FFC:s donarstipendiat Petri Ahokangas – en man bakom 63 000 namn

FFC har beviljat årets donarstipendium åt verkstadsmekaniker Petri Ahokangas.
03.10.2015 12:00 karhu admin
Petri Ahokangas

Ahokangas är ordförande för Metallarbetarförbundets ungdomsutskott och var med när utskottet började planera kampanjen mot nollavtal, Operation Fastjobb.

Kampanjen har samlat in över 63 000 namn för medborgarinitiativet om att förbjuda nollavtal. Riksdagen behandlar initiativet under hösten, men Operation Fastjobb för fortfarande kampanj för att förbättra snuttjobbarnas ställning.

Ahokangas vill förändra fackföreningsrörelsens ungdomsverksamhet så att den blir mer inkluderande.

– Från att vara tillsammans till att göra tillsammans, lyder mitt motto. Tack vare Operation Fastjobb har det varit lätt att svara på frågan varför vi är aktiva inom facket, betonar Ahokangas.

För Ahokangas är det viktigt att stärka fackföreningsrörelsens organisationsverksamhet. Metallförbundet har, genom att inkludera medlemmarna, fått med många nya unga i verksamheten.

– Genom att göra den mer inkluderande har ungdomsverksamheten framför allt fått innehåll. Vi bestämde oss för att börja planera Operation Fastjobb för att vi den vägen kunde förverkliga fackförbundets uppgift och ändamål. Operationen har dessutom stärkt samarbetet mellan fackförbunden över hela FFC-fältet.

33-årige Ahokangas, som bor i Kankaanpää, deltar också i FFC:s regionala ungdomsverksamhet i Satakunta och Metallförbundets ungdomsverksamhet i Egentliga Finland och Satakunta. Han har bland annat utvecklat arbetsmarknadsinformationen för läroinrättningar.

Ordförande Lauri Lyly överräckte Donarstipendiet på tusen euro till Ahokangas vid de riksomfattande FFC-dagarna i Jyväskylä idag. Stipendiet delades nu ut för tionde gången.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig