Lehto-Komulainen kandidat till att bli vice generalsekreterare för Europafacket

Katja Lehto-Komulainen, chef för internationella ärenden vid FFC, är nordisk kandidat till att bli vice generalsekreterare för Europafacket EFS. Hon har utsetts till kandidat av Nordens Fackliga Samorganisation NFS.
02.11.2016 09:58 karhu admin
Nyhet Facket Facket
Katja Lehto-Komulainen är chef för internationella ärenden vid FFC.

– Jag är mycket rörd över att NFS, som representerar nästan nio miljoner löntagare, har utnämnt mig till sin kandidat. Jag hoppas att jag ska få börja jobba för alla europeiska löntagares bästa, konstaterar Lehto-Komulainen.

Europafackets styrelse fattar beslut om den nya vice generalsekreteraren på sitt möte den 14 december. Den nuvarande vice generalsekreteraren, Veronica Nilsson från Sverige, lämnar sitt uppdrag av familjeskäl mitt under kongressperioden.

Lång erfarenhet och utmärkta språkkunskaper

Som chef för internationella ärenden ansvarar Katja Lehto-Komulainen för FFC:s internationella verksamhet samt bistår organisationens ordförande bland annat i styrelsen för Europafacket EFS.

Hon har arbetat på FFC i olika uppdrag sedan 1997, med undantag för då hon var arbetsledig för att fungera som arbetsminister Tarja Filatovs specialmedarbetare. Innan hon kom till FFC arbetade hon vid arbetsministeriet i olika uppdrag samt som tjänstemannapraktikant i kabinettet för Finlands första medlem i Europeiska kommissionen Erkki Liikanen.

Vid sidan av EFS och NFS samarbetar Lehto-Komulainen med många andra internationella arbetslivsorganisationer, såsom Världsfacket IFS, Internationella arbetsorganisationen ILO och Östersjöns fackliga nätverk BASTUN.

Lehto-Komulainen är utbildad jurist och hon har utmärkta språkkunskaper: hon talar franska, engelska, ryska och de skandinaviska språken.

På NFS webbplats kan man bekanta sig med hennes meritförteckning på engelska, franska, tyska och spanska.

Korrigering 7.11.2016 kl. 11.58: Antalet löntagare som NFS representerar är inte åtta miljoner utan nästan nio miljoner.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig