Kongressen inleds idag – fler kvinnliga ombud än tidigare

FFC:s 19:e kongress inleds idag i Tammerfors. De 259 kongressombuden kommer från Raseborg i söder till Ivalo i norr, och under den första dagen drar de bland annat upp riktlinjerna för FFC:s verksamhet de kommande åren.
06.06.2016 10:13 karhu admin
Nyhet Facket Facket
FFC:s kongress pågår från måndag till onsdag.

FFC:s tre dagar långa kongress inleds på måndagen i Tammerforshuset. Under öppningsceremonin, som inleds klockan 10.30, talar FFC:s ordförande Lauri Lyly, republikens president Sauli Niinistö och Europafackets ordförande Luca Visentini.

Under den första kongressdagen kommer ombuden bland annat ta ställning till ett förslag till stadgeändring som skulle innebära att FFC:s högsta beslutsfattande organ blir ett representantskap. Representantskapet ska enligt förslaget sammanträda två gånger per år och ersätter då både kongressen, som sammanträder vart femte år, och fullmäktige som sammanträder två gånger per år.

Till måndagens program hör också att dra upp riktlinjerna för FFC:s verksamhet de kommande åren.

Fler kvinnor än tidigare

Kvinnornas andel av kongressombuden är 40 procent, det vill säga 104 av 259 personer. Det är 67 kvinnliga ombud fler än vid den förra kongressen 2011.

Den största kongressgruppen har Servicefacket PAM som representeras av 51 medlemmar. Näst flest ombud kommer från Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL, 45 personer.

Den tredje största gruppen har Metallförbundet med 33 kongressombud. Åtta förbund deltar i kongressen med ett ombud var.

Största delen av kongressombuden är 50–59-åringar. De utgör drygt 38 procent av alla ombud. Drygt fyra procent är unga i åldern 20–29 år.

Det finns 17 ombud som har fyllt 60 år. JHL-ombudet Arja Uusikartano är 64 år och huvudförtroendeman. Hon tänker fortsätta i arbetslivet i några år ännu, för motivation råder det ingen brist på.

– Av kongressen väntar jag mig att få ett bredare perspektiv på hur det är att arbeta i min egen bransch och i andra branscher. Det är intressant att träffa arbetstagare från olika branscher och att lyssna på diskussionen om bland annat situationen på arbetsmarknaden, konstaterar Uusikartano som kommer från Ylöjärvi.

Björneborgsbon Essi Huhtamäki är med sina 24 år det yngsta kongressombudet. Hon hoppas att hon ska få nya perspektiv på arbetslivet och att hon få höra de mer erfarna ombudens syn på fackföreningsrörelsen.

– Självklart är jag också intresserad av de ungas roll i FFC, säger hon.

Nästan 46 procent av kongressombuden är verksamma som huvudförtroendemän, medan drygt 15 procent är arbetarskyddsfullmäktige. Några ombud innehar båda posterna.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig