En facklig mångsysslare

Svetlana Tanskanen är en mycket upptagen kvinna. Om dagarna jobbar hon på ett daghem som barnträdgårdslärare och på sin fritid är hon bland annat aktiv i Kamut, som är ett närverk för invandrare inom fackförbundet JHL.
21.11.2017 10:00
LÖNTAGAREN
Facket ger en gemenskap och hjälper dig också att utvecklas professionellt, säger Lana Tanskanen.

– Kamut jobbar för att förbättra invandrarnas tillgång till information om arbetslivet och de rättigheter och skyldigheter man har som anställd. Vi vill uppmuntra invandrare att ta en aktiv roll i arbetslivet och samhället, säger Svetlana Tanskanen, eller Lana som hon vanligen kallas.

Lana vet vad hon talar om. Hon är född i Riga i Lettland och flyttade till Finland för 21 år sedan. I Lettland hade hon utbildat sig till lågstadielärare och barnträdgårdslärare. I Österbotten, där hon först var bosatt, jobbade hon bland annat som språklärare för vuxna på Arbis. Under de senaste 14 åren har hon bott och jobbat i Esbo.

Hur upptäckte hon då Kamut-verksamheten själv?

– Det var min granne Galina Kotova, som jobbade aktivt med Kamut. Hon uppmuntrade mig att delta i verksamheten.

Nuförtiden är Lana sekreterare i Kamut, som har blivit en viktig del av hennes liv. Namnet Kamut står för Kaikki mukaan toimintaan (Alla med i verksamheten).

– Jag är så glad att jag får vara med i denna underbara organisation!

Alla är välkomna

Under sina möten diskuterar medlemmarna i Kamut aktuella frågor som berör facklig verksamhet och problem som invandrare kan råka ut för i arbetslivet.

– Vi har speciella tillfällen där vi introducerar nya medlemmar till vår verksamhet. Vi ordnar också olika kulturevenemang och utflykter. Dessutom arrangerar vi också evenemang för invandrare tillsammans med FFC.

Lana gillar att se glada människor och vill hjälpa utlänningar så att de hittar sin plats i det finländska samhället.

– Alla är välkomna! Vi hjälper dig och du hjälper oss, sammanfattar hon.

Kamut är inte den enda fackliga verksamheten som Lana deltar i. Hon är också med i sin lokala JHL-förening i Esbo.

– Jobbet och arbetsuppgifterna ska vara uppmuntrande, inte utmattande. Fackföreningen hjälper medlemmarna att nå framgång. Facket erbjuder också skydd i olika livssituationer, säger hon.

Dessutom rekommenderar hon varmt de olika utbildningar som facket ordnar.

– Det ger säkerhet i arbetslivet och stödjer karriären. På utbildningarna får man ta del av sådan information som annars inte finns tillgänglig.

Vill se barnen le

Lana Tanskanen upplever inte att det är svårt för invandrare att hitta jobb i Finland.

– Den som söker finner nog alltid jobb, säger hon självsäkert.

Trots att hon tidvis har varit arbetslös har hon alltid lyckats hitta nya jobb.

– Jag har jobbat med barn i mer än 30 år. I Esbo har jag jobbat på både finsk- och svenskspråkiga daghem och dessutom har jag vikarierat på lågstadieskolor.

Att jobba med barn passar henne utmärkt.

– Det bästa i mitt arbete är barnens glada ansikten, säger hon.

Om Lana Tanskanen fick ändra på något i småbarnspedagogiken så skulle hon erbjuda barnen bättre möjligheter att röra på sig och utveckla sin fysik.

– Barnen behöver utrymme och daghemmen borde ha ordentliga motionslokaler.

Laura Klingberg

Luft och deltid på agendan

"Det är få förunnat att få sitta i en orkester"

"Jag vill bidra med mina åsikter"