Jarkko Eloranta till regeringen: FFC är beredd att kompromissa i förhandlingarna

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC:s högsta beslutande organ, representantskapet, marscherade på fredagsmorgonen från Hagnäs för att dricka morgonkaffe utanför Statsrådsborgen. I sitt tal på Senatstorget vädjade FFC:s ordförande Jarkko Eloranta till regeringen om genuina förhandlingar.
24.11.2023 09:22
FFC
FFC:s representantskapet, marscherade på fredagsmorgonen från Hagnäs för att dricka morgonkaffe utanför Statsrådsborgen. I sitt tal på Senatstorget vädjade FFC:s ordförande Jarkko Eloranta

– Om regeringen Orpo-Purra verkligen vill hitta metoder för att till exempel höja sysselsättningsgraden, så ställer FFC upp som samtalspartner. Vi förstår också att förhandlingar innebär att båda parterna gör kompromisser, sa Jarkko Eloranta.

Enligt Eloranta måste regeringen nu lägga sina ideologiska nedskärningar och försämringar åt sidan så att man kan inleda genuina förhandlingar.

– Vi har förståelse för att regeringen Orpo-Purra vill bryta skuldsättningen inom Finlands offentliga ekonomi. Att höja sysselsättningsgraden är också ett mål som hela den finländska fackföreningsrörelsen anser vara viktigt. Däremot förstår vi inte de försämringar i arbetslivet som inte bidrar till något av de här målen. Vi förstår inte heller att hela nedskärningsbördan ska drabba dem som redan har det svårt.

Som exempel på ideologiska nedskärningar nämnde Jarkko Eloranta bland annat planerna på att begränsa strejkrätten. Han påminde om att sympatistrejker ofta är ett sätt att påskynda kampen för bättre anställningsvillkor och löner för arbetstagare som har en svagare förhandlingsposition. Om man begränsar rätten till sympatistrejker drabbar det människor som redan befinner sig i en svår situation.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig