Stora samhällsaktörer svarar på presidentens motionsutmaning: Nu ska funktionsförmågan höjas och bli Finlands styrka

Republikens president Sauli Niinistö utmanade finländarna att röra på sig under hans födelsedagsvecka. Utmaningen är ytterst viktig för Finlands framtid. Olympiska kommittén, Yle, Kommunförbundet, arbetsmarknadens centralorganisationer EK, KT, Akava, FFC och STTK samt Deloitte har förbundit sig att svara på presidentens upprop och vidtar åtgärder som ska leda till mer rörelse.
13.09.2023 09:00
FFC
Foto: iStock

– Försämrad funktionsförmåga hotar att förstöra vårt välfärdssamhälle om vi inte får människor att börja röra på sig. För att få till en förändring behöver alla som är verksamma i Finland göra en insats, påpekar de som undertecknat ställningstagandet.

Man kommer att svara på presidentens utmaning med en helhet som offentliggörs senare i höst. Alla samhällsaktörer bjuds in.

– Funktionsförmågan måste höjas så att den blir Finlands styrka. Målet är en systematisk förändring som resulterar i en mer rörlig vardag för alla. Tillsammans sätter vi en snöboll i rullning som inte slutar rulla, utan växer och inspirerar alla att delta i arbetet och budskapet om att öka rörligheten, uppmuntrar undertecknarna.

Jan Vapaavuori, ordförande, Finlands Olympiska Kommitté
Merja Ylä-Anttila, verkställande direktör, Yle
Minna Karhunen, verkställande direktör, Kommunförbundet
Jyri Häkämies, verkställande direktör, Finlands Näringsliv EK