Restaurang- och evenemangsbranscherna såg ljust på framtiden när det plötsligt blev tvärstopp – "Medlemmarna känner ångest över sin utkomst"

Företag och anställda inom restaurang- och evenemangsbranscherna hör till dem som har drabbats hårdast av coronapandemin, och inom båda branscherna är en stor del av arbetstagarna fortfarande permitterade eller arbetslösa. Under FFC:s evenemang Framtiden i dag TALK SHOW berättade personer inom branscherna hur det kändes när allt plötsligt förändrades.
01.02.2021 13:12
LÖNTAGAREN
Sipe Santapukki, Annika Rönni-Sällinen och Merja Stenman-Björn deltog i diskussionen på FFC:s evenemang Framtiden i dag TALK SHOW. Diskussionen leddes av Jan Erola (till höger).

Allt förändrades på ett ögonblick – kunderna försvann och jobbet tog plötsligt slut. Så beskriver Merja Stenman-Björn händelserna i mars i fjol. Hon är arbetstagare inom restaurangbranschen och fackavdelningsordförande inom Servicefacket PAM.

Stenman-Björn var permitterad från mars till slutet av augusti. Permitteringen skulle ha fortsatt också efter det, men Stenman-Björn bestämde sig för att börja studera på hösten.

Också för Servicefacket PAM förändrades allt på ett ögonblick. När coronakrisen slog till pågick förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal.

– Hotell- och restaurangbranschen led av arbetskraftsbrist och det gick bra för företagen inom branschen. Vi tänkte att arbetstagarna ska få sin andel av framgången, berättar Annika Rönni-Sällinen som är ordförande för Servicefacket PAM.

Kollektivavtalsförhandlingarna avbröts tillfälligt och förbundets personal ryckte in för att avlasta arbetslöshetskassan när antalet ansökningar om dagpenning sköt i höjden.

Enligt Rönni-Sällinen har många arbetstagare i branschen under de svåra tiderna märkt varför det är viktigt att höra till ett fackförbund.

– Många har konkret fått uppleva att man är starkare tillsammans och att det lönar sig att gå med i facket.

Under tiden med coronaviruset har också fackavdelningsordförande Merja Stenman-Björn fått svara på betydligt fler samtal och mejl än tidigare.

– De medlemmar som har permitterats eller blivit arbetslösa känner ångest över sin egen utkomst. De som fortfarande jobbar är nu tvungna att slita mycket mer och dessutom gnager rädslan över att insjukna. Jag försöker hjälpa och ge råd så gott jag kan, säger Stenman-Björn.

Evenemangsbranschen lämnades vind för våg

Sipe Santapukki är trummis i rockbandet Apulanta och vd för företaget med samma namn. Han anser att det är beklagligt att evenemangsbranschen inte har fått ekonomiskt stöd som delvis skulle ha dämpat den störtdykning som har drabbar branschen.

Kulturbranschen står för 3,5 procent av Finlands bruttonationalprodukt och evenemangsbranschen sysselsätter ungefär 200 000 personer, påpekar Sipe Santapukki.

– Genom subventioner från ägarna har Apulanta hittills lyckats bevara jobben för de fast anställda arbetstagarna, men företagets tillfälliga personal har varit utan jobb i nästan ett år. Vi är mycket bekymrade över hur våra arbetstagare ska orka och kunna försörja sig, konstaterar Sipe Santapukki.

Apulanta planerar ändå sin 30-årsfestkonsert, som skulle ha ordnats förra sommaren men sköts fram med ett år.

Se inspelningen från evenemanget Framtiden i dag TALK SHOW (på finska).

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig