FFC:s nya ordförande: Den fackliga radarn når inte alla som utför det nya arbetet

Jarkko Eloranta, 50, har valts till ny ordförande för FFC vid organisationens kongress i Tammerfors.
07.06.2016 12:49 karhu admin
Nyhet Facket Facket
FFC:s nyvalda ordförande Jarkko Eloranta.

Eloranta, som har lett Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL i nästan fem år, efterträder Lauri Lyly som går i pension. Eloranta är FFC:s 21:a ordförande.

I sitt tal påminde Eloranta om att det gångna året har satt löntagarnas förtroende för regeringen på prov och att det är dags att stärka samarbetet mellan arbetsmarknaden och regeringen genom att värna om trepartsarbetet.

– Konkurrenskraftsavtalet är nästan i hamn och löntagarna har gjort sin del. Regeringen måste nu se till att de förutsättningar för att sysselsätta som avtalet har gett inte går förlorade.

– Ett arbetsliv som bygger på avtalande, de offentliga tjänsterna, socialskyddet och utbildningen är grundpelare i vårt samhälle, hörnstenar för förtroendet och stenfoten för vår ekonomiska välfärd. Under tryck kan också små sprickor i baskonstruktionen rivas upp till vidöppna hål. Då är följderna oförutsägbara och allvarliga. Att städa upp följderna är både dyrt och svårt.

Eloranta slår fast att en av de viktigaste uppgifterna för FFC är att skapa regler för de nya sätten att arbeta och att utveckla socialskyddet så att det passar det nya arbetsformerna bättre än idag.

– Vi behöver uttryckligen bägge två. Endast genom att omforma socialskyddet kan vi inte reparera saker och ting – och det skulle inte skattebetalarna heller ha råd med.

Enligt Eloranta utmanar omvälvningen i arbetslivet också fackföreningsrörelsen att förnya sin verksamhet.

– De som utför det nya arbetet syns inte på fackföreningsrörelsens radar. Utom räckhåll för radarsignalen utvecklas ändå fenomen som påverkar också våra nuvarande medlemmar. Facket måste ta med dem som utför det nya arbetet i intressebevakningen och förbättra deras ställning.

– Att snuttjobben, deltidsjobben och nollavtalen hela tiden blir fler är fenomen vi måste ingripa mot. Vid sidan av dessa uppstår olika sätt att sysselsätta sig själv.

När han talade på FFC:s 19:e kongress i Tammerfors på tisdagen betonade ordförande Jarkko Eloranta att fackföreningsrörelsen måste vara en framåtskridande folkrörelse.

– Dess kraft och energi sitter i de människor som är passionerade och förbinder sig. I dem som vill vara med om att bygga upp ett bättre arbetsliv och ett mer jämlikt samhälle.

FFC:s kongress hålls den 6–8 juni 2016 i Tammerforshuset. På kongressen drar 259 ombud från FFC:s medlemsförbund upp riktlinjerna för verksamheten vid Finlands största löntagarcentralorganisation de närmaste åren.

Ann Selin leder representantskapet

Servicefacket PAM:s ordförande Ann Selin har valts till ordförande för representantskapet som utövar FFC:s högsta beslutanderätt.

Kongressen godkände under måndagen en stadgeändring som ersätter kongressen och fullmäktige med ett representantskap som sammanträder två gånger om året. Kongressen utsåg under tisdagen representantskapets 129 ordinarie medlemmar och två personliga suppleanter för varje medlem.

Representantskapets ordförande Ann Selin, 55, har varit ordförande för Servicefacket PAM sedan 2002. Selin har varit medlem i FFC:s styrelse och arbetsutskott sedan 2003. Hon är också ordförande för UNI Global Union, som är världsorganisationen för arbetstagare inom tjänstesektorn.

Till vice ordförande för representantskapet valdes Helena Nieminen från Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL samt Rauno Lehtinen från Metallarbetarförbundet.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig