.1 kl.10.57: Nyheten har kompletterats med tilläggsinformation samt länkar till formulären där man kan anmäla sig till de tvärfackliga webbinarierna.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig