Tre tips: Så här kan du bättra på dina kunskaper

Den kompetens som behövs i arbetet kan utvecklas också med enklare konster än med studier som leder till en examen.
22.10.2019 09:00
LÖNTAGAREN
Foto iStock.

1. Stärk dina grundläggande färdigheter med hjälp av hobbyer

Digitaliseringen förändrar arbetslivet i en så rask takt att det inte längre räcker med att lära sig hur man använder utrustning och program utantill. Framtidens arbetstagare inhämtar behövliga kunskaper med stöd av bra läskunnighet och problemlösningsförmåga.

För att förbättra de grundläggande färdigheterna behöver man inte nödvändigtvis en examen eller studier vid sidan av arbetet. Fundera på hur du kan förbättra din digitala beredskap, läskunnighet, problemlösningsförmåga eller dina sociala färdigheter genom att utöva olika hobbyer. Vad kan en bildbehandlingskurs på medborgarinstitutet, korsord, olika spel eller en plats i hundföreningens styrelse ge dig?

2. Upptäck dina dolda talanger

Om du vill gå framåt i karriären, upptäck dina dolda talanger och berätta om dem för din chef. Om du till exempel tränar ett lag på din fritid, vittnar det om ditt engagemang och din förmåga att arbeta med många olika slags människor. Om du är verkstadsmekaniker och bra på att reparera din egen traktor, kan det vara av intresse för din arbetsgivare.

När du söker ett nytt jobb är det bra att nämna hur du har utvecklat dig själv i din tidigare anställning. Alla branscher värdesätter till exempel på utbildning i arbetssäkerhet och första hjälpen samt utbildning i hur man tar i bruk digitala tekniker.

3. Gör arbetsplatsen till ditt kamratstöd

Är du intresserad av att utveckla din kompetens, men vet inte hur? Diskutera med dina arbetskamrater så kan ni tillsammans bolla idéer, utbyta tips och uppmuntra varandra. Om flera arbetstagare vill lära sig mer om ett visst ämne kan ni föreslå att arbetsgivaren ska ordna utbildning. Egna behov och mål som gäller kompetensutvecklingen är det visserligen bra att diskutera med chefen annars också.

Om du behöver mer tid för att lära dig ett nytt system eller ett arbetsredskap, be arbetsgivaren ordna möjligheter för det. Det är bra att be om – och också ge – råd kollegor emellan.

Minna Hotokka
(översättning: Monika Sukoinen)

Källa: Mikko Heinikoski, chef för utbildningsfrågor och arbetskraftspolitik vid FFC

Beställ de senaste nyheterna till din e-post