Jonas Fyrqvist är kocken som började jobba med gatuunderhåll – "Det var rätt val för mig"

Ursprungligen utbildade sig Jonas Fyrqvist till kock, men han sadlade om och jobbar nu med gatuunderhåll på Vanda stad. Han konstaterar att han trivs med det mångsidiga jobbet.
23.09. 10:30
LÖNTAGAREN

Klockan är halv fyra på eftermiddagen när Jonas Fyrqvist (f.d. Mäntynen) avslutar sitt arbetspass och parkerar den orangefärgade sopmaskinen i maskinhallen vid Vanda stads depå i Dickursby. Fyrqvist jobbar som underhållsarbetare och under sommarsäsongen är sopmaskinen hans huvudsakliga arbetsredskap.

– Med den här mindre maskinen rengör vi framför allt gatukanter och torg, för att få bort löv och skräp. Men jag gör mycket annat också. Det här är ett mycket varierande jobb. Vi gör egentligen allt man kan tänka sig, som har med vägnätet och gatuunderhållet att göra, säger Jonas Fyrqvist.

Andra arbetsuppgifter är bland annat att fylla igen gropar i vägbanan med oljegrus, att sätta upp trafikmärken och skyltar, samt att föra ut staket när festivaler och andra evenemang ordnas i staden.

– Jag trivs bra här. Man får göra allt ordentligt och behöver inte "håsa". Det finns resurser och ges bra tid att utföra jobbet, säger Fyrqvist.

Under sommarsäsongen arbetar Jonas Fyrqvist oftast från sju på morgonen till halv fyra på eftermiddagen. Under vintersäsongerna ser däremot både arbetstiderna och arbetsuppgifterna helt annorlunda ut, för då är det vädrets makter som styr. Då har Fyrqvist och hans arbetskamrater jour dygnet runt i en veckas tid, för att därefter vara lediga i en vecka.

– När jag har jour ska jag hela tiden ha telefonen påslagen. Om jag blir uppringd, till exempel mitt i natten, ska jag komma till jobbet på en timme.

Under vintern kör Fyrqvist framför allt en mindre maskin som används för att ploga och sanda lättrafikleder.

– Vintertid kan det bli långa arbetsdagar, tolv–tretton timmar, om det kommer mycket snö. Då åker man bara hem för att sova lite emellan, och så tillbaka till jobbet igen. Ibland kan det bli tungt, men jag har märkt att det hjälper om man motionerar. Det lönar sig också att försöka gå och sova tidigt om kvällarna. Och sedan vet man ju att man får vila ordentligt i en hel vecka, när jourveckan är slut.

Även om de flesta som rör sig ute i trafiken uppskattar det arbete som underhållsarbetarna gör, så händer det ändå att känslorna hettar till.

– Vi gör vad vi kan för att hålla vägarna i skick, men ibland möts vi ändå av handtecken och knytnävar när vi kommer körande.

"Kockyrket var inget för mig"

Det var via en omväg som Jonas Fyrqvist hittade sitt yrke som underhållsarbetare. Han studerade nämligen först till kock i Karis.

– Jag jobbade ett år i den branschen, men tyckte inte att kockyrket var någonting för mig. Jag jobbade på flera olika restauranger och också på färjan – men bara korta snuttar här och där. Sedan tyckte jag att det räckte.

Han hade ändå sommarjobbat på Karis stad och trivdes med det jobbet. Därför bestämde han sig för att söka jobb på Stara, som är Helsingfors stads byggtjänst. På Stara jobbade han som visstidsanställd i ungefär fyra år – tills grannstaden Vanda för tre år sedan kunde erbjuda hon fast anställning.

– När jag var visstidsanställd var framtiden osäker och man alltid tvungen att fundera om man måste söka jobb någon annanstans. Nu går det att planera livet bättre, säger 31-åriga Fyrqvist som också har slagit sig ner med sin sambo och skaffat hus i Vanda.

– Jag har trivts bra i den här branschen. Staden är också en pålitlig arbetsgivare – eller så känns det åtminstone just nu, säger Fyrqvist som konstaterar att Vanda stad sköter största delen av vägunderhållet i egen regi, även om en del har lagts ut på entreprenad.

Vintertid plogar Jonas Fyrqvist lättrafikleder med maskinen i bakgrunden. Foto: Patrik Lindström

"Shit, nu måste jag göra något"

Jonas Fyrqvist berättar att han inte ens var medlem i facket när han var yngre. Men när den förra regeringen under Juha Sipiläs ledning började försämra anställningsvillkoren insåg han att inga förmåner har kommit till av sig självt.

– Det var då jag kände att "shit, nu måste jag göra något".

Han aktiverade sig i fackföreningen Vanda JHL, där han nu är medlemsansvarig i styrelsen. Uppgiften innebär att han fungerar som en kontaktlänk mellan fackförbundet och medlemmarna.

– Jag svarar på medlemmarnas frågor när det är sådana allmänna frågor som inte berör exempel huvudförtroendemännens uppdrag. Medlemsansökningarna kommer också via mig och jag kollar att alla uppgifter som behövs finns med varefter jag skickar vidare dem till förbundet. Och om medlemmarna har några ändringar som gäller medlemskapet, om det till exempel är någon som blir familjeledig, så skickar de informationen till mig och jag skickar vidare informationen till förbundet.

Dessutom är Fyrqvist aktiv inom Södra Finlands JHL:s ungdomsverksamhet.

– Ungdomsverksamheten erbjuder en låg tröskel att komma med i verksamheten och få information om förbundet. Och en plats där unga får prata med andra unga.

Jonny Smeds

Den här artikeln ingår i serien Röster i facket som publiceras i Löntagarens nyhetsbrev. Beställ nyhetsbrevet på adressen www.lontagaren.fi/nyhetsbrev så kan du läsa fler intervjuer med fackligt aktiva från Svenskfinland! Nyhetsbrevet är gratis och utkommer varannan vecka.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig

Genom att skicka in blanketten godkänner du att informationen om dig används enligt beskrivningen.