Organisationerna på arbetsmarknaden gav ut ett omfattande infopaket om arbetslivet i Suomi.fi-tjänsten

Hur ofta ska lön betalas? Hur tjänar man in semester i ett anställningsförhållande? När får arbetsgivaren använda kameraövervakning?
19.11.2018 12:44
ARBETSMARKNADSORGANISATIONERNA
Foto: Kevin Kozicki / Gorilla

Suomi.fi-tjänsten har publicerat handledande information om regler och praxis i arbetslivet. Infopaketet finns under Arbetsliv och arbetslöshet > Regler för arbetslivet. Innehållet lämpar sig väl som undervisningsmaterial för läroinrättningar.

Avsnittet Regler för arbetslivet innehåller information om saker som en arbetstagare bör ta i beaktande då ett anställningsförhållande ingås eller avslutas. Det finns även information om lönebetalning, arbetstider, integritetsskyddet i arbetslivet och arbetssäkerheten samt särdragen med olika arbetssätt.

Arbetslivsinformationen på suomi.fi finns på svenska, finska och engelska.

Arbetslivsinnehållet har producerats av centralorganisationerna arbetsmarknaden: Akava, Finlands Näringsliv EK, Kyrkans arbetsmarknadsverk, KT Kommunarbetsgivarna, Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC, Tjänstemannacentralorganisationen STTK och Statens arbetsmarknadsverk. Innehållet uppdateras åtminstone en gång om året.

Bekanta dig med arbetslivsinformationen på www.suomi.fi/medborgare/arbetsliv-och-arbetsloshet/regel-for-arbetslivet. Den direkta adressen är www.tyomarkkina-avain.fi (byt därefter språk till svenska).

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig