Snuttjobbare och inhyrda arbetstagare blir ofta utan företagshälsovård – därför har Byggnadsförbundet grundat en försäkringskassa som erbjuder hälsotjänster

Mot en årsavgift på 150 euro får medlemmarna i Byggnadsförbundets försäkringskassa tillgång till olika hälsotjänster. Socialsekreterare Tiina Nurmi-Kokko berättar att många av Byggnadsförbundets medlemmar inte får gå på regelbundna hälsoundersökningar via sin arbetsgivare, och därför inledde förbundets egen försäkringskassa sin verksamhet vid årsskiftet.
28.01.2020 11:30
LÖNTAGAREN
Arbetstagarna i byggbranschen är i genomsnitt tvungna att sluta arbeta av hälsoskäl redan vid 58 års ålder. Foto: Patrik Lindström / FFC

Vid Byggnadsförbundet hoppas man att försäkringskassan ska göra det lättare att förutse och upptäcka dolda sjukdomar.

Tiina Nurmi-Kokko är socialsekreterare och svenskspråkig ombudsman på Byggnadsförbundet.

– Många av våra medlemmar snuttjobbar för små arbetsgivare och faller lätt utanför företagshälsovården. Vi har medlemmar som inte har fått gå på en enda hälsoundersökning på 20 år. Det är också många som alltför sällan går på tandundersökning, säger Tiina Nurmi-Kokko.

De som blir lidande i och med det nuvarande systemet är förutom snuttjobbare också inhyrda arbetstagare som har många kortvariga anställningar.

– Till exempel är det rätt vanligt att arbetstagare som ofta byter arbetsgivare inte får gå på regelbundna hälsoundersökningar. Det finns också brister i hur nyanställningsundersökningarna genomförs, konstaterar Nurmi-Kokko.

Regelbundna undersökningar synliggör dolda risker

För Byggnadsförbundets medlemmar är det frivilligt att gå med i försäkringskassan och medlemskapet i kassan kostar 150 euro per år. Kassans medlemmar har rätt att vartannat år gå på en läkarundersökning och en grundläggande laboratorieundersökning med bland annat kolesterol-, lever- och sockervärden. Vartannat år får medlemmarna använda tandläkar- och munhygienisttjänster till ett värde av 300 euro.

– Om det kommer fram någonting avvikande i samband med hälsoundersökningen, så kan läkaren ge en remiss till tilläggsundersökning vid den offentliga hälsovården, berättar Tiina Nurmi-Kokko.

Hon påpekar att det är viktigt att regelbundet följa med arbetstagarnas hälsotillstånd, så att man kan ingripa i sådana folksjukdomar som högt blodtryck, förhöjd diabetesrisk och dolda tandsjukdomar. Utan vård kan de här sjukdomarna rentav leda till hjärtinfarkt eller hjärnblödning.

– Genom den här medlemsförmånen hjälper vi våra medlemmar att fortsätta längre i arbetslivet.

Den första försäkringskassan på tio år

Byggnadsförbundets försäkringskassa är den första försäkringskassan som har grundats i Finland på tio år. Av de FFC-anslutna fackförbunden har också Finlands musikers förbund en sjukkassa som erbjuder hälsotjänster åt förbundets medlemmar.

Det var Byggnadsförbundets kongress som fattade beslut om att grunda försäkringskassan i maj i fjol och förbundet donerade grundkapitalet på 500 000 euro. Kassan inledde sin verksamhet vid årsskiftet. De som ansluter sig till försäkringskassan får rätt att använda dess tjänster när de har hört till kassan i tre månader.

Läs också Tiina Nurmi-Kokkos inlägg i FFC:s svenskspråkiga blogg: När har du senast varit hos tandläkaren? Nu tar facket i bruk en ny tjänst som ska hjälpa dig att hållas frisk

Läs mer om Byggnadsförbundets försäkringskassa (på finska)

Alla har rätt till företagshälsovård

Alla arbetstagare har rätt till företagshälsovård och det är arbetsgivarens lagstadgade skyldighet att ordna företagshälsovård åt sin personal. Dessutom kan arbetsgivaren ordna sjukvård och andra hälsotjänster.

Arbetsgivaren måste ordna företagshälsovård också åt de arbetstagare som snuttjobbar eller är inhyrda. Arbetsgivaren måste se till att arbetstagarna vet att de har rätt att vända sig till företagshälsovården om de har problem med hälsan.

Läs mer i FFC:s guide för ordnande av företagshälsovård

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig