Livets frågor

Blogg 25.11.2016 14:47 Nykänen Anita

I början av november fick vi njuta av härligt vinterväder. Skidspåren och slalombackarna var genast i flitigt bruk. Visst var det så vackert med ny snö.

Tyvärr hörde man alltid någon som klagade över snöarbetet. Jag tycker att det är roligt att efter en arbetsdag gå ut och göra snöarbete. Det är dessutom bra motion.

Nu när man tittar ut genom fönstret här i södra Finland så ser det så dystert ut. Mörkt, blåsigt och vått. Om en knapp månad är det julafton.

Förra veckoslutet märkte jag att julbelysningen småningom börjar lysa på gårdarna och i fönstren. Enligt väderleksprognoserna kommer det hoppeligen kallare väder och snö nästa vecka. Snön sätter fart på julförberedelserna.

Det här året har varit händelserikt i hela världen. Det har gått hårt till på arbetsmarknaden med samarbetsförhandlingar på många företag under året. Regeringen gör olika beslut och förslag med dunder och brak, och följande vecka dras allt tillbaka igen. Naturkatastrofer och krig har orsakat en hel del mänskligt lidandet runt omkring i världen. Man har ingen aning om vad nästa år för med sig.

Det största samtalsämnet har ändå varit Donald Trump som blev vald till USA:s nästa president. Vem skulle ha trott det? Det har väckt diskussion också här i Finland. Vad som händer vet säkert ingen – månne ens Donald Trump själv vet det?

Samtidigt som valet i USA pågick fick jag en bok av min arbetskompis. Hon hade själv läst boken och funderade sedan på vad hon skulle göra med den. Hon kom ihåg att jag tycker om änglar och tomtar, och därför beslöt hon att ge boken åt mig. En bok som jag själv antagligen inte skulle ha köpt från bokhandeln eller lånat från biblioteket.

Boken heter Taivaan Valo (The Light Between Us, Ljuset mellan oss) och handlar om Laura Lynne Jackson som är ett certifierat medium, alltså en person som bland annat kan få kontakt med andar.

Boken berättar om hur hon med åren äntligen godkände sig själv, trots att hon var annorlunda än de andra barnen. Hon förstod senare att hon har en speciell gåva. Boken berättar om hennes väg till att bli ett certifierat medium.

I boken får vi läsa om hur hon går igenom meningen med livet och en hel del frågor gällande livet efter döden. Varför är vi här? Vad händer efter döden och hur hittar vi den rätta vägen i livet. Inom vissa religioner är själ och ande samma sak. En ande kan vara kopplad till en sak eller plats.

Boken berättar också rörande historier om människor som får kontakt med sina döda vänner och familjemedlemmar. I boken berättar Laura Lynne Jackson även om olika husdjur som ägarna har varit tvungna att söva ner på grund av sjukdom. Ägarna kämpade med dåligt samvete ända tills de lät författaren ta kontakt med djuren.

För att kunna läsa boken måste man ha ett öppet sinne, annars stänger man boken ganska fort. Tanken på att våra bortgångna närmaste följer oss på livets stig, och lämnar oss små tecken längs vägen, är ganska tröstande. Vi borde bara lära oss att tyda tecknen.

Det tog en tid för mig att läsa boken, för det var inte en sådan bok som man bara slukar. Det behövdes lite pauser emellanåt för att smälta alla antagande om människans medvetande om livet och sig själv. Du måste själv bestämma om du tror på det du läser.

Men nu när julstressen möjligtvis börjar komma krypande, så kom ihåg: ”Ett litet leende är vägen till en annan människas hjärta.”