Förbunden tar ställning till den nya fackcentralen före den 1 juni

Processen med att grunda en ny facklig centralorganisation går vidare, trots att några förbund har dragit sig ur. De förbund som ännu deltar ska ta ställning till den nya centralorganisationen före utgången av maj.
12.04.2016 16:27
LÖNTAGAREN
Nyhet Facket Facket

Den nya fackliga centralorganisationen, som enligt planerna ska inleda sin verksamhet den 1 januari nästa år, har nyligen stött på motgångar när några förbund har dragit sig ur projektet. Bland dem finns de STTK-anslutna förbunden Tehy med 160 000 medlemmar och Pardia med 80 000 medlemmar. Dessutom har STTK som centralorganisation slutat delta i beredningen.

Jarkko Eloranta, som är ordförande för den nya centralorganisationens styrgrupp, betonar ändå att projektet går vidare. Organisationens målsättningar, strategi, förvaltningsmodell och stadgar blev klara i slutet av mars och skickas nu till förbunden. Före den 1 juni ska varje förbund ta ställning till projektet.

– Då vet vi hur många som är redo att gå med i den nya centralorganisationen. Skälen att grunda organisationen har inte försvunnit någonstans, säger Jarkko Eloranta och betonar att löntagarna måste kunna svara på de förändringar som sker i arbetslivet.

I projektet deltog som mest 49 förbund med sammanlagt 1,7 miljoner medlemmar. De klart flesta är fortfarande med. Bland dem finns alla FFC-förbund, Fackförbundet Pro och flera andra STTK-anslutna förbund, Ingenjörsförbundet från Akava samt ett antal förbund som i dag inte hör till någon centralorganisation.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig