Utredning efterlyser entimmeståg från Helsingfors till Åbo och Tammerfors: Arbetskraftens rörlighet skulle öka och utsläppen minska

Det går att slå ihop Helsingfors, Åbo och Tammerfors till ett gemensamt arbetsmarknadsområde genom att skapa snabba tågförbindelser mellan orterna. Det konstateras i en färsk utredning.
11.09.2018 11:06
LÖNTAGAREN
Under de senaste 20 åren har arbetsresorna blivit 50 procent längre. Foto: Lehtikuva/Emmi Korhonen

Åbo och Tammerfors ligger såpass nära huvudstadsregionen att det går att slå ihop regionerna till ett gemensamt arbetsmarknadsområde. Genom att skapa en snabb tågförbindelse på en timme inom den här så kallade tillväxttriangeln kan man locka investeringar, förbättra arbetskraftens rörlighet och hjälpa Finland att uppnå sitt utsläppsmål.

Det är slutsatsen i en utredning som konsultföretaget Ramboll har gjort på uppdrag bland annat Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC och Finlands Näringsliv EK samt städerna Helsingfors, Esbo, Vanda, Åbo och Tammerfors.

I rapporten konstateras att urbaniseringen och de allt större pendlingsregionerna gör att behovet av att resa mellan orterna inom tillväxttriangeln i södra Finland ökar. Under de senaste 20 åren har arbetsresorna blivit 50 procent längre.

Enligt utredningen behövs satsningar på snabba spårförbindelser också för att Finland ska kunna uppnå målet om en koldioxidneutral trafik senast år 2045. Det här en central förutsättning för att uppnå EU:s och Parisavtalets utsläppsmål.

Därför rekommenderar organisationerna och städerna som har beställt utredningen att regeringen satsar på att planera och förverkliga de snabba tågförbindelserna, samt att bygga ut spårtrafikens kapacitet i huvudstadsregionen.

– Jag håller i hög grad med slutsatserna i den utredning som har presenterats idag, säger kommunikationsminister Anne Berner.

Hon påpekar att snabba rälsförbindelser behövs för att utvidga pendlingsregionerna, för att främja den ekonomiska tillväxten och för att bromsa klimatförändringen.

– Finansieringssituationen är ändå stram, så man måste söka efter nya finansieringsformer för banprojekten, säger Berner.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig