En avgiftsfri rådgivning för invandrare öppnar i dag

FFC öppnar i dag en avgiftsfri rådgivning som riktar sig till arbetstagare med invandrarbakgrund.
22.03.2016 06:30
FFC

Genom att erbjuda avgiftsfri rådgivning i frågor som gäller anställningsförhållanden vill FFC hjälpa arbetstagare med invandrarbakgrund att få en bra start i arbetslivet och integreringen.

På rådgivningen för invandrare om svarar juristen Anna-Liisa Häkkinen på frågor som gäller anställningsförhållanden. Rådgivningen betjänar per telefon och e-post på finska och engelska.

– Alla invandrare och arbetstagare med utländsk bakgrund som jobbar i Finland kan ta kontakt med rådgivningen. Den som frågar behöver inte vara medlem i ett fackförbund för att få råd, berättar Häkkinen.

– För att integreringen ska lyckas måste invandrarna känna till hur det finländska arbetslivet fungerar. Om man ingriper i eventuella missförhållanden i tid kan man förebygga större problem, förklarar juristen Anna-Liisa Häkkinen.

Utöver att ge juridiska råd har juristen som uppgift att förmedla information om arbetslivet åt invandrarorganisationer samt att utbilda fackförbund och förtroendemän på arbetsplatserna i invandringsfrågor.

Rådgivningen för invandrare är öppen måndag till torsdag kl. 9–11 och 12–15. Telefonnumret är 0800 414 004. E-postadressen är workinfinland@sak.fi.

FFC:s rådgivning är en del av det gemensamma projektet Arbeta i Finland, som strävar efter att utveckla integreringen av invandrare och den sysselsättningsfrämjande rådgivningen. Projektet administreras av Helsingfors stad och i projektet deltar också Esbo stad, Vanda stad, Helsingforsregionens handelskammare och samarbetsnätverket för multikulturella organisationer Moniheli.

Europeiska socialfonden ESF har beviljat finansiering för rådgivningen fram till den 31 augusti 2018. Också Servicefacket PAM och Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL deltar i kostnaderna.

Information om arbetslivet på FFC:s webbplats.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig