10000 nya jobb?

Blogg 08.09.2016 10:05 Yliaho Sari
Harmaa salmiakkikuvio valkoisella taustalla

Budgeten för det kommande året är klar. Arbetslösa, barnfamiljer, pensionärer har inga glada nyheter att hämta där. Så har Metallarbetarförbundet tillsammans med Teknologiindustrin sammanställt en 'kollektivavtalslösning' för nästa år. Där ingår bl.a. en tilläggsarbetstid på 24 timmar per år, enligt konkurrenskraftsavtalet. Budget, förbundsvisa avtal, allt ska tillsammans hjälpa företagen att anställa, sporra exporten och ge nya arbetstillfällen.

Inom september månad hålls det informationstillfällen (på svenska ordnas info i Vasa den 26.9) för metallbranschens medlemmar, både arbetstagare och arbetsgivare, om hur våra nya regler och bestämmelser ska genomföras i praktiken. Lönerna hålls i kollektivavtalet på samma nivå, alltså 0-förhöjning. Teknologiateollisuuden työehtosopimusratkaisu finns ännu bara på finska.

Det mesta ska förhandlas fram lokalt, på de enskilda arbetsplatserna. Nu gäller det att vara uppmärksam på all information som kommer från förbundet. Förtroendemän och fackligt aktiva ska hålla reda på viktiga datum, ha kontakt till ombudsmän och så bra som möjligt försöka informera arbetstagarna om vad som sker.

Jag hoppas att vi får många nya förtroendemän i valet i slutet av året. Då har vi möjlighet till en mer täckande - speciellt svenskspråkig - verksamhet.

Harmaa salmiakkikuvio valkoisella taustalla
Sari