Mari-Louise Backlund, arbetarskyddsfullmäktig i Pedersöre: "Alla ska kunna känna att det är roligt att fara till jobbet"

Alla arbetstagare har rätt att trivas på jobbet, och jobbet får inte vara så belastande att det går ut över fritiden. Det påpekar Mari-Louise Backlund som är arbetarskyddsfullmäktig vid Pedersöre kommun och ordförande för JHL-föreningen Pedersörenejdens kommunanställda.
25.03.2019 11:08
LÖNTAGAREN
Mari-Louise Backlund är ordförande och medlemsansvarig i Pedersörenejdens kommunanställda. Hon ger medlemmarna personlig betjäning, eftersom till exempel TE-byrån inte längre gör det. Foto: Johannes Tervo

– Alla ska kunna känna att det är roligt att fara till jobbet. Om det inte är det, så måste man göra något åt saken – och där ska arbetarskyddet komma in.

Det säger Mari-Louise Backlund som är arbetarskyddsfullmäktig på Pedersöre kommun. Hon påpekar att det är viktigt att kunna åtgärda de saker som gör att en arbetsgemenskap inte fungerar, om det så handlar om ledarskapet eller personkemin i gruppen.

Själv jobbar Mari-Louise Backlund dels som ungdomssekreterare vid Pedersöre kommun, dels som kanslist på Pedersöre gymnasium.

– Det bästa i mitt jobb är kontakten med ungdomarna. En annan sak jag värdesätter är de trevliga arbetskamraterna, säger hon.

Pedersöre är en decentraliserad kommun med bland annat många gamla byskolor.

– Det är bra att kommunen renoverar och bygger nytt, men vissa skolor borde renoveras ännu snabbare för att få bukt med dålig inomhusluft. Det är ett problem för den fysiska, men också den psykiska arbetshälsan.

När det gäller arbetsbördan för personalen, så anser Backlund att den överlag håller sig inom det rimliga – så länge arbetstagarna är friska och mår bra.

– Men om hälsan börjar svikta så tar stressen över och det påverkar också hela arbetsgemenskapen negativt.

Tonåringarna förtjänar mer respekt

Mari-Louise Backlund delar sin tid mellan Pedersöre gymnasium och Kulturhuset Ax, som båda finns i Bennäs. Förmiddagarna jobbar hon på gymnasiet där hon sköter olika kansliuppdrag och betjänar lärare och studerande. När vi besöker henne är sportlovet precis över och studentskrivningarna innebär en hel del arbete.

Mitt på dagen byter Backlund arbetsplats till Kulturhuset Ax, där hon gör de ärenden som hör till ungdomsbyrån.

– Under sportlovsveckan var vi var på slalomresa och simresa och allt möjligt annat. Och snart ska jag börja planera sommarens aktiviteter.

Det är Backlund som sköter den administrativa och ekonomiska biten av ungdomsverksamheten, medan en deltidsanställd ungdomsledare hjälper till med den konkreta verksamheten.

– Jag ansvarar också för ungdomsrådet i kommunen. Det är väldigt viktigt att ha ett bra samarbete med dem, för det är ungdomarnas röst i kommunens förvaltning.

Mari-Louise Backlund har jobbat som ungdomssekreterare i 32 år och som kanslist på gymnasiet i 20 år, så hon har sett en hel del. Bland annat har hon märkt att många föräldrar överbeskyddar barnen när de är yngre, men att tonåringarna ofta skulle behöva mer vuxen närvaro.
Hon anser också att tonåringarna inte får den respekt de förtjänar i samhället.

– Om man ser en grupp tonåringar, så tror man att de planerar att råna gamla tanter eller spränga postlådor. Det tycker jag är besynnerligt.

Vuxna säger att de vill ha aktiva unga, men när tonåringarna sedan engagerar sig i samhälleliga frågor eller ordnar evenemang på eget initiativ, så bemöts de ofta nedsättande.

– Det är trevligt när man får träffa ungdomarna senare i livet – plötsligt kan de vara din chef eller din läkare, påpekar Mari-Louise Backlund.

Medlemmarna uppskattar personlig betjäning

I JHL-föreningen Pedersörenejdens kommunanställda är Mari-Louise Backlund inne på sitt femtonde år som ordförande. Till uppdraget hör att vara en kontaktlänk mellan medlemmarna, styrelsen och regionkontoret.

– Man måste följa med samhällsdebatten och vara insatt i både fackliga och politiska frågor, för på föreningens möten har medlemmarna ofta frågor om aktuella ämnen, säger Backlund.

Hon påpekar att föreningen har en duktig sekreterare och en stor styrelse på elva personer, vilket gör att ordförandeposten inte är särskilt betungande. Men Mari-Louise Backlund är också medlemsansvarig, och det är ett uppdrag som innebär mer jobb.

Hon hjälper medlemmarna att hålla medlemskapet i skick och hjälper när medlemmar byter arbetsgivare. Dessutom hjälper hon med att fylla i blanketter till exempel i samband med permitteringar.

– Det märks att man inte får personlig service av TE-byrån, utan att allt ska gå via nätet. Medlemmarna uppskattar när jag kan ge dem personlig service.

Färre orkar delta i kurser

Mari-Louise Backlund har märkt att det har blivit svårare att få medlemmarna att delta i fackliga kurser.

– Där hoppas jag på mer aktivitet. Det handlar dels om hur man prioriterar den egna tiden, men dels handlar det om att arbetet kräver mycket mer i dag. Samtidigt har kurserna blivit mer krävande med mer facklig information. Kurserna hålls ofta på veckosluten, och då hinner man inte vila upp sig inför nästa arbetsvecka. Tidigare kunde man ha gympapass och annat som gjorde att man kunde ladda batterierna under kurserna.

Mari-Louise Backlund påpekar att alla arbetstagare borde ha tid och ork att ha en aktiv fritid. Jobbet får inte vara så påfrestande att det går ut över fritiden. Själv kopplar hon helst av genom att dansa och fiska.

– Jag dansar tre-fyra kvällar i veckan och dansar i princip allt – utom balett. Dansen är en social hobby, men när man fiskar får man sitta ute i naturen i flera timmar och ladda upp sig.

Jonny Smeds

Den här artikeln ingår i serien Röster i facket som publiceras i Löntagarens nyhetsbrev. Beställ nyhetsbrevet på adressen www.lontagaren.fi/nyhetsbrev så kan du läsa fler intervjuer med fackligt aktiva från Svenskfinland! Nyhetsbrevet är gratis och utkommer varannan vecka.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig