Ing-Mari Heikfolk, ordförande för PAM Servicefacket på Åland: Skärpt konkurrens har lett till mer skiftarbete

Konkurrensen inom dagligvaruhandeln har skärpts efter S-gruppens etablering på Åland. Det har lett till längre öppettider och mer skiftarbete för de anställda, berättar Ing-Mari Heikfolk som är ordförande för PAM Servicefacket på Åland.
15.08.2018 12:18
LÖNTAGAREN
Ing-Mari Heikfolk är ett känt ansikte på Mattssons i Godby efter 30 år på samma arbetsplats. Sedan ett par år tillbaka jobbar hon i kaféet som är en populär träffpunkt på norra Åland. Foto: Kjell Söderlund

Kaféet i Mattssons i Godby – en affär som säljer allt från byggvaror, kläder och husgeråd till matvaror – är en populär samlingspunkt på norra Åland. Ing-Mari Heikfolk står i kassan. Hon tar betalt för kaffe och tilltugg, serverar mjukglass, svarar i telefon, tar emot spelkuponger, lämnar ut paket och sköter andra postärenden eftersom Mattssons numera är ombud för Åland Post.

Med andra ord – det finns mycket att stå i med under arbetsdagen. Dagtid är två på jobb samtidigt i kaféet, på kvällarna från klockan 17 till 21 är man ensam.

– Jag är anställd som försäljare och har suttit mest i kassan.  Men sedan snart tre år vikarierar jag i kaféet och trivs med det. Det blir mer variation, säger Ing-Mari Heikfolk.

Det betyder också att hon numera står hela dagarna, och posthanteringen kan innebära en del tunga lyft.

Länge på jobbet, länge i facket

Ing-Mari Heikfolk har jobbat på Mattssons snart 30 år. När hon började var affären ett familjeföretag. I dag ingår den i Wiklöf Holding-koncernen som ägs av den åländska affärsmannen Anders Wiklöf.

Heikfolk blev fackligt aktiv för cirka 20 år sedan "för att det var viktigt att se till att alla får vad de har rätt till" och engagemanget har hållit i sig. Hon var många år ordförande för Ålands handelsanställda och när den nya fackavdelningen PAM Servicefacket på Åland bildades valdes hon till dess ordförande.

– Det tar en hel del tid. I fjol blev det extra mycket när FFC inte hade någon ombudsman på Åland. Då ringde medlemmarna till mig med frågor om allt möjligt. Om jag inte kunde svara direkt försökte jag ta reda på svaren. På grund av språket är det svårt att rekommendera våra medlemmar att ringa till sakkunniga på rikshåll, för de flesta medlemmarna kan inte finska, säger hon.

Läget på just den fronten har förändrats betydligt sedan Elin Sundback tillträdde som fackligt ombud på Åland.

Svagt intresse

Åland är en turistort med förhållandevis många affärer, serveringar, hotell och andra turistanläggningar. Därför är det potentiella medlemsunderlaget inom servicesektorn rätt stort.

– Men intresset för att vara med i facket är lågt och det hjälper föga att locka med exempelvis teater- och biobiljetter som vi försökt med. De skäl jag hört för att inte vara med är att det kostar och att man inte får något extra för det. Man får ju lön enligt kollektivavtal oavsett om man hör till facket eller inte, säger Ing-Mari Heikfolk.

Ett visst ökat intresse för att ansluta sig märktes när Wiklöf Holding, som driver flera dagligvarubutiker på Åland, tog över Mattssons och det blev aktuellt med samarbetsförhandlingar som dock i slutändan innebar att man klarade sig med naturliga avgångar.

– Vi är också knutna till en och samma butik, vi förväntas inte hoppa in vid andra butiker vid behov.

Mer skiftarbete

S-gruppen öppnade sin första affär på Åland 2011, och i dag har man tre. Nyetableringen ledde till att andra affärer, bland dem Mattssons, byggde om och förlängde sina öppettider för att hänga med i konkurrensen.

– Det blev tidigare morgnar och senare kvällar och mer skiftarbete för oss. Alla anställda jobbar skift och det fungerar i stort sett bra. De som kan ha vissa problem är småbarnsföräldrar eftersom daghemmen inte är öppna så tidigt som klockan 7 eller så sent som till 21, säger Ing-Mari Heikfolk.
Längre öppettider har också förändrat kundbeteendet.

– Förr var det långa köer vid 17–18-tiden när de flesta kom från sina jobb. Nu är handlandet mer utspritt, säger Heikfolk.

Ett nytt affärscentrum har öppnat just utanför stadsgränsen. Där har även kända storkedjor etablerat sig och nya affärer har slagit upp dörrarna efter hand.

– Men det har inte lett till att efterfrågan på personal har ökat nämnvärt. De flesta försöker klara sig med så få anställda som möjligt.

Helena Forsgård

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig

Genom att skicka in blanketten godkänner du att informationen om dig används enligt beskrivningen.